Akredytacja i certyfikacja w usługach badawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.16.BTM-ACUB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akredytacja i certyfikacja w usługach badawczych |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć I Biotechnologii medycznej,uzup., stacjonarne, semestr 02 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | biotechnologia medyczna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Rozróżnianie podstawowych pojęć i terminów ekonomicznych |
Nakład pracy studenta: | przygotowanie do zaliczenia - 10h przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury: 8h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zasad wdrażania oraz dokumentowania systemów zarządzania jakością, a także zasady funkcjonowania systemu akredytacji i certyfikacji laboratoriów badawczych |
Pełny opis: |
Wykład Wprowadzenie w problematykę jakości: pojęcia podstawowe. Międzynarodowe normy jakościowe. Norma PN-EN ISO 9001, norma PN-EN ISO/IEC 17025, norma PN-EN ISO 15189. Standardy odnoszące się do laboratoriów badawczych, analitycznych (medycznych). Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. Systemy zarządzania jakością w medycznych laboratoriach diagnostycznych. Techniki i narzędzia systemu zarządzania jakością (SZJ). Tworzenie systemu zarządzania jakością, wdrażanie i dokumentowanie systemu zarządzania jakością w laboratoriach badawczych. Istota oraz zasady akredytacji i certyfikacji laboratoriów badawczych. Proces akredytacyjny laboratorium, zapewnienie jakości wyników badań, walidacja metod badawczych. |
Literatura: |
Norma PN-EN ISO 9001. Systemy zarządzania jakością. Wymagania Norma PN-EN ISO/IEC 17025. Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących Norma PN-EN ISO 15189. Laboratoria medyczne. Szczegółowe wymagania dotyczące jakości i kompetencji |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna systemy jakości laboratoriów badawczych oraz zasady ich akredytacji i certyfikacji (K_W11) Umiejętności: student potrafi 2. potrafi wyjaśnić wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wyniku (w tym, konieczność powtórzenia badania) (K_U01; K_U03; K_U04) 3. Potrafi prowadzić i dokumentować wewnątrz-laboratoryjną i zewnątrzlaboratoryjną kontrolę jakości (K_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać problemy naukowe oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązywaniem (K_K03) 5. Jest gotów do odpowiedzialnego wykorzystania sprzętu, poszanowania pracy własnej w zakresie prowadzonych badań (K_K02) 6. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, dbania o bezpieczeństwo pracy własnej i innych (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjno-problemowy z prezentacja multimedialną / dyskusja Zaliczenie pisemne z wykładu , poprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu (próg zaliczeniowy 60%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mysłek-Bęben | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mysłek-Bęben | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.