Zoologia bezkręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.5-ZB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zoologia bezkręgowców |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
I rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 02 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | I stopień |
Kierunek studiów: | Biologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczenie kursu "Zoologia ogólna" |
Literatura uzupełniająca: | J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN warszawa 1995 (i późniejsze) D. T. Anderson. Invertebrate Zoology. Oxford University Press 2001 R. C. Brusca & G. J. Brusca. Invertebrates. Sinauer Associates, Inc. 2003 E. Grabda. Zoologia. Bezkręgowce. Tom I i II. PWN Warszawa 1984 W. A. Dogiel. Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa 1986 Z. Raabe. Zarys protozoologii. PWN Warszawa 1972 J. Banaszak. Przegląd systematyczny owadów. WSiP Bydgoszcz 1994. K. Dobrowolski, S. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz. Zoologia. WsiP Warszawa 1974 |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 100h/ 4 ECTS Udział w zajęciach: 90h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 10h B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h Przygotowanie do egzaminu: 25h |
Założenia: | Celem przedmiotu jest poznanie różnorodności Protista i Metazoa, a także poznanie podstaw klasyfikacji biologicznej i współczesnych systemów klasyfikacji Protista i Metazoa z uwzględnieniem powiązań filogenetycznych pomiędzy wybranymi taksonami. |
Skrócony opis: |
Prowadzący: Prof. dr hab. Barbara Lis (W), dr Anna Kocorek(L) Termin: II semestr Warunki wpisu na kurs: zaliczenie przedmiotu Zoologia ogólna Warunki zaliczenia: wykład - egzamin, laboratorium - zaliczenie na ocenę Cele przedmiotu: poznanie różnorodności Protista i Metazoa. Poznanie podstaw klasyfikacji biologicznej i współczesnych systemów klasyfikacji Protista i Metazoa z uwzględnieniem powiązań filogenetycznych pomiędzy wybranymi taksonami. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci poznają podstawy klasyfikacji zoologicznej, w tym zasady nazewnictwa zoologicznego, hierarchię jednostek taksonomicznych, pojęcie gatunku i cechy wykorzystywane do konstrukcji współczesnych systemów klasyfikacyjnych. Następnie poznają różnorodność Protista i Metazoa (=Animalia), z uwzględnieniem ich charakterystyki, cech diagnostycznych poszczególnych typów i ich przedstawicieli, a także nauczą się rozpoznawania i klasyfikowania organizmów do poszczególnych jednostek taksonomicznych (typ, podtyp, gromada, rząd). Studenci zapoznają się ze współczesnymi systemami klasyfikacji Protista i Metazoa, poznają ważniejsze hipotezy pochodzenia Metazoa, przypomną sobie etapy embriogenezy ze szczególnym uwzględnieniem tych etapów, które stanowią podstawę współczesnego systemu klasyfikacyjnego Metazoa. Na zajęciach laboratoryjnych będą prowadzić i dokumentować obserwacje biologiczne budowy organizmów reprezentujących poszczególne typy Protista i Metazoa a także nauczą się rozpoznawać i klasyfikować wybranych przedstawicieli Protista i Metazoa, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających szczególne znaczenie w życiu i gospodarce człowieka. Zakres tematów: Problematyka wykładu: 1. Wykład organizacyjny. Główne założenia i cele zoologii systematycznej. Plan wykładów. Zasady zaliczenia przedmiotu. Zalecane podręczniki. 2. Klasyfikacja, systematyka i filogeneza. Nazewnictwo. Systematyka. Ważniejsze koncepcje i terminy. Metody konstruowania klasyfikacji i odtwarzania filogenezy. 3. Protista.Typy: Euglenida, Kinetoplastida, Diplomonadida, Parabasilida, Percolozoa, Ciliophora, Apicomplexa, Dinoflagellata, Opalinida, Actinopoda, Granuloreticulosa, Cryptomonada, Microspora, Rhizopoda, Choanoflagellata, Chlorophyta. 4. Pochodzenie Metazoa. Embriogeneza zwierząt. Współczesne systemy klasyfikacji Metazoa. Porifera, Placozoa. 5. Diploblastica: Cnidaria, Myxozoa, Ctenophora. 6. Spiralia: Parenchymia (Xenacoelomorpha, Platyhelminthes); Gastrotricha. 7. Spiralia: Entoprocta i Gnathifera (Rotifera, Gnathostomulida, Acanthocephala, Micrognathozoa, Cycliophora). 8. Spiralia: Schizocoelia: Nemertini, Sipuncula, Mollusca 9. Spiralia: Schizocoelia: Annelida. 10. Spiralia: Schizocoelia: Panarthropoda (bez owadów). 11. Spiralia: Schizocoelia: Panarthropoda – owady. 12. Cycloneuralia (Nematoda, Nematomorpha, Cephalorhyncha). 13. Radialia: Bryozoa, Phoronida, Brachiopoda, Chaetognatha, oraz Neorenalia: Pterobranchia, Echinodermata, Enteropneusta. Problematyka laboratoriów: Obserwacje biologiczne budowy organizmów reprezentujących poszczególne typy Protista i Metazoa. Rozpoznawanie i klasyfikowanie wybranych przedstawicieli Protista i Metazoa, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków mających szczególne znaczenie w życiu i gospodarce człowieka. |
