Praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-CEU-D2-01-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna |
Jednostka: | Centrum Edukacji Ustawicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | II |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Literatura uzupełniająca: | Frith Ch. (2011) Od mózgu do umysłu. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Nakład pracy studenta: | udział w praktykach 30 h - 1 ects przygotowanie do praktyki, czytanie literatury 30 h - 1 ects |
Założenia: | Celem praktyki psychologiczno - pedagogicznej jest umożliwienie zdobycia wiedzy w zakresie funkcjonowania szkół w obszarze wychowawczo - profilaktycznym oraz innych placówek systemu oświaty, jak również instytucji współpracujących z nimi |
Skrócony opis: |
Celem praktyk pedagogicznych jest zapoznanie studentów z praktyczną częścią ich przyszłego zawodu w aspekcie pedagogiczno-psychologicznych i wychowawczych uwarunkowań procesu nauczania. Praktyki mają na celu przybliżenie studentom zadań i form pracy pedagogiczno-psychologicznej i wychowawczej z uczniami na poziomie szkoły podstawowej, w różnych typach szkół . Praktyki mają na celu ukazanie przyszłym nauczycielom zróżnicowanych możliwości wspierania rozwoju i kształcenia dzieci o różnorodnych predyspozycjach osobowościowych, poznawczych, emocjonalnych oraz kompetencjach społecznych. Praktyki pomyślane są jako zajęcia , które odbywają się w szkołach, poradniach i innych instytucjach edukacyjnych, po to by na miejscu zobaczyć, doświadczyć jak one funkcjonują, zaobserwować przebieg procesu edukacyjnego w realności. |
Pełny opis: |
1. Organizacja pracy szkoły • zadania charakterystyczne dla placówki danego typu • środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawcy) • organizacja pracy szkoły: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, dokumenty prawa wewnątrzszkolnego) • bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią procedury • rola i zadania działających w szkole społecznych organów. 2.Organizacja i zadania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole • zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja • regulacje prawne dot. pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz analiza dokumentów szkolnych • realizacja zasad edukacji włączającej w szkole • współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami • specyfika trudności wychowawczych w szkole 3. Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy w szkole • obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy) • praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego • pozalekcyjna oferta szkoły (koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych) |
Literatura: |
Literatura Bednarczuk B. (2007) Dziecko w klasie Montessori. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Pod red. Krasowicz-Kupis G. (2009) Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Hassan S. (2001) Jak uwolnić się od manipulacji psychicznej w sekcie. Łódź: Wydawnictwo Ravi. Huget P. (2005) Specyficzne trudności w uczeniu się - dysleksja, dysgrafia i dysortografia, w: (red) Sitarz - Janus A., Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków. Stemplewska-Żakowicz K. (2013) Diagnoza psychologiczna. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
M_N_B2.W04 - Uczestnik zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami M_N_B2.W06 - Uczestnik zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się — dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno- motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice M_N_B2.U03 - Uczestnik potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela M_N_B2.U04 - Uczestnik potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz środowiskiem pozaszkolnym M_N_B3.K01 - Uczestnik jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewnienia im wsparcia i pomocy M_N_B3.K02 - Uczestnik jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wszystkie efekty uczenia się są weryfikowane podczas praktyki przez opiekuna praktyk oraz po zakończeniu praktyki w trakcie jej omawiania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka śródroczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Malec, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Anna Malec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka śródroczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Malec, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Anna Malec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.