Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7-S3-1-CH-02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizyka
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1. H. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Serds, Feynmana wykłady z fizyki.

2. Sz. Szczeniowski, Fizyka doświadczalna, t.1-t.5

3. A. Zawadzki, H. Hofmokl, Laboratorium fizyczne.

4. L. Megiera, Analiza wyników pomiarów fizycznych wspomagana algebrą komputerową.


Skrócony opis:

1. Opanowanie podstawowych praw i teorii w zakresie fizyki

2. Zapoznanie się z podstawowymi technikami pomiarowymi i metodami analizy wyników

3. Poznanie metod opracowania eksperymentu fizycznego

4. Rozwinięcie umiejętności wnioskowania i opracowania wyników eksperymentu

5. Wykorzystanie wiedzy i/lub umiejętności rachunkowych do analizy zjawisk i procesów fizycznych

6. Rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji.

Pełny opis:

Wykład, konwersatorium:

Podstawowe informacje na temat wielkości i jednostek fizycznych, ich definicje i wzorce. Podstawowe wielkości opisujące ruch postępowy i zależności między nimi. Zasada względności Galileusza. Dynamika punktu materialnego. Prawa ruchu Newtona. Siły (grawitacji, sprężystości, tarcia). Praca, energia, zachowanie energii i pędu. Kinetyka ruchu obrotowego; wielkości opisujące ten ruch i związki miedzy nimi. Układy nieinercjalne na przykładzie układów obracających się. Sprężystość, prawo Hooke’a. Ruch drgający i jego opis matematyczny. Drgania mechaniczne: drgania harmoniczne, drgania tłumione, drgania wymuszone, rezonans. Statyka i dynamika płynów. Prawo ciągłości strugi. Budowa i własności cieczy. Gazy idealne. Zasady termodynamiki. Przemiany gazowe i ich opis matematyczny. Rozszerzalność cieplna i ciepło właściwe. Elektrostatyka: ładunki elektryczne, przewodniki i izolatory, prawo Coulomba, pole elektryczne. Praca pola elektrycznego, pole w dielektrykach, kondensatory. Prąd stały: prawo Ohma, opór przewodników, prawa Kirchhoffa. Podstawowe obwody elektryczne. Pole magnetyczne: własności pola magnetycznego, pole magnetyczne przewodników z prądem. Własności magnetyczne materii. Oddziaływanie pola magnetycznego na cząstki naładowane, indukcja. Fale elektromagnetyczne, podstawy optyki geometrycznej – odbicie, załamanie, dyspersja światła. Podstawy fizyki atomowej i cząsteczkowej. Modele atomu, poziomy energetyczne. Podstawowe informacje o strukturze ciała stałego. Opisowe informacje o szczególnej i ogólnej teorii względności. Założenia teorii kwantów. Wstęp do fizyki jądrowej i cząstek elementarnych. Modele jądra, przemiany jądrowe, podstawowe składniki materii.

Laboratorium

Podstawy fizyki z zakresu mechaniki klasycznej i: kinematyka, dynamika, zasady dynamiki Newtona, pojęcie energii kinetycznej i potencjalnej, zasada zachowania energii, pole grawitacyjne Ziemi.

Elementy własności materii: gęstość, lepkość, własności sprężyste ciał stałych, moduł Younga .

Podstawy fizyki z zakresu ciepła: ciepło właściwe ciał stałych, ciepło topnienia lodu.

Podstawy fizyki z zakresu elektryczności i magnetyzmu : prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, kondensator, solenoid, pomiary prądu i napięcia.

Elementy optyki: zastosowanie refraktometru, polaryzacja, widma optyczne.

Nabywa podstawowe umiejętności wykonania eksperymentu fizycznego

Potrafi dokonać analizy wyników i oszacować niepewności pomiarowe

Opanowanie zasad dotyczących przygotowywania sprawozdań z wykonywanych eksperymentów.

