Fizjologia i anatomia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.5-FAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia i anatomia roślin |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
II rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 04 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | *Skłodowska M. i in. Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2020. *Bandurska H. Ćwiczenia z fizjologii roślin dla kierunków Ogrodnictwo, Biologia, Biotechnologia. Wyd. Akademii Rolniczej 2008. *Klocek J. i in. Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin : skrypt dla studentów Wydziału Przyrodniczego. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego 2010. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z fizjologii i anatomii roślin. Omawiane będą główne procesy zachodzące w roślinach jak: fotosynteza i oddychania, gospodarka wodna i mineralna roślin, transport związków organicznych i nieorganicznych oraz reakcje roślin na czynniki stresowe. Ponadto studenci zapoznają się z wpływem czynników wewnętrznych (hormony) i środowiskowych (np. światło, temperatura, zasolenie) na wzrost i rozwój roślin. Analizowane będą czynniki kontrolujące kiełkowanie, wzrost wegetatywny, kwitnienie i starzenie się roślin. Przedstawione będą także metabolity wtórne i ich funkcje. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: Budowa a funkcje organizmów roślinnych. Znaczenie wody dla roślin. Procesy pobierania, transportu i transpiracji wody. Mechanizmy sterujące przemieszczaniem się wody w roślinie. Znaczenie pierwiastków mineralnych dla roślin oraz mechanizmy ich pobierania i transportu. Umiejsco-wienie oraz struktura, chemiczna i bio-logiczna, aparatu fotosyntetycznego roślin typów C-3, C-4 i CAM. Procesy anaboliczne. Oksydacyjny rozkład substra-tów oddychania. Mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin. Ruchy roślin autonomiczne i wywołanie przez bodźce środowi-skowe. Stres w życiu rośliny - mechanizmy i obrona. B. Problematyka laboratorium: Fizjologiczne właściwości komórki roślinnej. Osmoza. Transpiracja i absorpcja wody. Wzrost roślin w kulturach wod-nych. Budowa i wykrywanie barwników asymilacyjnych. Analiza produktów asymilacji. Badanie aktywności odde-chowej roślin. Fizjologia kiełkowania. Przebieg wzrostu i rozwoju organów roślin. Zawartość wody i deficyt wodny. Re-akcje stresowe roślin wywołane przez promieniowanie UV, nieodpowiednią temperaturę, niedobór wody, zasolenie i jo-ny metali ciężkich. Metabolity wtórne i podstawowe. |
Literatura: |
*Kopcewicz J, Lewak S. Fizjologia roślin. Wprowadzenie. Wyd. PWN 2009. *Kozłowska M. Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. Wyd. PWRiL 2007. *Szweykowska A.Fizjologia roślin. Wyd. UAM 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W10 opisuje organizację tkanek i organów oraz zależności funkcjonalne między nimi, składające się na fizjologię wybranych organizmów P6S_WG Umiejętności K_U01 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej P6S_UW K_U08 przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, bio-logiczne i chemiczne P6S_UO K_U13 uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień P6S_UU Kompetencje społeczne (postawy) K_K01 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się P6S_KK K_K03 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych P6S_KO K_K07 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: • wykład z prezentacją multimedialną • laboratoria: prelekcja z prezentacją, ćwiczenia laboratoryjne. Sposób zaliczenia: • wykład: egzamin pisemny, • laboratorium:ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywa-nych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zaję-ciach (sprawozdań). Formy zaliczenia: • wykład: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, • laboratorium: ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru ze sprawdzianów + sprawozdania z ćwiczeń Podstawowe kryteria: W: 50%+1 poprawnych odpowiedzi L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia laboratorium jest systematyczny udział w zajęciach laboratoryjnych. wraz z poprawnym wykonaniem zaplanowanych ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Świsłowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Świsłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.