Fantastyczne zwierzętai jak je... stworzyć. Biologia vs. Popkultura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-06-01-000014 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fantastyczne zwierzętai jak je... stworzyć. Biologia vs. Popkultura |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z prawami biologicznymi, fizycznymi i chemicznymi, stojącymi za ewolucją i adaptacją gatunków do warunków środowiskowych. Problem dysonansu ludonarracyjnego w popkulturze na przykładzie fantastycznych zwierząt przedstawionych w filmach i literaturze, których istnienie jest niezgodne z prawami biologicznymi. Przykłady „prawidłowo” skonstruowanych fantastycznych światów i organizmów je zamieszkujących. Możliwości ewolucji życia pozaziemskiego. Enigmatyczne początki życia na Ziemi – warunki konieczne do powstania życia. W trakcie kursu omawiane będą przykłady z uniwersów takich jak: Jurassic Park, Star-Wars, King-Kong, Harry Potter, Pokemon, Wiedźmin, Pan Lodowego Ogrodu, Epoka Lodowcowa, Gra Endera i innych. |
Pełny opis: |
Ewolucja gatunków: dobór naturalny, adaptacje ekologiczne, specjacja, radiacja, wymieranie. Ewolucja w tekstach kultury a teoria obcości Waldenfelsa. Problem świata zaginionego: walka o zasoby, prawo skali (King-Kong, Godzilla, Zaginiony Świat). Problem stawonogów: czy gigantyczne owady mogą istnieć (Żołnierze Kosmosu, Helldivers, Gra Endera). Dobór sztuczny, klonowanie gatunków, przywracanie gatunków wymarłych, czy Park Jurajski to realna wizja? Zmiany klimatu a ewolucja organizmów żywych, ile jest prawdy w filmach z serii Epoka Lodowcowa? Powstanie życia na Ziemi i możliwości powstania życia na innych ciałach niebieskich: jakie warunki muszą zostać spełnione? Życie inne niż nasze: nie oparte na węglu, nie oparte na chemii, lodowe, supergrawitacyjne, Paradoks Fermiego, przedstawienie pozasłonecznych cywilizacji w pokulturze. Ewolucja spekulatywna: czy możemy przewidzieć zmiany życia na Ziemi w przyszłości? Ewolucja spekulatywna hominidów: jaka będzie przyszłość Homo sapiens? (Elojowie i Morlokowie – „Wehikuł czasu”. Koewolucja i behawior (Avatar, Mówca Umarłych, Ślepowidzenie). Inteligencja (Solaris, Niezwyciężony) Magia jako nieznana gałąź nauki. Prawa magii? (Pan Lodowego Ogrodu, Czarny Pryzmat, Pierwsze Prawo Magii). Nieformalna edukacja biologiczna na temat ewolucji. Turystyka: parki tematyczne i ich poziom naukowy. |
Literatura: |
Antczak M. 2023. Fantastyczne zwierzęta i jak je... stworzyć. Konstrukcja fantastycznych gatunków w kulturze popularnej. Literatura i Kultura Popularna, 29: 21-28. Baker S. 2014. Fantastical Biology. Fantasy Faction. http://fantasy-faction.com/2014/fantastical-biology-fantasy-creaturesand-their-habitats Chambers A.C. 2017. Comment: Movies and Scientific Accuracy. Microbiology in Popular Culture, 44: 191–192. Csikia Z., Benton, M.J. 2010. An Island of Dwarfs — Reconstructing the Late Cretaceous Hațeg Palaeoecosystem. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, 293: 265–270. Dixon, D. 1961. After Man: A zoology of the future. Granada. Futuyma D.J. Ewolucja. WUW. Hand K.P. Pozaziemskie oceany. Copernicus Center Press. Herridge V.L, Lister A.M. 2012. Extreme Insular Dwarfism Evolved in a Mammoth. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 279: 3193–3200. Maj K.M. 2014. Ksenologia i kseonotopografi a Bernharda Waldenfelsa wobec podstawowych założeń światotwórczych literatury fantastycznej (Orson Scott Card, Neil Gaiman, George R.R. Martin). Hybris, 27: 72–95. Skinner A. et al. 2008. Rapid and Repeated Limb Loss in a Clade of Scin-cid Lizards. BMC Evolutionary Biology, 8: 310. Trefil J., Summers M. 2020. Wyobrażone życie. Copernicus Center Press. Trela M. 2016. Dysonans ludonarracyjny to problem występujący nie tylko w grach, twierdzi Jonathan Blow, Miastogier, https://www.miastogier.pl/wiadomosc,34308.html |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Wiedza _zna prawa biologiczne stojące za przystosowaniem zwierząt do otoczenia _zna prawa fizyczne i chemiczne umożliwiające powstanie życia Umiejętności _interpretuje teksty kultury pod kątem zgodności z wiedzą z zakresu nauk przyrodniczych _wykonuje eksperymenty myślowe z zakresu ewolucji spekulatywnej Kompetencje społeczne _ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych _rozumie zależność przedstawienia fantastycznych gatunków w tekstach kultury i dysonansu ludonarracyjnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - obecność - aktywność na zajęciach - poprawne wykonanie zadań realizowanych na ćwiczeniach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Antczak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Antczak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Antczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.