Technologie bioenergetyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.10-TB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie bioenergetyczne |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć IV roku Ochrony Środowiska I stopnia, stacjonarne, semestr 07 (2024/25-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania: | |
Skrócony opis: |
zapoznanie studentek/studentów z wiedzą na temat technologii umożliwiających uzyskanie energii elektrycznej oraz ciepl-nej dzięki biopaliwom stałym, ciekłym i gazowym. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Beztlenowa fermentacja, w tym m.in. frakcji organicznej odpadów komunalnych, gnojowicy itp. Technologie fermentacji metanowej, ich podział i przykłady. Bezpieczeństwo energetyczne Polski i Świata. Źródła energii. Energia środowisko i gospodarka. Energia z biomasy – bioenergia/agroenergia. Przedsiębiorstwa produkcji roślin energetycznych, monitoring plantacji energe-tycznych, struktura produkcji surowca. Struktura zaopatrzenia w surowiec. Pozyskiwanie biomasy na paliwa stałe – zrębki brykiety i pelety. Termiczne przekształcanie biomasy – układy spala-nia/współspalania, zgazowania. Układy rolniczo-energetyczne i ciepłownicze. Logistyka zaopatrzenia ciepłownictwa i energetyki zawodowej w biomasę. B. Problematyka zajęć konwersatoryjnych Technologie produkcji wieloletnich roślin jako surowców ligno-celulozowych do termochemicznej konwersji biomasy – otrzy-mywanie bioetanolu oraz mikrobiologicznego przetwarzania biomasy – produkcji metanu. Specyfika agrotechniczna surowców na biokomponenty – zaplecze do ich produkcji i technologie przetwarzania. Surowce pochodzenia rolniczego do produkcji paliw płynnych: bioetanol, estry wyższych kwasów tłuszczowych oraz paliw innych niż płynne. Wtórne nośniki energii - gazowe i płynne. Finansowanie inwestycji bioenergetycznych. Bioenergetyczne inwestycje innowacyjne. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Rosik-Dulewska Cz.: Podstawy Gospodarki Odpadami wyd. PWN 2010 2. Gliński B., Buczkowski R., Cichosz M.: Technologie bioenergetyczne. Wyd. Naukowe UMK 2009 3. Jędrczak A. Biologiczne przetwarzanie odpadów. Wyd. PWN 2007 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 4. Dobrowolska E., Dzurenda L., Jabłoński M., Kłosińska T.: Wykorzystanie energetyczne dendromasy. Wyd. SGGW 2010 5. Tytko R.: Odnawialne źródła energii. Wyd. OW Branta 2010 6. Domasiewicz T., Głaszczka A., Romaniuk W., Wardal W.J. Biogazownie rolnicze. Mulico 2011 7. Chmielniak T. Technologie energetyczne. Wyd. NT 2008 B. Literatura uzupełniająca 1. czasopisma: Przegląd komunalny, Journal of Urban Technology, Biomass and Bioenergy, Journal of Environmental Engineering, Renewable & Sustainable Energy Reviews |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studentka/student: posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technologii pozwalających uzyskać energię z surowców naturalnych, a w szczególności wykazuje znajomość technologii wykorzystujących fermentację metanową, procesy termicznego przekształcania biomasy – spalania, zgazowania z uwzględnieniem analizy lokalnego rynku paliw i energii. Wykazuje znajomość technologii umożliwiających oczyszczanie gazów odlotowych z procesów bioenergetycznych oraz kierunków zagospodarowania odpadów powstających w instalacjach bioenergetycznych; ponadto wykazuje znajomość zarówno technologii scentralizowanych jak i rozproszonych Umiejętności studentka/student: samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe techniki obliczeniowe, umożliwiające właściwe przeprowadzenie zadań projektowych; wykazuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia; potrafi analizować i obrabiać przedstawione dane; potrafi unikać błędów lub minimalizować ich skutki Kompetencje społeczne (postawy) studentka/student jest wykazuje odpowiedzialność na zajęciach; efektywnie i samodzielnie realizuje powierzone zadania, a także jest przydatny w pracy zespołowej w ramach zajęć konwersatoryjnych; wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo w czasie zajęć; wykazuje podwyższony poziom wrażliwości społecznej i ekologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
. Formy zaliczenia na przykład: • Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej • zaliczenie ustne / kolokwium • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studentek/studentów w czasie trwania zajęć konwersatoryjnych W:50%+1 poprawnych odpowiedzi K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT KT
|
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łuczak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ciesielczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR KT
CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 10 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Ciesielczuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ciesielczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.