Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MN-CEU-D2-01-PPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Jednostka: Centrum Edukacji Ustawicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

II

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Literatura uzupełniająca:


Frith Ch. (2011) Od mózgu do umysłu. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Nakład pracy studenta:

udział w praktykach 30 h - 1 ects

przygotowanie do praktyki, czytanie literatury 30 h - 1 ects

Założenia:

Celem praktyki psychologiczno - pedagogicznej jest umożliwienie zdobycia wiedzy w zakresie funkcjonowania

szkół w obszarze wychowawczo - profilaktycznym oraz innych placówek systemu oświaty, jak również instytucji

współpracujących z nimi

Skrócony opis:

Celem praktyk pedagogicznych jest zapoznanie studentów z praktyczną częścią ich przyszłego zawodu w aspekcie pedagogiczno-psychologicznych i wychowawczych uwarunkowań procesu nauczania. Praktyki mają na celu przybliżenie studentom zadań i form pracy pedagogiczno-psychologicznej i wychowawczej z uczniami na poziomie szkoły podstawowej, w różnych typach szkół . Praktyki mają na celu ukazanie przyszłym nauczycielom zróżnicowanych możliwości wspierania rozwoju i kształcenia dzieci o różnorodnych predyspozycjach osobowościowych, poznawczych, emocjonalnych oraz kompetencjach społecznych. Praktyki pomyślane są jako zajęcia , które odbywają się w szkołach, poradniach i innych instytucjach edukacyjnych, po to by na miejscu zobaczyć, doświadczyć jak one funkcjonują, zaobserwować przebieg procesu edukacyjnego w realności.

Pełny opis:

1. Organizacja pracy szkoły

• zadania charakterystyczne dla placówki danego

typu

• środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna

oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu

kształcenia, w tym dyrektora szkoły,

pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej,

wychowawcy)

• organizacja pracy szkoły: kultura organizacyjna

szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów;

rodzaje dokumentów, dokumenty prawa

wewnątrzszkolnego)

• bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią

procedury

• rola i zadania działających w szkole społecznych

organów.

2.Organizacja i zadania pomocy psychologiczno-

pedagogicznej w szkole

• zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja

• regulacje prawne dot. pomocy psychologiczno-

pedagogicznej oraz analiza dokumentów szkolnych

• realizacja zasad edukacji włączającej w szkole

• współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami

• specyfika trudności wychowawczych w szkole

3. Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy w

szkole

• obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy

nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z

wychowawczej, sprawozdania, analizy)

• praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego

• pozalekcyjna oferta szkoły (koła zainteresowań,

przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść

klasowych)

Literatura:

Literatura

Bednarczuk B. (2007) Dziecko w klasie Montessori. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Pod red. Krasowicz-Kupis G. (2009) Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Hassan S. (2001) Jak uwolnić się od manipulacji psychicznej w sekcie. Łódź: Wydawnictwo Ravi.

Huget P. (2005) Specyficzne trudności w uczeniu się - dysleksja, dysgrafia i dysortografia, w: (red) Sitarz - Janus A.,

Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków.

Stemplewska-Żakowicz K. (2013) Diagnoza psychologiczna. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

M_N_B2.W04 - Uczestnik zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami

M_N_B2.W06 - Uczestnik zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się — dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno- motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice

M_N_B2.U03 - Uczestnik potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela

M_N_B2.U04 - Uczestnik potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym

M_N_B3.K01 - Uczestnik jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewnienia im wsparcia i pomocy

M_N_B3.K02 - Uczestnik jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej

Metody i kryteria oceniania:

Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas praktyki przez opiekuna praktyk oraz po zakończeniu praktyki w trakcie jej omawiania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka śródroczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Malec, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Anna Malec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka śródroczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Malec, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Anna Malec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www6-7 (2025-03-24)