Matematyka inżynierska II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.12-M3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka inżynierska II |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Ukończony kurs podstawowy w zakresie matematyki wyższej. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Hildebrand F. B., Advanced calculus for applications, Second edition, Prentice – Hall, 1976 2. Hayter A. J., Probability and Statistics for Engineers and Scientist, PWS Publishing Co., 1996 3. Pogorzelski W., Analiza matematyczna T. III, PWN, Warszawa 1956 4. Slavicek E., Technika obliczeniowa dla chemików, WNT, 1991 4. Żakowski W., Decewicz G., Matematyka cz. I i II, Wydawnictwa Naukowo – Techniczne, Warszawa 2000. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zastosowaniami rachunku różniczkowego i całkowego w zakresie obliczeń inżynierskich. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Wykorzystanie rachunku wektorowego w geometrii przestrzeni. Twierdzenia o wartości średniej. Zastosowania pochodnej i różniczki funkcji jednej zmiennej w obliczeniach inżynierskich. Wzór Taylora i jego wykorzystanie. Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe i pochodna funkcji wielu zmiennych. Funkcje skalarne i wektorowe. Przykłady zastosowania całek krzywoliniowych i całek wielokrotnych do obliczania powierzchni, objętości i momentów. Elementarne metody całkowania równań różniczkowych zwyczajnych. Wykorzystanie transformaty Laplace’a do rozwiązywania układów równań różniczkowych liniowych. |
Literatura: |
1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. Tom I i II, PWN, Warszawa 2005 2. Trajdos T., Matematyka dla inżynierów, PWN, Warszawa 1981; 3. Pietraszko J., Matematyka – teoria, przykłady, zadania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2000 |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe metody obliczania funkcji pola Student wie jakimi metodami rozwiązywać określone typy równań różniczkowych Student umie obliczać powierzchnię, objętość, momenty Student umie prawidłowo interpretować uzyskane wyniki rozwiązań równań różniczkowych Student potrafi krytycznie ocenić poziom uzyskanej wiedzy pod kątem jej przydatności dla innowacyjnego rozwoju gospodarki naszego kraju |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: F1. Obserwacja pracy studenta przy rozwiązywaniu zadań w trakcie ćwiczeń – aktywność studenta F2. Oceny cząstkowe z pisemnych kolokwiów przeprowadzonych w trakcie trwania semestru Ocena podsumowująca: P1. Ocena umiejętności rozwiązywania zadań – średnia ocen formujących |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.