Policja - historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.2.PKH.PHiW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Policja - historia i współczesność |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I BW II stacjonerne semestr letni 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 15h/ 0,6 ECTS Udział w zajęciach: 15h B. Praca własna studenta: 10h/ 0,4 ECTS Przygotowanie do zajęć: 5h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z historią i współczesnymi aspektami funkcjonowania Policji w tym jej pozycją prawno-ustrojową i obszarem działania. |
Pełny opis: |
Opis: Studenci zostaną zapoznani z historią Policji oraz współczesną strukturą w tym przeznaczeniem Policji. Omówiony zostanie obszar działania Policji w tym zakres kompetencji w obszarze administracji rządowej a także historia formacji od jej powstania do czasów obecnych. Studenci dowiedzą się jak w praktyce przebiega organizacja służby na przykładach zabezpieczania imprez masowych, obsługi różnego rodzaju zdarzeń w tym wydawania decyzji administracyjnych w zakresie pozwolenia na broń palną a także czym jest IPA – International Police Association. Zakres tematów: 1. Historia polskiej Policji 2. Policja w strukturach administracji rządowej 3. Struktura policji 4. Umundurowanie i wyposażanie policji 5. IPA – czym jest stowarzyszenie i w jaki sposób promuje i wspiera funkcjonariuszy i ich rodziny |
Literatura: |
1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Ustawa o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. - Dz. U. 1990 Nr 30 poz. 179 2. A.Choromańska i inni, Ustawa o policji. Komentarz, Warszawa 2022 3. W. Kotowski Ustawa o Policji- Komentarz. Warszawa 2012K. 4. A. Misiuk Historia Policji w Polsce od X wieku do współczesności Warszawa 2008 r. 4. Nitkowski. Rola Policji w polskim postępowaniu karnym. Poznań 2011 5. R. Socha Historyczne i współczesne postrzeganie policji w Polsce Warszawa 2022 A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. B.Hołyst. Policja na świecie. Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca 1. E. Ura, S. Pieprzny (red.), 95 lat służb policyjnych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015 2. A. Misiuk, Instytucje policyjne w Polsce: zarys dziejów od X wieku do współczesności, Szczytno 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie A. 1. W_ PHiW 1 Historię polskiej Policji, zarówno obejmującą służbę w II RP jak i w okresie powojennych, szczególnie zaś w III RP od 1990 roku (K_W02). B. Umiejętności: student potrafi C. 2.U_ PHiW 1 Wymienić służby i korpusy policyjne i omówić zakres ich działania (K_U06); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 3. K_ PHiW 1 Kreatywnego myślenia i działania w celu przeciwdziałania przestępczości, a także udzielenia wsparcia funkcjonariuszowi realizacyjnemu obowiązki służbowe (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny Analiza przepisów Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4); B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%). Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Fabisiak | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Fabisiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Fabisiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.