Poznanie budowy i działania aparatury pomiarowej

Literatura:

1. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka

2. A. Piekara, Mechanika ogólna.

3. H. Szydłowski, Pracownia fizyczna

4. T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki

5. R. Poprawski, W. Salejda, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, cz. 1, Zasady opracowania wyników pomiarów

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Poprawnie formułuje, wyjaśnia i interpretuje podstawowe prawa fizyki K_W14 P6S_WG

• Podaje matematyczny opis prawidłowości, zjawisk i procesów fizycznych K_W19 P6S_WG

• Opisuje znaczenie fizyki dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata oraz rozwoju ludzkości K_W14 P6S_WG

• Podaje przykłady ilustrujące pojęcia fizyczne K_W14 P6S_WG

• Podaje przykłady pozwalające obalić błędne hipotezy lub rozumowania K_W20 P6S_WG

• Opisuje metody opracowania wyników pomiarowych i ich niepewności K_W21 P6S_WG

• Omawia budowę podstawowych urządzeń i mierników stosowanych na zajęciach oraz wyjaśnia zasadę ich działania K_W12 P6S_WG

• Zna zasady ochrony własności intelektualnej K_W27 P6S_WG

Umiejętności

• Posługuje się aparatem matematycznym w rozwiązywaniu zadań rachunkowych oraz w przeprowadzaniu twierdzeń i dowodów trudności K_U12, K_U21 P6S_UW, P6S_UU

• Interpretuje i opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w przyrodzie K_U02, K_W14 P6S_UW, P6S_WG

• W sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień fizycznych K_U16, K_U17 P6S_UK

• Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe o różnym stopniu trudności K_U12, K_U21 P6S_UW, P6S_UU

• Krytycznie analizuje otrzymane wyniki obliczeń K_U21 P6S_UW, P6S_UU

• Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności K_U20 P6S_UO, P6S_UU

• Stosuje różne techniki pomiarowe K_U05 P6S_UW, P6S_UO

• Dobiera odpowiednie metody analizy niepewności pomiarowych w zależności od przeprowadzonego eksperymentu. K_U12 P6S_UW

• Czyta ze zrozumieniem instrukcje i stosuje się do zawartych w nich poleceń. K_U05 P6S_UW, P6S_UO

• Wyciąga wnioski z uzyskanych wyników. K_U21 P6S_UW, P6S_U

• Stosuje różnorodne sposoby prezentacji wyników K_U15, K_U16, K_U17 P6S_UW, P6S_UK

• Analizuje obserwowane procesy fizyczne i ustala związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy nimi K_U21 P6S_UW, P6S_UU

• Stosuje zasady dotyczące ochrony własności intelektualnej i rozumie potrzebę ich stosowania. K_W27 P6S_WK

Kompetencje społeczne (postawy)

• Dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań K_K04 P6S_KK

• Formułuje pytania służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozwiązania K_K04 P6S_KK

• Rozumie potrzebę dalszego kształcenia K_K01 P6S_KR

• Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę K_K03 P6S_KO

• Jest dokładny i skrupulatny podczas wykonywania zadań doświadczalnych i obliczeniowych K_K03, K_K04 P6S_ KO, P6S_KK

• Stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. K_K03 P6S_KO

• Szanuje pracę innych i z nimi współpracuje. K_K02 P6S_KR

• Przygotowując się do zajęć korzysta z różnych źródeł informacji, które poddaje krytycznej ocenie K_K07 P6S_KO

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin: Test końcowy – próg zaliczeniowy 50%

Konwersatorium

Zaliczenie z oceną: Test końcowy – próg zaliczeniowy 50%

Laboratorium

Zaliczenie z oceną:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych: próg zaliczeniowy 100%, 20% oceny końcowej;

Przygotowanie poprawnych sprawozdań: próg zaliczeniowy 100%, 50% oceny końcowej;

Zaliczenie teoretyczne ćwiczeń – odpowiedź ustna: próg zaliczeniowy 30%, 30% oceny końcowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marietta Białoń, Ewa Pawelec
Prowadzący grup: Adam Bacławski, Ireneusz Książek, Ewa Pawelec, Agata Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marietta Białoń, Ewa Pawelec
Prowadzący grup: Adam Bacławski, Ireneusz Książek, Ewa Pawelec, Agata Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)