Prawo papierów wartościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-AIV-WM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo papierów wartościowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Nakład pracy studenta: | 1,4 – kontakt bezpośredni 34h (30h+4h) 0,6 – praca własna (16h) |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami regulacji prawa papierów wartościowych 2. Nabycie przez studentów wiedzy z zakresu prawa papierów wartościowych 3. Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z tekstów przepisów prawa, jak też dokonywania ich analizy przy wykorzystaniu orzecznictwa oraz piśmiennictwa |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Zasada numerus clausus papierów wartościowych, 2. Typy papierów wartościowych 3. Znaki legitymacyjne a papiery wartościowe. 4. Papiery wartościowe na zlecenie – cechy, rodzaje, zarzuty dłużnika 5. Skarbowe papiery wartościowe 6. Instrumenty pochodne 7. Kwity depozytowe 8. Weksel jako forma zabezpieczenia wykonania zobowiązania 9. Czeki jako papiery wartościowe 10. Cechy akcji 11. Obligacje 12. Konosamenty Ćwiczenia: 1. Pojęcie instrumentów finansowych w świetle ustawy o obrocie instrumentami finansowym 2. Obrót pierwotny i obrót wtórny 3. Oferta publiczna – pojęcie, wymogi, skutki prawne 4. Zasada jednolitego paszportu na rynkach finansowych 5. Pojęcie i forma prawna funduszu inwestycyjnego 6. Certyfikaty inwestycyjne a jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych otwartych 7. GPW S.A. 8. Dematerializacja papierów wartościowych 9. Waluty wirtualne i cyfrowe a pojęcie papieru wartościowego |
Literatura: |
R.Woźniak, Wprowadzenie do prawa papierów wartościowych, Warszawa 2019 J.Mojak, Prawo papierów wartościowych. Zarys wykładu, Warszawa 2020 A.Chłopecki, M.Dyl, Prawo rynku kapitałowego, Warszawa 2019 K.Zacharzewski, Prawo giełdowe, Warszawa 2018 A.Szumański, (red.), Prawo papierów wartościowych. System Prawa Prywatnego. Tom 19, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze. K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych. K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej. Umiejętności: K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów. K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole. K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną. K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych. K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: praca semestralna Forma zaliczenia zajęć praktycznych: praca semestralna Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną W ocenie końcowej (skala 2-5) bierze się pod uwagę następujące parametry: zgodność z tematem; struktura pracy (podziału treści, kolejności, kompletności tez, itp.); merytoryczna ocena pracy; charakterystyka doboru i wykorzystania źródeł/literatury); ocena formalnej strony pracy, w tym poprawności językowej, ocena stopnia samodzielności w zakresie przygotowania pracy. Na ocenę bardzo dobrą (5,0) – praca kompletna i zgodna z tematem, tezy prawidłowe, logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, brak lub prawie całkowity brak niedostatków interpretacyjnych, terminologia poprawna, samodzielność interpretacji; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita, wykorzystanie zdywersyfikowanych materiałów źródłowych. Na ocenę plus dobrą (4,5) – praca niemal kompletna i zgodna z tematem, tezy prawidłowe, logika wywodu poprawna, konkluzje poprawne, pewne niedostatki interpretacyjne, terminologia poprawna, samodzielność interpretacji; poprawność językowa całkowita lub niemal całkowita, wykorzystanie materiałów źródłowych. Na ocenę dobrą (4,0) – praca zgodna z tematem, logika wywodu na ogół poprawna, konkluzje niepełne, nieliczne niedostatki interpretacyjne, terminologia poprawna z nielicznymi uchybieniami, samodzielność interpretacji; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,5) – praca zgodna z tematem, nieliczne braki w logice wywodu, konkluzje niepełne, niedostatki interpretacyjne, terminologia na ogół poprawna, słabo wyrażona samodzielność interpretacji; nieliczne wady/błędy językowe. Na ocenę plus dostateczną (3,0) – praca zgodna z tematem, opis ogólnie uporządkowany, braki w logice wywodu, konkluzje nieporadne, niedostatki interpretacyjne, terminologia na ogół poprawna, brak samodzielności interpretacji; wady/błędy językowe. Na ocenę niedostateczną (2) – niespełnienie wymogów na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.