Instytucje i źródła prawa UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.A.Z3.2.IiZPUE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje i źródła prawa UE |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I rok Administracja niestacjonarne semestr letni 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | administracja |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | I |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | • J. Barcz, Od Lizbońskiej do Postlizbońskiej Unii Europejskiej, Warszawa 2020 • Barcz J. (red.), Ustrój Unii Europejskiej. Tom 2, Warszawa 2011 • Cieśliński A., Wspólnotowe prawo gospodarcze. Cz. 1, Warszawa 2007 • Kuś A. (red.)., Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Lublin 2010 • Barcz J. (red.), Prawo gospodarcze UE, Warszawa 2011 • Barnard C. , The substantive law of the EU. Fourth edition, Oxford 2013 • Czapliński W., Ostrihansky R., Saganek P., Wyrozumska A., Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2005 |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 15h/ 0,6 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: brak B. Praca własna studenta: 10h/ 0,4 ECTS Przygotowanie do zajęć: brak Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z poszczególnymi etapami rozwoju integracji europejskiej. Zdobycie wiedzy na temat zagadnień dotyczących systemu instytucjonalnego UE, źródeł prawa unijnego, podstawowych zasad funkcjonowania UE, w tym problematyka podziału kompetencji między UE a jej państwami członkowskimi |
Pełny opis: |
1) Historia integracji europejskiej: ewolucja traktatów, etapy rozszerzenia, cele i wartości UE 2) Zasady ustrojowe Unii Europejskiej: zasada lojalnej współpracy, zasada podziału kompetencji między UE a państwa członkowskie, zasada niedyskryminacji (równego traktowania), zasada ochrony praw podstawowych, zasady demokratyczne 3) System instytucjonalny Unii Europejskiej: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów 4) Źródła prawa Unii Europejskiej: prawo pierwotne (m.in. Traktaty oraz KPP), prawo wtórne (rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia, opinie) 5) Tworzenie i stosowanie prawa Unii Europejskiej: rewizja traktatów (zwykła i uproszczona procedura zmiany), zawieranie traktatów akcesyjnych, tworzenie prawa pochodnego (inicjatywa legislacyjna, zwykła i specjalna procedura prawodawcza) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Barcik J., Grzeszczak R. (red.), Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2022. 2) Barcz J., Górka M., Wyrozumska A. , Instytucje i Prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2020. 3) Zawidzka-Łojek A. , Łazowski A., Podręcznik prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu teoretycznych podstaw funkcjonowania UE. Umiejętności: K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich. K_U08 Poprawnie stosuje terminologię związaną z funkcjonowaniem UE. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy z zakresu unijnych regulacji prawnych oraz ich interpretacji dokonywanej przez TSUE. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, prezentując określone zagadnienia dotyczące funkcjonowania UE oraz prowadząc dyskusję na ich temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną Forma zaliczenia wykładu: dwa pytania otwarte pisemne oraz dziesięć pytań zamkniętych (test jednokrotnego wyboru). Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną Dla zaliczenia ćwiczeń student wykazuje obecność na zajęciach oraz zalicza test w formie 20 pytań zamkniętych. Dla zaliczenia egzaminu student w formie pisemnej udziela odpowiedzi na dwa pytania otwarte oraz dziesięć pytań zamkniętych, przygotowanych z zestawu zagadnień udostępnionych podczas zajęć wszystkim studentom. Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali: 100% - 91% - 5,0 (bdb) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty 90% - 81% - 4,5 (db+) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami 80% - 71% - 4,0 (db) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów 70% - 61% - 3,5 (dst+) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami 60% - 51% - 3,0 (dst) osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami 50% - 2,0 (ndst) brak osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.