Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.5.Z-IV-PKE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w terenie

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykułu naukowe, przede wszystkim z:

- "Przeglądu Konstytucyjnego"

- "Przeglądu Sejmowego"

- "Państwa i Prawa"

- materiały przesłane przez prowadzącego zajęcia

Skrócony opis:

1. Zaznajomienie studentów ze specyfiką i szczególną rolą prawa konstytucyjnego, jako gałęzi wytyczającej granice regulacji normatywnej pozostałych źródeł prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego.

2. Zaznajomienie studentów z zasadami i regułami stanowiącymi fundament demokratycznego państwa, przestrzegającego wolności i praw człowieka i obywatela

3. Nauczenie studentów umiejętności oceniania regulacji normatywnych przez pryzmat zasad, reguł i specyfiki prawa konstytucyjnego.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, normy prawa konstytucyjnego

2. Prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa

3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy

4. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane

5. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej

6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie)

7. zasada demokratycznego państwa prawnego

8. zasady suwerenności państwa i narodu

9. zasada trójpodziału władz

10. zasada republikańskiej formy państwa

11. zasada pomocniczości

12. zasada dobra wspólnego

13. zasada przyrodzonej godności osobowej

14. Zasady funkcjonowania władzy ustawodawczej

15. Zasady funkcjonowania władzy wykonawczej

16. Zasady funkcjonowania władzy sądowniczej

17. Podstawowe zasady prawa wyborczego

Tematyka ćwiczeń

1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); cechy i charakterystyka konstytucji, ustaw, rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodowym a ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego;

2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy;

3. Partie polityczne (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii);

4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu);

5. Władza ustawodawcza (funkcje wł.u., bikameralizm nierównoprawny parlamentu, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu, organy izb, ich powoływanie i kompetencje);

6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w systemie parlamentarnym; Prezydent RP, jego powoływanie, funkcje, status i kompetencje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM, powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej);

7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., tworzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009;

2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016;

3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009;

4. Witkowski Z.(red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2010

5. Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, red. i wprowadzenie M. Zubik, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2008;

6. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998;

Literatura uzupełniająca:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I-V, red. L. Garlicki, Warszawa 1999-2007;

2. Konstytucja RP. Komentarz, tom I-II, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016;

3. Wybrane artykuły z Przeglądu Prawa Konstytucyjnego, Przeglądu Sejmowego oraz Państwa i Prawa;

4. Podstawowe problemy stosowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, seria pod red. K. Działochy i A. Preisnera, Wydawnictwo Sejmowe, w serii około 10 pozycji wydawanych przez kilka lat.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.

K_W07 Zna podstawowe techniki legislacyjne.

K_W10 Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów administracyjnych.

Umiejętności:

K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.

K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.

K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykorzystanie e-learningu

ZALICZENIE oraz EGZAMIN:

Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdza-na wiedza. Egzamin odnosi się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.

Studenci dostają link (MS Forms) do przygotowanego szablonu zaliczenia z podziałem na grupy. Szablon zawiera: 1-2 tabele/wykres do uzupełnienia; kilka pytań testowych mających sprawdzić znajomość informa-cji z aktów prawnych oraz kilka pytań otwartych mających sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony dziedzictwa kulturowego. Czas trwania zaliczenia oraz egzaminy jest uzależniony od ilości i obszerności pytań.

Za każde pytanie przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pyta-nie zakresu wiedzy. Za uzupełnienie tabel/wykresów przysługuje jeden punkt za prawidłowo wpisane słowo, zaznaczenie prawidłowego pola lub wypełnienie go prawidłowym wyrazem; za pytania jednokrotnego wybo-ru można zdobyć dwa punkty (ew. 1, gdy zaznaczy się mniej odpowiedzi poprawnych, a nie zaznaczy się odpowiedzi fałszywej – tabela poniżej); za pytania jednokrotnego wyboru można zdobyć tylko jeden punkt; za pytania otwarte można zdobyć różną liczbę punktów w zależności od jego obszerności (nie mniej niż 2, nie więcej niż 10).

Punktacja

Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak, że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.

Przykłady punktacji:

47 punktów za zaliczenie:

0-23 – ndst

24-27 – dst

28-32 – dst +

33-37 – db

38-42 – db+

43-47 – bdb

65 punktów za zaliczenie:

0-28 – ndst

29-35 – dst

26-42 – dst +

43-49 – db

50-57 – db+

58-65 – bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)