Policja w systemie bezpieczeństwa państwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.BWII.D2.2.SM.PwSBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Policja w systemie bezpieczeństwa państwa |
Jednostka: | Instytut Nauk Prawnych |
Grupy: |
Plan zajęć I BW II stacjonerne semestr letni 2024/25 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 20h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z szerokim ujęciem roli Policji w systemie bezpieczeństwa państwa w kontekście zarówno krajowym, jak i międzynarodowym. Przedstawiona zostanie współpraca Policji w zarządzaniu kryzysowym i ochronie ludności oraz rola polskiej Policji w międzynarodowych instytucjach policyjnych. |
Pełny opis: |
Opis: Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z genezą, organizacją i metodami pracy Policji w systemie bezpieczeństwa państwa. Studenci poznają podstawy prawne oraz zajmowaną pozycję Policji w strukturach administracji państwa i systemu bezpieczeństwa kraju. Nabędą umiejętności analizy działań Policji w kontekście istniejących zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych (takich jak przestępczość), a także oceny funkcjonowania Policji w systemie bezpieczeństwa i ochrony III RP. Studenci dowiedzą się jak wygląda praca policjanta w Polsce oraz poznają działalność międzynarodowych instytucji policyjnych takich jak: Europol, Interpol, CEPOL, EPCTF. Ponadto przedstawione zostaną policyjne siły specjalne w Polsce, rola Policji w zarządzaniu kryzysowym oraz jej wizerunek. Analizie poddane zostanie również funkcjonowanie policji w wybranych państwach. Zakres tematów: 1. Polska Policja Generalnego Gubernatorstwa (tzw. granatowa policja; lata 1939 – 1945) 2. Historia Milicji Obywatelskiej 3. Organizacja i zakres działalności Policji 4. Rola osobowych źródeł informacji 5. Wybrane problemy przestępczości (przestępczość przy użyciu broni palnej; bójki i pobicia; rozboje; uszczerbek na zdrowiu; zgwałcenia; zabójstwa) 6. Wybrane problemy przestępczości (kradzieże cudzej rzeczy; kradzieże samochodu, kradzieże z włamaniem; uszkodzenie mienia; korupcja; prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości) 7. Rekrutacja do Policji, prawa i obowiązki policjantów, wynagrodzenia 8. Działalność Europejskiego Urzędu Policji (Europolu) i Międzynarodowej Organizacji Policji (Interpolu), Europejskiego Kolegium Policyjnego (CEPOLu), Grupy Zadaniowej Szefów Policji Państw UE (EPCTFu) 9. Przestępczość zorganizowana jako zagrożenie bezpieczeństwa państwa 10. Przestępczość wśród funkcjonariuszy Policji oraz zwolnienia dyscyplinarne 11. Media społecznościowe w pracy Policji, PR i zarządzanie marketingowe wizerunkiem Policji a opinia Polaków 12. Policyjne siły specjalne w Polsce 13. Czynności administracyjno-porządkowe Policji 14. Funkcjonowanie policji w wybranych państwach 15. Policja w zarządzaniu kryzysowym i ochronie ludności |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1. A. Misiuk, Historia Policji w Polsce od X wieku do współczesności, Warszawa 2008. 2. T. Domański, E. Majcher-Ociesa (red.), Policja granatowa w Generalnym Gubernatorstwie w latach 1939-1945, Kielce-Warszawa 2019. 3. T. Safjański, Europejskie Biuro Policji Europol: geneza, główne aspekty działania, perspektywy rozwoju, Warszawa 2009. 4. T. Safjański, Tak zwany Interpol: studium uwarunkowań skuteczności zwalczania przestępczości transgranicznej i terroryzmu w ramach globalnej współpracy policyjnej, Warszawa 2023. 5. Z. Dudek, Przestępczość funkcjonariuszy policji: studium socjologiczne, Wrocław 2020. 6. K. Jałoszyński, W. Zubrzycki, A. Babiński, Policyjne siły specjalne w Polsce, Szczytno 2015. 7. A. Choromańska, I. Malinowska i in., Ustawa o Policji: komentarz, Warszawa 2022. A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. K. Horosiewicz, Współpraca policjantów z osobowymi źródłami informacji, Warszawa 2015. 2. A. Szumski, Znaczenie członkostwa Polski w Interpolu dla funkcjonowania Policji, Wrocław 2018. 3. S. Maj, Polityka informacyjna i wizerunkowa polskiej Policji w latach 1999-2015, Opole 2021. 4. K. Śmiałek, W. Śmiałek, Formacje policyjne w zarządzaniu kryzysowym i ochronie ludności, Warszawa 2021. B. Literatura uzupełniająca 1. P. Majer, Milicja Obywatelska w systemie organów władzy PRL (zarys problematyki i źródła), Toruń 2003. 2. W. Śmiałek, Formacje policyjne w bezpieczeństwie wewnętrznym państwa, Warszawa 2021. 3. B. Hołyst, Policja na świecie, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. W_ PwSBP1 M pogłębioną znajomość zagadnień związanych ze zjawiskiem terroryzmu i przestępczości pospolitej oraz przeciwko życiu i zdrowiu (K_W04) Umiejętności: student potrafi 2. U_ PwSBP1 Dokonać pogłębionej wykładni przepisów polskiego prawa karnego(K_U01) 3. U_ PwSBP2 Pogłębiać wiedzę z zakresu działalności Policji w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa w trakcie warsztatów lub wizyt studyjnych policjantów (K_U02) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. K_ PwSBP1 Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy policjanta (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny Analiza tekstów Symulacje działań Prezentacja multimedialna Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,); B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: obecność na zajęciach (10%) i pracy zaliczeniowej (90%). Ocena końcowa z przedmiotu: • Ocena bardzo dobry (bdb) – 5,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty (≥ 91% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry plus (db plus) – 4,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami (≤81-90% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dobry (db) – 4,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów (≤71-80% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny plus (dst plus) – 3,5 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami (≤61-70% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena dostateczny (dst) – 3,0 – osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami (≤51-60% stopnia opanowania wiedzy); • Ocena niedostateczny (ndst) – 2,0 – brak osiągnięcia zakładanych efektów k uczenia się (≤50% stopnia opanowania wiedzy). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Fabisiak | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Fabisiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Fabisiak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.