System ochrony prawnej w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6.Z-A-II-SOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.7
|
Nazwa przedmiotu: | System ochrony prawnej w UE |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
1. Zapoznanie studenta z systemem sądowniczym obowiązującym w UE 2. Zapoznanie studenta z pozasądowymi możliwościami ochrony swoich praw w UE 3. Zapoznanie studenta z możliwościami dochodzenia swoich praw przed sądami unijnymi |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. System sądowniczy UE: Trybunał Sprawiedliwości, Sąd Unii, sądy wyspecjalizowane, sądy krajowe 2. Pozasądowy system ochrony prawnej UE: skarga do KE, petycje do PE, skarga do ERPO 3. Pytania prejudycjalne: cel i znaczenie, zakres podmiotowy i przedmiotowy, skutki prawne orzeczenia prejudycjalnego 4. Skargi dotyczące odpowiedzialności państw członkowskich za naruszenie prawa UE: odmienności proceduralne skargi z inicjatywy KE oraz skargi innego państwa członkowskiego, ciężar dowodu, przesłanki nałożenia ryczałtu lub/i okresowej kary pieniężnej 5. Skargi stwierdzające nieważność aktów prawnych UE: akty prawne podlegające kontroli, podmioty legitymowane czynne i biernie, skutki prawne orzeczenia 6. Skargi na bezczynność instytucji: podmioty legitymowane czynnie i biernie, etapy procedury, skutki prawne orzeczenia 7. Skargi odszkodowawcze przeciwko UE: podmioty legitymowane czynnie i biernie, przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej, ciężar dowodu. Problematyka ćwiczeń: - analiza stosownych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE w odniesieniu do następujących tematów prezentowanych na wykładach • Pytania prejudycjalne: wyroki TS UE w sprawach: C-60/98 Butterfly Music Srl., 28-30/62 Da Costa, 283/81 CILFIT, C-188/92 TWD • Skargi dotyczące odpowiedzialności państw członkowskich za naruszenie prawa UE: wyroki TS UE w sprawach: C-304/02 Komisja v. Francj;, C-369/07 Komisja v. Grecja, 141/78 Francja v. Wielka Brytania; C-492/07 Komisja v. Polska • Skargi stwierdzające nieważność aktów prawnych UE: wyroki TS UE w sprawach: 11/82 Piraiki-Patraiki v. Komisja; 231/82 Spijker; C-152/88 Sofrimport v. Komisja; 264/82 Timex • Skargi na bezczynność instytucji: wyroki TS UE w sprawach: C-396/03 Killinger; 90/78 Granaria BV v. Radza i Komisja; 247/87 Star Fruit Company; C-247/90 Emrich • Skargi odszkodowawcze przeciwko UE: wyroki TS UE w sprawach: 9/69 Sayag v. Leduc; 19, 20, 25, 30 / 69 D. Richez-Praise; 145/83 Adams v. Komisja, C-46/93 Brasserie du Pecheur • Ochrona praw podstawowych w UE: wyroki TS UE w sprawach: C-292/97 Karlsson i in.; C-249/96 Grant; C-555/07 Seda; C-438/05 Viking Line |
Literatura: |
1. J. Barcz (red.), Ustrój Unii Europejskiej tom. 2, Warszawa 2011 2. A. Kuś (red.), Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Lublin 2010. 3. J. Barcz, Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K. Integracja europejska, Warszawa 2007. 4. A. Wyrozumska, System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Warszawa 2005 5. W. Czapliński, R. Ostrihansky, P. Saganek, A. Wyrozumska, Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2005. 6. konsolidowane wersje traktatów zmienionych traktatem lizbońskim, tj. Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dostępne na stronie: 7. http://europa.eu/lisbon_treaty/full_text/index_pl.htm |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych. K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. Kompetencje społeczne: K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne Metody dydaktyczne: dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną • Przygotowanie i zaprezentowanie zagadnień przewidzianych do omówienia na ćwiczeniach oraz podejście do testu zaliczeniowego (w formie zamkniętej) • Egzamin w formie pięciu pytań otwartych (możliwość zdobycia 20 punktów – za każde pytanie maksymalnie 4 punkty). • Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali: 100% - 5,0 (bdb) 90% - 4,5 (db+) 80% - 4,0 (db) 70% - 3,5 (dst+) 60% - 3,0 (dst) |
Praktyki zawodowe: |
Zalecane praktyki: w Parlamencie Europejskim lub innych instytucjach unijnych, a także w biurach poselskich posłów do Parlamentu Europejskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.