Grzech pierworodny – rzeczywistość czy mit?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-05-00-000028 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grzech pierworodny – rzeczywistość czy mit? |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | Cz. Bartnik, Grzech pierworodny, w: Encyklopedia katolicka, t. 6. Lublin 1993, kol. 281-288. P. Jaskóła, Stwórcze dzieło Boga, Opole 2002, s. 89-98. B. Seboüé: Człowiek i jego zbawienie, Kraków 2001, s. 131-191. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: biblijne pojęcie grzechu; geneza i rozwój doktryny grzechu pierworodnego; współczesne interpretacje i znaczenie nauki o grzechu pierworodnym; wartość hermeneutyczna doktryny grzechu pierworodnego w antropologii. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie w źródła doktryny o grzechu pierworodnym, zaznajomienie z podstawowymi pojęciami filozoficzno-teologicznymi z zakresu antropologii chrześcijańskiej, ukazanie procesu kształtowania się doktryny grzechu pierworodnego w teologii oraz prezentacja współczesnych prób jej interpretacji, a nawet reinterpretacji. Istotnym wymiarem zajęć będzie także próba wskazania na teologiczne i antropologiczne znaczenie doktryny o grzechu pierworodnym oraz jej społeczne implikacje. |
Literatura: |
M. Sievernich, Dobre stworzenie a moc grzechu – doktryna grzechu pierworodnego, w: M. Kehl, I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, Poznań 2008, s. 405-436. Grzech pierworodny, red. H. Pietras (Źródła Myśli Teologicznej 12), Kraków 1999. W. Trilling, Stworzenie i upadek, Warszawa 1980. H. Rondet, Original Sin. The Patristic and Theological Background. Shannon 1972. Grzech pierworodny, „Communio” 11 (1991) 4. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę specjalistyczną z zakresu teologii dogmatycznej - TMA_W06; P7S_WG 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W01; P7S_WG 3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji doktrynalnych wypowiedzi Kościoła oraz tekstów teologicznych - TMA_W01; P7S_WG KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO 2. Interesuje się współczesnymi propozycjami i osiągnięciami w refleksji teologicznej - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – 80% 2. Test sprawdzający – 20% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rajmund Porada | |
Prowadzący grup: | Rajmund Porada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rajmund Porada | |
Prowadzący grup: | Rajmund Porada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rajmund Porada | |
Prowadzący grup: | Rajmund Porada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.