Foundations of psychology
General data
Course ID: | 9.6-A-Pp |
Erasmus code / ISCED: |
10.6
|
Course title: | Foundations of psychology |
Name in Polish: | Podstawy psychologii |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Plan zajęć II rok Administracji I st. sem. zimowy studia stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami psychologii oraz mechanizmami funkcjonowania psychicznego człowieka w społeczeństwie. Znajomość procesów psychicznych i właściwości psychologicznych umożliwi studentom zrozumienie zachowania się ludzi w różnych sytuacjach, co w znacznym stopniu zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu zawodowym i osobistym. Poznanie reguł spostrzegania społecznego oraz wybranych umiejętności interpersonalnych powinno przyczynić się do większej skuteczności własnych działań w relacjach prywatnych i instytucjonalnych. |
Full description: |
(in Polish) •Psychologia jako nauka. Podstawowe dziedziny psychologii. Kierunki w psychologii: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna. •Właściwości psychologiczne jako wyznaczniki funkcjonowania człowieka. Podstawowe procesy psychiczne : procesy poznawcze (percepcja, pamięć, myślenie). Emocje i motywacja. Wpływ emocji i motywacji na działanie. Konflikty motywacyjne. •Stres i frustracja. Sytuacje trudne i sposoby reagowania na frustrację. Następstwa stresu. Odporność na stres. Sposoby radzenia sobie ze stresem. •Osobowość. Koncepcje cech i typów osobowości. Temperament, typologia Kretschmera. Pojecie inteligencji. •Model kompetencji społecznych. Aspekty kompetencji społecznych (poznawczy, motywacyjny i behawioralny). Inteligencja emocjonalna. •Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Spostrzeganie innych ludzi – podstawowe zasady. Rozumienie sytuacji społecznych (kontekst, komunikaty werbalne i niewerbalne). Stereotypy i uprzedzenia. Atrakcyjność interpersonalna. Umiejętność autoprezentacji. •Asertywność w komunikacji interpersonalnej i działaniu. Reguły asertywnej komunikacji. Zasady zachowań asertywnych w sytuacjach społecznych. Prawa osobiste i wymogi roli społecznej. •Rozwiązywanie konfliktów. Istota konfliktów interpersonalnych. Tradycyjne sposoby rozwiązywania konfliktów. Zniekształcenia w spostrzeganiu siebie i innych ludzi w sytuacji konfliktowej. Zasady konstruktywnego rozwiązywania konfliktów wg D. Johnsona •Umiejętność wywierania wpływu na ludzi. Mechanizmy wywierania wpływu. Manipulacje społeczne i sposoby obrony przed niepożądanym wpływem. |
Bibliography: |
(in Polish) Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk 2003. Zimbardo P., Ruch F., Psychologia i Ŝycie, Warszawa 2004. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005. Argon E., Psychologia społeczna, Poznań 2006. Strelau J. , Psychologia, Gdańsk 2003. Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2007. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004. Fensterheim H., Baer J., Nie mów „tak”, gdy chcesz powiedzieć „nie”, Warszawa 2006. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999. Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2005. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w administracji publicznej , rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta administracji w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych. Umiejętności: K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. Kompetencje: K_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą na ćwiczeniach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach. Egzamin pisemny obejmujący tematykę omawianą na wykładzie (5 pytań). Kryteria oceniania – ocenę dostateczną otrzymuje student, który poprawnie i kompletnie odpowiedział na trzy pytania (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytania). Poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na cztery pytania – ocena dobra (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytanie), poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na pięć pytań – ocena bdb. |
Copyright by University of Opole.