Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zoologia bezkręgowców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.5-ZB
Kod Erasmus / ISCED: 13.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zoologia bezkręgowców
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy: I rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 02 (2024/25-L)
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

I stopień

Kierunek studiów:

Biologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Wymagania:

Zaliczenie kursu "Zoologia ogólna"

Literatura uzupełniająca:

J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN warszawa 1995 (i późniejsze)

D. T. Anderson. Invertebrate Zoology. Oxford University Press 2001

R. C. Brusca & G. J. Brusca. Invertebrates. Sinauer Associates, Inc. 2003

E. Grabda. Zoologia. Bezkręgowce. Tom I i II. PWN Warszawa 1984

W. A. Dogiel. Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa 1986

Z. Raabe. Zarys protozoologii. PWN Warszawa 1972

J. Banaszak. Przegląd systematyczny owadów. WSiP Bydgoszcz 1994.

K. Dobrowolski, S. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz. Zoologia. WsiP Warszawa 1974


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 100h/ 4 ECTS

Udział w zajęciach: 90h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 10h


B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Przygotowanie do egzaminu: 25h


Założenia:

Celem przedmiotu jest poznanie różnorodności Protista i Metazoa, a także poznanie podstaw klasyfikacji biologicznej i współczesnych systemów klasyfikacji Protista i Metazoa z uwzględnieniem powiązań filogenetycznych pomiędzy wybranymi taksonami.

Skrócony opis:

Prowadzący: Prof. dr hab. Barbara Lis (W), dr Anna Kocorek(L)

Termin: II semestr

Warunki wpisu na kurs: zaliczenie przedmiotu Zoologia ogólna

Warunki zaliczenia: wykład - egzamin, laboratorium - zaliczenie na ocenę

Cele przedmiotu: poznanie różnorodności Protista i Metazoa. Poznanie podstaw klasyfikacji biologicznej i współczesnych systemów klasyfikacji Protista i Metazoa z uwzględnieniem powiązań filogenetycznych pomiędzy wybranymi taksonami.

Pełny opis:

W czasie zajęć studenci poznają podstawy klasyfikacji zoologicznej, w tym zasady nazewnictwa zoologicznego, hierarchię jednostek taksonomicznych, pojęcie gatunku i cechy wykorzystywane do konstrukcji współczesnych systemów klasyfikacyjnych. Następnie poznają różnorodność Protista i Metazoa (=Animalia), z uwzględnieniem ich charakterystyki, cech diagnostycznych poszczególnych typów i ich przedstawicieli, a także nauczą się rozpoznawania i klasyfikowania organizmów do poszczególnych jednostek taksonomicznych (typ, podtyp, gromada, rząd).

Studenci zapoznają się ze współczesnymi systemami klasyfikacji Protista i Metazoa, poznają ważniejsze hipotezy pochodzenia Metazoa, przypomną sobie etapy embriogenezy ze szczególnym uwzględnieniem tych etapów, które stanowią podstawę współczesnego systemu klasyfikacyjnego Metazoa. Na zajęciach laboratoryjnych będą prowadzić i dokumentować obserwacje biologiczne budowy organizmów reprezentujących poszczególne typy Protista i Metazoa a także nauczą się rozpoznawać i klasyfikować wybranych przedstawicieli Protista i Metazoa, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających szczególne znaczenie w życiu i gospodarce człowieka.

Zakres tematów:

Problematyka wykładu:

1. Wykład organizacyjny. Główne założenia i cele zoologii systematycznej. Plan wykładów. Zasady zaliczenia przedmiotu. Zalecane podręczniki.

2. Klasyfikacja, systematyka i filogeneza. Nazewnictwo. Systematyka. Ważniejsze koncepcje i terminy. Metody konstruowania klasyfikacji i odtwarzania filogenezy.

3. Protista.Typy: Euglenida, Kinetoplastida, Diplomonadida, Parabasilida, Percolozoa, Ciliophora, Apicomplexa, Dinoflagellata, Opalinida, Actinopoda, Granuloreticulosa, Cryptomonada, Microspora, Rhizopoda, Choanoflagellata, Chlorophyta.

