Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia i anatomia roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.5-FAR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia i anatomia roślin
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: II rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 04 (2024/25-L)
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

*Skłodowska M. i in. Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2020.

*Bandurska H. Ćwiczenia z fizjologii roślin dla kierunków Ogrodnictwo, Biologia, Biotechnologia. Wyd. Akademii Rolniczej 2008.

*Klocek J. i in. Przewodnik do ćwiczeń z fizjologii roślin : skrypt dla studentów Wydziału Przyrodniczego. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego 2010.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z fizjologii i anatomii roślin. Omawiane będą główne procesy zachodzące w roślinach jak: fotosynteza i oddychania, gospodarka wodna i mineralna roślin, transport związków organicznych i nieorganicznych oraz reakcje roślin na czynniki stresowe. Ponadto studenci zapoznają się z wpływem czynników wewnętrznych (hormony) i środowiskowych (np. światło, temperatura, zasolenie) na wzrost i rozwój roślin. Analizowane będą czynniki kontrolujące kiełkowanie, wzrost wegetatywny, kwitnienie i starzenie się roślin. Przedstawione będą także metabolity wtórne i ich funkcje.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu: Budowa a funkcje organizmów roślinnych. Znaczenie wody dla roślin. Procesy pobierania, transportu i transpiracji wody. Mechanizmy sterujące przemieszczaniem się wody w roślinie. Znaczenie pierwiastków mineralnych dla roślin oraz mechanizmy ich pobierania i transportu. Umiejsco-wienie oraz struktura, chemiczna i bio-logiczna, aparatu fotosyntetycznego roślin typów C-3, C-4 i CAM. Procesy anaboliczne. Oksydacyjny rozkład substra-tów oddychania. Mechanizmy wzrostu i rozwoju roślin. Ruchy roślin autonomiczne i wywołanie przez bodźce środowi-skowe. Stres w życiu rośliny - mechanizmy i obrona.

B. Problematyka laboratorium:

Fizjologiczne właściwości komórki roślinnej. Osmoza. Transpiracja i absorpcja wody. Wzrost roślin w kulturach wod-nych. Budowa i wykrywanie barwników asymilacyjnych. Analiza produktów asymilacji. Badanie aktywności odde-chowej roślin. Fizjologia kiełkowania. Przebieg wzrostu i rozwoju organów roślin. Zawartość wody i deficyt wodny. Re-akcje stresowe roślin wywołane przez promieniowanie UV, nieodpowiednią temperaturę, niedobór wody, zasolenie i jo-ny metali ciężkich. Metabolity wtórne i podstawowe.

Literatura:

*Kopcewicz J, Lewak S. Fizjologia roślin. Wprowadzenie. Wyd. PWN 2009.

*Kozłowska M. Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. Wyd. PWRiL 2007.

*Szweykowska A.Fizjologia roślin. Wyd. UAM 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W10 opisuje organizację tkanek i organów oraz zależności funkcjonalne między nimi, składające się na fizjologię wybranych organizmów P6S_WG

Umiejętności

K_U01 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej P6S_UW

K_U08 przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, bio-logiczne i chemiczne P6S_UO

K_U13 uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień P6S_UU

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K01 wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się P6S_KK

K_K03 jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych P6S_KO

K_K07 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych P6S_KO

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

• wykład z prezentacją multimedialną

• laboratoria: prelekcja z prezentacją, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposób zaliczenia:

• wykład: egzamin pisemny,

• laboratorium:ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywa-nych w trakcie trwania semestru z kolokwiów i aktywności na zaję-ciach (sprawozdań).

Formy zaliczenia:

• wykład: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi,

• laboratorium: ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru ze sprawdzianów + sprawozdania z ćwiczeń

Podstawowe kryteria:

W: 50%+1 poprawnych odpowiedzi

L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia laboratorium jest systematyczny udział w zajęciach laboratoryjnych.

wraz z poprawnym wykonaniem zaplanowanych ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Świsłowski
Prowadzący grup: Paweł Świsłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)