Wprowadzenie do metod pracy prawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BW.D3.1.WdMPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metod pracy prawniczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I bezpieczeństwo wewnętrzne semestr zimowy 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30 h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h B. Praca własna studenta: 25 h/1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15 h Przygotowanie do zaliczenia: 10 h |
Skrócony opis: |
Podejmowana problematyka dotyczy systemu prawa, budowy normy prawnej, procesu tworzenia i interpretacji prawa |
Pełny opis: |
Opis: 1. Zaznajomienie studenta z podstawowymi pojęciami prawa oraz prawoznawstwa, z rozumieniem pojęć języka prawnego i prawniczego; 2. Zapoznanie studenta z rozumieniem znaczenia norm i zasad prawnych dla sprawnego funkcjonowania systemu prawnego, z zasadami interpretacji prawa oraz ze sposobami poszukiwania informacji o prawie; 3. Zapoznanie studenta z metodami wykładni i wnioskowań prawniczych, regułami kolizyjnymi, a także aktami prawnymi. Zakres tematów: Wykład: 1. Pojęcie prawa, związki pomiędzy prawem a innymi systemami normatywnymi regulującymi funkcjonowanie społeczne. 2. Norma prawna – pojęcie, znaczenie, budowa (elementy normy), podstawowe rodzaje norm, obowiązywanie normy. 3. Przepis prawny – pojęcie oraz rodzaje przepisów. 4. Język prawny i prawniczy. 5. Obowiązywanie prawa – terytorialne, personalne oraz czasowe. 6. Pojęcie aktu prawnego, rodzaje aktów prawnych, rola prawa miejscowego w administracji. 7. System prawa. 8. Tworzenie oraz stosowanie prawa. 9. Wykładnia prawa – pojęcie, zadania wykładni, a także podstawowe rodzaje (podmioty dokonujące wykładni i jej moc wiążąca, dyrektywy wykładni). 10. Wnioskowanie prawnicze. Warsztaty: Rozwiązywanie zadań z zakresu problematyki: 1. Budowy aktu prawnego. 2. Tworzenia oraz stosowania prawa. 3. Obowiązywania prawa. 4. Systemowości prawa. 5. Wykładni prawa. 6. Wnioskowań prawniczych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. J. Srokosz, A. Sulikowski, Wstęp do prawoznawstwa, Opole 2016. 2. Z. Tabor, J. Nowacki, Wstęp do prawoznawstwa 2020 A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. J. Srokosz, A. Sulikowski, Wstęp do prawoznawstwa, Opole 2016 B. Literatura uzupełniająca 1. S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa. 2. T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa. 3. L. Morawski, Wstęp do prawoznawstwa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ WdMPP 1 Więzi społeczne charakterystyczne dla Prawa i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zna rządzące nimi prawidłowości, reguły wnioskowań prawniczych i znaczenie oraz rodzaje wykładni przepisów prawnych. K_W04 2. W_ WdMPP 2 Zna budowę systemu prawa, normy prawnej oraz etapy procesu legislacyjnego. K_W10 Umiejętności: student potrafi 3. U_ WdMPP 1 Ustalić stan faktyczny, dokonać w nim selekcji danych, a także ustalić elementy normy prawnej tożsamej dla tego stanu faktycznego, dokonać jej interpretacji i wykładni. K_U01 4. U_ WdMPP 2 Potrafi wykorzystywać prawnicze bazy danych w celu analizy luk prawnych. K_U02 Kompetencje społeczne: student jest gotów do 5. K_ WdMPP 1 Jest świadom konieczności stałego monitorowania zmian w przepisach i znaczenia aktualizowania wiedzy w celu podniesienia kompetencji zawodowych K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Prezentacja multimedialna ćwiczenia praktyczne metoda projektu dyskusja Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Wykład Praca zaliczeniowa (efekty 1,4, 5); Warsztaty Zadania cząstkowe (efekty 2, 3). Zaliczenie (efekty 2, 4) Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81- 90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WYK
WAR
WAR
PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Duda-Hyz | |
Prowadzący grup: | Michalina Duda-Hyz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Duda-Hyz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.