Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki prezentacji danych biologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.1-TPDB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki prezentacji danych biologicznych
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: Plan zajęć I roku Biologia II stopnia, stacjonarne, semestr 02 (2022/2023-L)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Glasman-Deal H. 2009. Science Research Writing for Non-Native Speakers of English. Imperial College Press.

Quinn G.P., Keough M.J. 2002. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press.

artykuły z czasopism naukowych i popularnonaukowych

Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi prezentowania danych naukowych, zarówno w formie pisemnej (poster, praca magisterska, artykuł), jak i ustnej.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładów: Formy prezentacji wyników naukowych: publikacje, streszczenia konferencyjne, referaty, postery. Cel publikacji naukowych. Struktura tekstu naukowego. Styl pisania tekstów naukowych. Prezentacja wyników analiz statystycznych. Cytowanie piśmiennictwa; wykorzystanie baz publikacji naukowych oraz programów do katalogowania artykułów. Proces składania i recenzowania publikacji oraz odpowiadania recenzentom; korekta tekstu. Problemy etyczne; plagiaty i autoplagiaty, współautorstwo publikacji.

B: Problematyka zajęć konwersatoryjnych: Prezentacja wyników badań naukowych: wykresy, tabele, grafiki, wyniki testów statystycznych. Plakat naukowy/poster. Przygotowanie abstraktu oraz słów kluczowych. Wykorzystanie sprzętu w trakcie wykładów (rzutnik multimedialny, tablica).

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Knisely K. 2013. A student handbook for writing in biology. Sinauer Associates, Inc., Sunderland, Massachusetts, USA.

Swires-Hennessy E. 2014. Presenting data: how to communicate your message effectively. Wiley, West Sussex.

Weiner J., Weiner J.(3) 2018: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 240 str.

artykuły z czasopism naukowych i popularnonaukowych

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Weiner J., Weiner J.(3) 2018: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 240 str.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna zasady przygotowywania publikacji, posteru, w tym tworzenia tabel i wykresów oraz wystąpień z prezentacją multimedialną

K_W14_wykorzystuje metody statystyczne do prezentacji uzyskanych wyników badań empirycznych_ P7S_WG

Umiejętności

K_U05_potrafi poprawnie przygotować tabele z danymi, poprawnie opisać wykres wraz z zaznaczeniem na nich wyników testów statystycznych_ P7S_UW

K_U09_ wybiera i stosuje odpowiednie metody w celu prezentacji wyników badań, przygotowuje tabele i ryciny odpowiednie do wykorzystania w publikacjach naukowych, potrafi poprawnie przygotować prezentację multimedialną oraz plakat _ P7S_UW

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K02_akceptuje znaczenie prezentowania w formie graficznej wyników badań naukowych; konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasady poprawnego i jednoznacznego przedstawiania danych empirycznych_ P7S_KK

Metody i kryteria oceniania:

W: uzyskanie ze sprawdzianu zaliczeniowego minimum połowy punktów możliwych do zdobycia

K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny za wykonanie pracy zadanej oraz aktywności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Hebda, Sławomir Mitrus
Prowadzący grup: Grzegorz Hebda, Sławomir Mitrus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)