4. Pochodzenie Metazoa. Embriogeneza zwierząt. Współczesne systemy klasyfikacji Metazoa. Porifera, Placozoa.

5. Diploblastica: Cnidaria, Myxozoa, Ctenophora.

6. Spiralia: Parenchymia (Xenacoelomorpha, Platyhelminthes); Gastrotricha.

7. Spiralia: Entoprocta i Gnathifera (Rotifera, Gnathostomulida, Acanthocephala, Micrognathozoa, Cycliophora).

8. Spiralia: Schizocoelia: Nemertini, Sipuncula, Mollusca

9. Spiralia: Schizocoelia: Annelida.

10. Spiralia: Schizocoelia: Panarthropoda (bez owadów).

11. Spiralia: Schizocoelia: Panarthropoda – owady.

12. Cycloneuralia (Nematoda, Nematomorpha, Cephalorhyncha).

13. Radialia: Bryozoa, Phoronida, Brachiopoda, Chaetognatha, oraz Neorenalia: Pterobranchia, Echinodermata, Enteropneusta.

Problematyka laboratoriów:

Obserwacje biologiczne budowy organizmów reprezentujących poszczególne typy Protista i Metazoa. Rozpoznawanie i klasyfikowanie wybranych przedstawicieli Protista i Metazoa, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających szczególne znaczenie w życiu i gospodarce człowieka.

Literatura:

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Bezkręgowce. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009 i późniejsze.

• Cz. Błaszak (red). Zoologia. Tom 2, część 1. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki. PWN Warszawa 2011 i poźniejsze.

• Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Tom 2, część 2. Stawonogi. Tchawkodyszne. PWN Warszawa 2012 i późniejsze.

• Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Tom 3, część 1. Szkarłupnie – płazy. PWN Warszawa 2015 i późniejsze.

Cz. Jura. Bezkręgowce. PWN Warszawa 2007.

W. A. Dogiel. Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa 1986.

Z. Raabe. Zarys protozoologii. PWN Warszawa 1972.

A. Czapik. Podstawy protozoologii. PWN Warszawa 1980

W. Riedel (red.) Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców. PWN Warszawa 2002.

Cz. Gębicki, J. Szwedo. Owady Polski. Atlas i klucz. Wyd. Kubajak, Krzeszowice, 2000.

N. Pławilszczikow. Klucze do oznaczania owadów. PWRiL Warszawa 1972.

Atlasy i specjalistyczne klucze do oznaczania poszczególnych grup organizmów

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

j.w.

B. Literatura uzupełniająca

J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 1995 (i późniejsze).

D. T. Anderson. Invertebrate Zoology. Oxford University Press 2001

R. C. Brusca & G. J. Brusca. Invertebrates. Sinauer Associates, Inc. 2003

E. Grabda. Zoologia. Bezkręgowce. Tom I i II. PWN Warszawa 1984

J. Banaszak. Przegląd systematyczny owadów. WSiP Bydgoszcz 1994.

K. Dobrowolski, S. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz. Zoologia. WsiP Warszawa 1974

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna zasady klasyfikacji zoologicznej i nazewnictwa zoologicznego, wymienia jednostki taksonomiczne stosowane w zoologii, przedstawia koncepcje gatunku, zna współczesne systemy klasyfikacji Protista i Metazoa, dostrzega powiązania filogenetyczne pomiędzy omawianymi grupami organizmów, zna cechy diagnostyczne poszczególnych taksonów omawianych w czasie zajęć, wymienia przedstawicieli poszczególnych taksonów wyższych rangą (k_W20).

2. Zna zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu nauk biologicznych, ze szczególnym uwzględnieniu zasad obserwacji i eksperymentu (k_W26).

Umiejętności: student potrafi

3. Potrafi, zgodnie ze standardami, prowadzić obserwacje w terenie i w laboratorium (k_U08) oraz rozpoznać i oznaczyć w oparciu o profesjonalne źródła, gatunki wybranych organizmów (k_U01).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych (k_K03).

5. Wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności zoologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy przyrodniczej (k_K01, k_K08) oraz przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach (k_K04).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

• Egzamin pisemny testowy, z zadaniami praktycznymi, otwartymi i zamkniętymi (efekty 1, 3, 5).

• Zaliczenie laboratoriów: wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń poprzez przedstawienie dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji biologicznych, zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich sprawdzianów (ocenianie ciągłe, kolokwium) (efekty 1, 2, 3, 4, 5).

Podstawowe kryteria ustalenia oceny

• Egzamin - uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi.

• Zaliczenie laboratoriów - wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń poprzez przedstawienie

dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji biologicznych, zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich sprawdzianów; ocena zaliczeniowa ustalana na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie zajęć, ze sprawdzianów, aktywności na zajęciach i oceny dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kocorek, Barbara Lis
Prowadzący grup: Anna Kocorek, Barbara Lis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kocorek, Barbara Lis, Dawid Mazurek
Prowadzący grup: Barbara Lis, Dawid Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)