Zoologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.5-ZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zoologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
I rok Biologia I stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-Z) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | I stopień |
Kierunek studiów: | Biologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | I |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zoologii |
Literatura uzupełniająca: | • Cz. Gębicki, J. Szwedo. Owady Polski. Atlas i klucz. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice, 2000 • N. Pławilszczikow. Klucze do oznaczania owadów. PWRiL, Warszawa 1972. Klucze do oznaczania bezkręgowców Atlasy do rozpoznawania kręgowców |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 75h/ 3 ECTS Udział w zajęciach: 60h: - udział w wykładach: 15 x 1h = 15h - udział w konwersatoriach: 15 x 1h = 15h - udział w zajęciach laboratoryjnych: 15 x 2h = 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 15h B. Praca własna studenta: 60h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30h Przygotowanie do zaliczenia: 10h Przygotowanie do egzaminu: 20h |
Założenia: | Zasadniczym celem przedmiotu jest poznanie podstawowych czynności życiowych zwierząt oraz ich adaptacji do życia w rozmaitych środowiskach oraz poznanie zasad prowadzenia i dokumentowania obserwacji biologicznych, zasad prowadzenia eksperymentów biologicznych i prostych hodowli oraz korzystania z kluczy do oznaczania. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Poznanie podstawowych czynności życiowych zwierząt oraz ich adaptacji do życia w rozmaitych środowiskach. Poznanie zasad prowadzenia i dokumentowania obserwacji biologicznych, zasad prowadzenia eksperymentów biologicznych i prostych hodowli oraz korzystania z kluczy do oznaczania. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Zoologia ogólna” mają na celu przypomnienie, ugruntowanie, uzupełnienie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy zoologicznej o charakterze ogólnym, a tym samym stworzenie podstaw do studiowania anatomii i histologii, fizjologii zwierząt, ekologii zwierząt, a przede wszystkim zoologii systematycznej (zgodnie z zasadą dydaktyczną: „od syntezy, przez analizę, do syntezy”). Uwzględniając fakt, że studenci rozpoczynający studia reprezentują nie zweryfikowany egzaminem wstępnym, zróżnicowany poziom wiedzy i umiejętności, celowe jest ich wyrównanie. W czasie zajęć student zapozna się z zadaniami i dyscyplinami zoologii, pozna, w skróconym wymiarze, postaci historyczne, których badania przyczyniły się do rozwoju zoologii, przypomni sobie budowę komórki zwierzęcej, budowę i funkcje tkanek zwierzęcych oraz pozna uproszczony przebieg procesu embriogenezy, histogenezy i organogenezy (na wybranych przykładach). Ponadto student poszerzy wiadomości z zakresu czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem przystosowań do bytowania w różnych środowiskach oraz pozna podstawowe informacje z zakresu etologii zwierząt, a także przypomni sobie cechy diagnostyczne głównych typów i gromad świata zwierzęcego. Do najważniejszych umiejętności praktycznych, których student nauczy się w trakcie zajęć, będą należały: umiejętność prowadzenia, zgodnie z zasadami naukowymi, obserwacji i eksperymentu biologicznego, umiejętność korzystania ze sprzętu optycznego, prowadzenia prostych hodowli oraz posługiwania się kluczami do oznaczania. Zakres tematów: Problematyka wykładu: Zadania i historia zoologii. Podstawy klasyfikacji zoologicznej. Komórka zwierzęca. Podstawy embriologii i histologii zwierząt. Plany budowy zwierząt. Procesy życiowe zwierząt (ruch, odżywianie, oddychanie, krążenie, wydalanie, rozród, odbieranie bodźców zmysłowych) z uwzględnieniem przystosowań do bytowania w rozmaitych środowiskach. Podstawy etologii zwierząt. Problematyka konwersatorium: treści programowe realizowane na konwersatorium stanowią uzupełnienie i rozszerzenie zagadnień realizowanych na wykładach. Problematyka laboratorium: Zasady prowadzenia obserwacji (obserwacje przyżyciowe, okazów zasuszonych, preparatów mokrych i mikroskopowych z wykorzystaniem mikroskopu świetlnego i stereoskopowego) i eksperymentu biologicznego. Obserwacje mikroskopowe komórek i tkanek zwierzęcych oraz wybranych struktur anatomicznych stanowiących elementy poszczególnych układów (pokarmowego, oddechowego, wydalniczego, krwionośnego, rozrodczego, nerwowego). Zasady prowadzenie prostych hodowli. Zasady korzystania z kluczy do oznaczania. Rozpoznawanie wybranych przedstawicieli najważniejszych typów zwierząt i klasyfikowanie ich do odpowiednich typów i gromad. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć • W. Zamachowski i A. Zyśk. Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów. Wydawnictwo Naukowe WSP Kraków 1997 • Rajski. Zoologia. T-1. Część ogólna. PWN, Warszawa 1997 • H. Szarski. Historia zwierząt kręgowych. Wydawnictwo Naukowe PWN 1998. • J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1995 (i późniejsze). • Cz. Jura. Bezkręgowce. PWN, Warszawa 2007 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta jw. • R.D. Jurd. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych): Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna budowę komórek i tkanek zwierzęcych oraz struktur anatomicznych wchodzących w skład poszczególnych układów (k_W09, k_W10, k_W19). 2. Rozumie zależności zachodzące pomiędzy strukturami morfologiczno-anatomicznymi, ich funkcjonowaniem i właściwościami środowiska zewnętrznego (k_W10, k_W14). 3. Zna i stosuje zasady prowadzenia obserwacji i eksperymentu biologicznego jako podstawowych metod badawczych stosowanych w naukach przyrodniczych (k_W26). Umiejętności: student potrafi 4. Potrafi, zgodnie ze standardami, prowadzić obserwacje w terenie i w laboratorium (k_U08). 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz przygotować i przedstawić prezentację multimedialną na podany temat (k_U03, k_U05, k_U09, k_U12, k_U13). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych (k_K03). 7. Wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności zoologicznymi, rozumiejąc potrzebę ciągłego kształcenia się i aktualizowania swojej wiedzy przyrodniczej (k_K01, k_K08) oraz przyjmuje krytyczną postawę w stosunku do informacji upowszechnianych w mediach (k_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) • Egzamin: test końcowy, z zadaniami praktycznymi, otwartymi i zamkniętymi (efekty 1, 2, 7); • Ocena prezentacji pracy semestralnej w formie pokazu multimedialnego (efekty 1, 2, 5, 7); • Laboratoria: ocenianie ciągłe, kolokwium (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7). Podstawowe kryteria ustalenia oceny Egzamin: uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi K: ocena przygotowanej i przedstawionej w formie prezentacji multimedialnej pracy semestralnej L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych, poprawności wykonania pracy pisemnej, notatek z zajęć, sprawozdania z eksperymentu oraz aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kocorek, Barbara Lis | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kłys, Barbara Lis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.