Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MN-FP-D2-02-DP1-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

magisterski

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:


Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2019.

Komorowska H. (red.), Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa 1988.

Zbróg P., Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005.

Patrzałek T. "Gramatyka" na cenzurowanym, "Polonistyka" 1992, nr 3.

Lipowski W., Szczygieł W., Nauczanie gramatyki i ortografii w klasach V-VII, Warszawa 1962.

Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2016.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1982.

Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

Niesporek-Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice 2012.

Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.

Wybrane artykuły.



KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:



Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 60h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 60h (30h kształcenie językowe + 30h kształcenie literackie)


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 10h/ 0,5 ECTS

Opracowanie projektów dydaktycznych: 15h/ 0,5 ECST

Założenia:

-

Skrócony opis:

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:

Celem zajęć jest poznanie specyfiki kształcenia językowego na lekcjach języka polskiego jako L1 na poziomie szkoły podstawowej oraz doskonalenie umiejętności organizacji procesu dydaktycznego.

Kontakt z prowadzącym: jnocon@uni.opole.pl/ marta.chyb@uni.opole.pl

KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:

- zapoznanie z celami szkolnej metodyki kształcenia kulturowo-literackiego w SP, z metodami pracy z tekstem literackim i tekstem kultury oraz doskonalenie umiejętności formułowania zadań dydaktycznych i organizacji struktury lekcji, pogłębianie kompetencji lekturowych i świadomości znaczenia i funkcji literatury dziecięcej w rozwijaniu zamiłowań czytelniczych uczniów.

Punkty ECTS: 1

Godziny kontaktowe

30 h zajęć

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE (30h):

1. Podstawy kształcenia językowego, operacjonalizacja celów kształcenia, metody nauczania, typy i struktura lekcji językowych.

2. Cele, zadania i treści kształcenia językowego na poziomie SP w świetle dokumentów szkolnych.

3. Konspekt lekcji językowej.

4. Rozwijanie sprawności językowo-komunikacyjnych: kompetencja leksykalna, kompetencja gramatyczna, kompetencja komunikacyjna. Metody i techniki dydaktyczne. Kod ograniczony i nieograniczony.

5. Uczenie tworzenia tekstu pisemnego i mówionego: metody dydaktyczne Anny Dyduchowej, ćwiczenia redakcyjne i transformacyjne. Przeciwdziałanie schematyzmowi tekstów uczniowskich.

6. Uczenie o języku: koncepcje systemowo-normatywna i funkcjonalna. Strategie nabywania wiedzy o języku. Modele lekcji nauki o języku.

7. Kształcenie poprawności zapisu: ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne.

8. Nauka czytania ze zrozumieniem.

9. Integracja KJ z KL.

KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE (30 h):

1. Cele, zadania, treści kształcenia kulturowo-literackiego na poziomie SP w świetle dokumentów szkolnych.

2. Modele, koncepcje kształcenia kulturowo-literackiego w SP.

3. Podręczniki do kształcenia kulturowo-literackiego - struktura, funkcje.

4. Cele autonomiczne i instrumentalne w kształceniu kulturowo-literackim. Kształtowanie pojęć teoretycznoliterackich. Strategie i techniki pracy z tekstem kultury. Metody - konwencjonalne i niekonwencjonalne, w tym aktywizujące. Konwencje ludyczne w szkolnej analizie i interpretacji tekstu.

5. Formułowanie zadań dydaktycznych do tekstu.

6. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych poprzez odpowiednie motywowanie, właściwy dobór tekstów i ich ciekawe omówienie oraz poprzez kształtowanie sprawności czytania umiejętności techniczne, rozumienie czytanego tekstu)

7. Aksjologia. Literatura jako źródło wiedzy o człowieku. Kształtowanie systemu wartości poprzez umiejętny wybór i analizę tekstów. Wprowadzanie w krąg wartości ogólnoludzkich, otwieranie na świat wartości wyższych.

8. Projektowanie zajęć edukacyjnych (scenariusze, konspekty, rozkłady materiału).

Literatura:

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:

Fiszbak J. (red.), Polonistyczna dydaktyka ogólna, Łódź 2019.

Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, T. 1, Poznań 2011.

Nagajowa M, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.

KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:

Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984.

Bortnowski s., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.

Chrząstowska B., Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich, Warszawa 1987.

Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.

Olszewska B., O pytaniach raz jeszcze, "Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna" 2004, nr 3.

Wiśniewska G., Uczyć polskiego bawiąc i wychowując, Kielce1999.

Wybrane zagadnienia z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002.

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Przygotowanie uczniów do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Efekty uczenia się:

Student:

W zakresie wiedzy zna i rozumie:

1. cele, zadania i treści kształcenia językowego i kulturowo-literackiego na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej (m-W-4/ M_N_W08-09; M_N_D1/E1.W02-04; P7S_WK);

2. metodykę realizacji treści kształcenia językowego i kulturowo-literackiego na poziomie szkoły podstawowej (m-W-1; m-W-2; m-W-3/ M_N_02-04; 15; M_N_D1/E1.W05-07, 09, 14-15; P7S_WG).

W zakresie umiejętności potrafi:

3. zaprojektować proces dydaktyczny w zakresie kształcenia językowego i kulturowo-literackiego w szkole podstawowej (m-U-1/ M_N_U02, 03, 07, 08, 15, 18; M_N_D1/E1.U01-05, 07; P7S_UW).

W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

4. krytycznej oceny współczesnych koncepcji, strategii i metod stosowanych na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej (m-K-1; m-K-04; P7S_KK/ M_N_K01/ M_N_D1/E1.K01, 04);

5. kształtowania systemu wartości uczniów i rozwijania ich postaw etycznych (m-K-3; M_N_D1/E1.K06-07; P7S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE:

projekty dydaktyczne - 70% (efekt 1-5)

przygotowanie do zajęć - 30% (efekt 1-5)

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Próg zaliczenia: 60%.

KSZTAŁCENIE KULTUROWO-LITERACKIE:

projekty dydaktyczne - 50% (efekt 1, 2, 3, 4, 5)

aktywność na zajęciach - 25% (efekt 1,2, 3, 4, 5).

Ocena końcowa stanowi średnią ocen wystawionych przez prowadzące (Ocena z modułu kształcenia językowego + ocena z modułu kulturowo-literackiego/ 2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-9 (2025-07-14)

debug