Polacy, Niemcy, Czesi, Ukraińcy I inni. Wzajemne postrzeganie – ewolucja stereotypów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-H-01-07-000022 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Polacy, Niemcy, Czesi, Ukraińcy I inni. Wzajemne postrzeganie – ewolucja stereotypów |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | - Portrety i autoportret. Polacy o sobie i innych narodach, pod red. K. Romaniszyn, Kraków 2005. - Dolińska X., Fałkowski M., Polska – Niemcy Wzajemny wizerunek w okresie rozszerzania Unii Europejskiej. - Wrzesiński W., Sąsiad czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795-1939, Wrocław 2007. -Lipscher W.,Sacrum i profanum. Różnice w mentalności Polaków i Niemców, „Przegląd Powszechny” 2007, nr 9, s. 28-40. - Szczepaniak-Kroll A., Jak świat światem nie będzie Niemiec Polakowi bratem. O rewizji heterostereotypu Niemca i autostereotypu wśród Polaków migrujących do Berlina, Instytut archeologii i etnologii PAN, Poznań. – pdf. |
Założenia: | |
Skrócony opis: |
- Opis przedmiotu/zakres tematyczny Celem zajęć jest sumaryczne przedstawienie studentom, jaka jest funkcja stereotypów. W ramach zajęć studenci poznają historyczne uwarunkowania tworzenia się stereotypów. Jak wyglądają dziś stereotypy m. in. Polaka w Niemczech, Niemca w Polsce, podobnie w relacjach polsko-czeskich, polsko-ukraiński i innych narodów. Uczą się rozpoznawać, interpretować i analizować funkcje stereotypów w wzajemnych interakcjach między wybranymi narodami na podstawie zadanej literatury, wykładów, analizy źródeł stereotypów oraz osobistych doświadczeń. Poszerzają zdobytą wiedzę na temat poszczególnych stereotypów i ich funkcjonowania wśród wybranych nacji narodowościowych. Ich wybór będzie również uwzględniał zainteresowania studentów. |
Pełny opis: |
- Opis: (Główne cele przedmiotu) - pokazanie funkcjonowania pojęcia stereotypu w szerokich kontekstach relacji narodowo-etnicznych. - zwrócenie uwagi na historyczne uwarunkowania trwałości funkcjonowania stereotypów. - próba odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki mają współcześnie wpływ na kształtowanie się stereotypów tj. utrwalanie, bądź zanik starych, tworzenie nowych. - Utrwalenie świadomości, że zdobywanie zobiektywizowanej wiedzy o innych nacjach narodowo-etnicznych winno wykraczać poza ramy przekazów budowanych na stereotypach. - Treści programowe: 1. Analiza pojęciowa: Stereotyp-heterostereotyp-autostereotyp i ich funkcjonowanie w przestrzeni społeczno-kulturowej. 2. Polacy, Niemcy, Czesi, Rusini-Ukraińcy i inni. Wzajemne postrzeganie w wiekach średnich i czasach nowożytnych. 3. Dychotomie w dziewiętnastowiecznym obrazie wybranych narodów europejskich. 4. Sąsiad czy wróg? Obraz Niemca- Czecha-Ukraińca w Polsce w XX wieku. 5. Wpływ świadomości historycznej na budowę stereotypów na przykładzie stosunków polsko-niemiecko-czesko- ukraińsko-rosyjskich. 6. Polacy wobec sąsiadów. Analiza porównawcza. 7. Niemcy wobec Polaków i innych sąsiadów. Analiza porównawcza. 8. Wizerunek Polaka w Niemczech i Niemca w Polsce czyli co oba narody wiedzą wzajemnie o sobie. (w zależności od zainteresowań możliwość zmiany nacji narodowościowych). 9. Polacy, Niemcy, Czesi, Ukraińcy, Rosjanie o sobie. Autoportrety. 10. Polska – Niemcy Wzajemny wizerunek w okresie rozszerzania Unii Europejskiej. 11. Projekcja filmu „Obcy musi fruwać” w reżyserii Wiesława Saniewskiego (1993). 12. Dyskusja nad filmem „Obcy musi fruwać” poszerzona o wykład Niemcy i Polacy – utrwalanie czy zanik stereotypów dziś. 13. Stereotypy narodowościowe. Opinie studentów w kraju ich pochodzenia [dyskusja]. 14. Pozytywny i negatywny obraz sąsiada a zachowanie obiektywizmu oceny. (praca w grupach). 15. Podsumowanie całości tematu: Polacy, Niemcy, Czesi, Ukraińcy i inni. Wzajemne postrzeganie - ewolucja stereotypów. |
Literatura: |
- Maliszewski K., Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej, rozdz. pierwszy: Z dziejów kształtowania się obrazów państw i narodów sąsiadujących z Polską – na przykładzie stereotypu Niemca i obrazu krajów niemieckich w kulturze polskiej od XVI do połowy XVIII wieku, Toruń 2001. - Mity i stereotypy w dziejach Polski, pod red. J. Tazbira, Warszawa 1991. - Polaków i Czechów wizerunek wzajemny (X-XVII w.), pod red. W. Iwańczaka, R. Gładkiewicza, Warszawa 2004. - Polacy-Niemcy-Ukraińcy w XIX i XX wieku: o przeszłości dla przyszłości w miejscach pamięci, pod red. M. Białokura, Wydawnictwo Cum Laude, 2013. - Szarota T., Niemcy i Polacy. Wzajemne postrzeganie i stereotypy, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA WG - Posiada wiedzę z zakresu pojęć związanych z tematyką stereotypów. Rozwoju stereotypów od czasów średniowiecznych do współczesnych. Ich wpływu na stosunki między narodami. WK - Poznaje, w kontekście stereotypów, cechy charakteru innych narodów. UMIEJĘTNOŚCI UW - Posiada umiejętność krytycznej oceny roli stereotypów w interakcjach między społeczeństwami różnych narodowości. Potrafi burzyć teorie spiskowe na temat przedstawicieli innych narodowości. UK - Rozumiejąc odmienność cech charakteru innych narodów, posiada umiejętność komunikowania się i dialogu z obcokrajowcami oraz polemizowania z fałszywymi, zbudowanymi na stereotypach, obrazami innych nacji narodowych i etnicznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE KK - Potrafi budować obiektywnie krytyczny, ale też i pozytywny obraz sąsiada. Posiada kompetencje przeciwstawiania się biernym postawom wobec nieobiektywnych ocen prowadzącym do utrwalania fałszywego społecznego przekonania o istnieniu narodów lepszych i gorszych. KO - przejawia tolerancję wobec innych cech charakteru danego narodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: 1. Podająca (wykład informacyjny, pogadanka). 2. Problemowa (wykład problemowy, dyskusje nad poszczególnymi zagadnieniami oraz interpretacje tekstów źródłowych). 3. Eksponująca (prezentacja multimedialna – pokaz filmu, fotografii, diagramów i dokumentów). Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: - Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest aktywny udział w dyskusji 100% na podstawie przygotowanego materiału i wysłuchania wykładu wprowadzającego do tematu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.