Pomoc humanitarna i ochrona ludności w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.1-BW-II-PHO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc humanitarna i ochrona ludności w UE |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami w prawie unijnym dotyczącymi zakresu przedmiotu 2. Omówienie wybranych kazusów 3. Analiza wybranego orzecznictwa TSUE |
Pełny opis: |
Problematyka wykładów: 1. Ewolucja pomocy humanitarnej Unii Europejskiej – od Traktatów założycielskich do Traktatu z Lizbony. 2. Traktat z Lizbony: nowe podstawy prawne dla działań Unii w dziedzinie pomocy humanitarnej. 3. Działania UE w zakresie ochrony ludności przed klęskami żywiołowymi i katastrofami spowodowanymi przez człowieka (do Traktatu z Lizbony). 4. Ochrona ludności po wejściu w życie Traktatu z Lizbony. 5. Kryzysy humanitarne w UE – nowe podejście. Problematyka ćwiczeń: 1. Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej. 2. Podejście UE do zewnętrznych konfliktów i sytuacji kryzysowych. 3. Pomoc humanitarna UE a operacje zarządzania kryzysowego. 4. Pomoc humanitarna UE a polityka na rzecz rozwoju. 5. Pomoc humanitarna UE a polityka handlowa. 6. Unijny mechanizm ochrony ludności. 7. Interwencje UE w zakresie pomocy humanitarnej |
Literatura: |
1. Pomoc humanitarna w świetle prawa i praktyki, P. Grzebyk, E. Mikos-Skuza (red.), Warszawa 2016. 2. S. Górski, Współczesna ochrona ludności. Aspekty prawne i organizacyjne, Warszawa 2016. 3. EU Management of Global Emergencies. Legal Framework for Combating Threats and Crises, I. Govaere, S. Poli (eds.), Leiden 2014. 4. International Disaster Response Law, A. de Guttry, M. Gestri, G. Venturini, Springer 2012. 5. Explaining EU Internal Security Cooperation. The Problem(s) of Producing Public Goods, R. Bossong, M. Rhinard (eds.), Routledge 2014. 6. Europe's Global Role. External Policies of the European Union, J. Orbie (ed.), Ashgate 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 W pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości. K_W08 W pogłębiony sposób objaśnia reguły zarządzania i administrowania. Umiejętności: K_U01 Potrafi dokonać pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U04 Samodzielnie posługuje się literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku. Kompetencje społeczne: K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich. K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, technologią wykorzystywaną w zawodzie, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną ćwiczeń. Zaliczenie na ocenę treści wykładowych (forma pisemna). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.