Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie kontraktem i rozwiązywanie sporów wg FIDIC - Blok budowlany

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.5-BO-IV-ZKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie kontraktem i rozwiązywanie sporów wg FIDIC - Blok budowlany
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania:

Aktywne wykonywanie zadań podczas zajęć w przewidzianym czasie

Udział w dyskusjach

Wykonanie multimedialnej prezentacji końcowej


Założenia:

1.Zapoznanie Studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi warunków kontraktowych FIDIC dla realizacji inwestycji budowlanych

2. Wyjaśnienie charakteru warunków kontraktowych FIDIC oraz zasad ich ewentualnej modyfikacji celem dostosowania do realiów danej inwestycji, a także przepisów krajowych oraz uzyskanie przez Studenta umiejętności samodzielnej analizy subklauzul warunków kontraktowych FIDIC pod kątem ich zastosowania w danym kontrakcie

3. Wskazanie na praktyczne przykłady kontraktów zawieranych na podstawie warunków kontraktowych FIDIC i sposób ich redakcji

Skrócony opis:

1.Zapoznanie Studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi warunków kontraktowych FIDIC dla realizacji inwestycji budowlanych

2. Wyjaśnienie charakteru warunków kontraktowych FIDIC oraz zasad ich ewentualnej modyfikacji celem dostosowania do realiów danej inwestycji, a także przepisów krajowych oraz uzyskanie przez Studenta umiejętności samodzielnej analizy subklauzul warunków kontraktowych FIDIC pod kątem ich zastosowania w danym kontrakcie

3. Wskazanie na praktyczne przykłady kontraktów zawieranych na podstawie warunków kontraktowych FIDIC i sposób ich redakcji

Pełny opis:

Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia:

1. Motywów stojących za utworzeniem warunków kontraktowych FIDIC i celu, jakiemu służą

2. Podstawowych różnic między tzw. Czerwoną i Żółtą Książką FIDIC

3. Charakterystyki prawnej warunków kontraktowych FIDIC oraz ich realcji do przepisów prawa polskiego

4. Problemów, jakie pojawiły się w praktyce stosowania warunków kontraktowych FIDIC

5. Podstawowych uprawnień i obowiązków Zamawiającego oraz Wykonawcy w warunkach kontraktowych FIDIC

6. Podstawowych uprawnień i obowiązków Inżyniera w warunkach kontraktowych FIDIC, a także przypisanej mu roli

7. Relacji funkcji Inżyniera do uczestników procesu budowlanego uregulowanych w przepisach Prawa Budowlanego

8. Odpowiedzialności Zamawiającego, Wykonawcy i Inżyniera, zarówno na podstawie warunków kontraktowych FIDIC, jak i polskich przepisów

9. Praktycznego zastosowania warunków kontraktowych FIDIC w umowach zawieranych w trybie zamówień publicznych

10. Sposobu unikania i rozwiązywania sporów wynikłych w toku realizacji inwestycji na podstawie warunków kontraktowych FIDIC

Literatura:

1. H. Wysoczański, Kontrakty budowlane. Nowe warunki FIDIC, Polcen 2018

2. Z.J. Boczek, Realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówień publicznych oraz procedur FIDIC, Wydawnictwo Euroinstytut 2015

Inne:

• Warunki Kontraktu na Budowę dla robót budowlanych lub inżynieryjnych projektowanych przez Zamawiającego („Czerwona Książka”)

• Warunki Kontraktowe na Urządzenia i Budowę z Projektowaniem dla dostarczania urządzeń elektrycznych, mechanicznych oraz dla projektowania i wykonywania robót budowlanych lub inżynieryjnych („Żółta Książka”)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych.

Umiejętności:

K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego.

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.

K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię prawniczą.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.

K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.

K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.

K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: mieszana, Praca wraz z prezentacją jej wyników

Metody dydaktyczne: analiza tekstów, rozwiązywanie zadań, dyskusje, projekty studenckie, wykorzystanie e-learningu

Aktywne logowanie się i wykonywanie zadań w przewidzianym czasie

Wykonywanie wszystkich zadań na platformie e-learningowej oraz udział w dyskusjach

Rozwiązane zadania z danego tematu powinny być przesłane w formie elektronicznej do końca dnia, w którym odbywają się dane zajęcia; sposób rozwiązania zadań podlega ocenie

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest spełnienie wszystkich powyższych wymogów, w tym terminowego przesyłania plików z rozwiązanymi zadaniami

Przysługują dwie usprawiedliwione nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)