Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.3.2.0.1.055.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie się z głównymi metodami badań psychologicznych oraz możliwościami ich wykorzystania w ramach pracy pedagogicznej. Ponadto, konwersatorium umożliwia poznanie zasad prowadzenia badań empirycznych w psychologii i ich aplikacji do życia społecznego. Wykorzystując metody warsztatowe i dyskusji zajęcia uczą, jak w sposób konstruktywny i obiektywny prowadzić rozmowy na tematy psychologiczne oraz jak rozwiązywać główne zagadnienia psychologii ogólnej. Znajomość podstawowych zasad i mechanizmów psychologicznych umożliwi głębsze i bardziej precyzyjne spojrzenie na człowieka i jego zachowanie, i w efekcie dostrzeżenie rzeczy trudno dostępnych naszej uwadze. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1) Metody badań psychologicznych; 2) Eksperyment psychologiczny; 3) Testy psychologiczne stosowane do pomiaru osobowości, inteligencji, rozwoju intelektualnego i społecznego człowieka, kompetencji szkolnych; 4) Struktura pisania prac psychologicznych; 5) Wykorzystanie psychologii ogólnej w pracy pedagogicznej; 6) Określanie cech osobowości dzieci i młodzieży w kontekście społecznym; 7) Inteligencja ‒ pojęcie, rodzaje, pomiar 8) Nerwice u dzieci i młodzieży; 9) Reakcje i zachowania agresywne związane z rozwojem społecznym; 10) Relacje osobowości i religijności; |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć: CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015. ZIMBARDO P.G., GERRIG R. J., Psychologia i życie, Warszawa 2012; STRELAU J., DOLIŃSKI D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2008. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta BĄBEL P., SUCHOWIERSKA M., OSTASZEWSKI P., Analiza zachowania od A do Z, Gdańsk 2010; BEDNAREK D., Zawód: psycholog, Warszawa 2016. B. Literatura uzupełniająca ALBERY I., DAVEY G., Complete Psychology, London 2007; HORNOWSKA E., Testy psychologiczne: teoria i praktyka, Warszawa 2007. B. WOJCISZKE, Psychologia społeczna, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psycholo-gicznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, 2. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, 3. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, Umiejętności 1. Student posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. 2. Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, 3. Potrafi kreatywnie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej, Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; 2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z psychologią, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara; 3. Potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne, |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia Zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte. Przygotowanie prezentacji dotyczącej aktualnych tematów psychologii ogólnej związanych z treściami programowymi. C. Podstawowe kryteria 1. Zaliczenie pisemne – 40% 2. Przygotowanie prezentacji – 40% 2. Aktywność na zajęciach – 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.