Literatura: |
Literatura: A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Bezkręgowce. Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009 i późniejsze. • Cz. Błaszak (red). Zoologia. Tom 2, część 1. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki. PWN Warszawa 2011 i poźniejsze. • Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Tom 2, część 2. Stawonogi. Tchawkodyszne. PWN Warszawa 2012 i późniejsze. • Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Tom 3, część 1. Szkarłupnie – płazy. PWN Warszawa 2015 i późniejsze. Cz. Jura. Bezkręgowce. PWN Warszawa 2007. W. A. Dogiel. Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa 1986. Z. Raabe. Zarys protozoologii. PWN Warszawa 1972. A. Czapik. Podstawy protozoologii. PWN Warszawa 1980 W. Riedel (red.) Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców. PWN Warszawa 2002. Cz. Gębicki, J. Szwedo. Owady Polski. Atlas i klucz. Wyd. Kubajak, Krzeszowice, 2000. N. Pławilszczikow. Klucze do oznaczania owadów. PWRiL Warszawa 1972. Atlasy i specjalistyczne klucze do oznaczania poszczególnych grup organizmów A.2. studiowana samodzielnie przez studenta j.w. B. Literatura uzupełniająca J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 1995 (i późniejsze). D. T. Anderson. Invertebrate Zoology. Oxford University Press 2001 R. C. Brusca & G. J. Brusca. Invertebrates. Sinauer Associates, Inc. 2003 E. Grabda. Zoologia. Bezkręgowce. Tom I i II. PWN Warszawa 1984 J. Banaszak. Przegląd systematyczny owadów. WSiP Bydgoszcz 1994. K. Dobrowolski, S. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz. Zoologia. WsiP Warszawa 1974 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych): Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna zasady klasyfikacji zoologicznej i nazewnictwa zoologicznego, wymienia jednostki taksonomiczne stosowane w zoologii, przedstawia koncepcje gatunku, zna współczesne systemy klasyfikacji Protista i Metazoa, dostrzega powiązania filogenetyczne pomiędzy omawianymi grupami organizmów, zna cechy diagnostyczne poszczególnych taksonów omawianych w czasie zajęć, wymienia przedstawicieli poszczególnych taksonów wyższych rangą (k_W20). 2. Zna zasady prowadzenia badań naukowych z zakresu nauk biologicznych, ze szczególnym uwzględnieniu zasad obserwacji i eksperymentu (k_W26). Umiejętności: student potrafi 3. Potrafi, zgodnie ze standardami, prowadzić obserwacje w terenie i w laboratorium (k_U08) oraz rozpoznać i oznaczyć w oparciu o profesjonalne źródła, gatunki wybranych organizmów (k_U01). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych (k_K03). 5. Wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności zoologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy przyrodniczej (k_K01, k_K08) oraz przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach (k_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) • Egzamin pisemny testowy, z zadaniami praktycznymi, otwartymi i zamkniętymi (efekty 1, 3, 5). • Zaliczenie laboratoriów: wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń poprzez przedstawienie dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji biologicznych, zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich sprawdzianów (ocenianie ciągłe, kolokwium) (efekty 1, 2, 3, 4, 5). Podstawowe kryteria ustalenia oceny • Egzamin - uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi. • Zaliczenie laboratoriów - wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń poprzez przedstawienie dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji biologicznych, zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich sprawdzianów; ocena zaliczeniowa ustalana na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie zajęć, ze sprawdzianów, aktywności na zajęciach i oceny dokumentacji z przeprowadzonych obserwacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kocorek, Barbara Lis | |
Prowadzący grup: | Anna Kocorek, Barbara Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kocorek, Barbara Lis, Dawid Mazurek | |
Prowadzący grup: | Barbara Lis, Dawid Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.