Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-FP-D2-02-DP1-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka polskiego (szkoła podstawowa) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | studia Ii stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - |
Literatura uzupełniająca: | Kłakówna Z. A., Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków 2016. Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985. Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014. Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016. Wantuch W., Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: 25/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h / 0,5 ECTS Przygotowanie do zaliczenia w porozumieniu z prowadzącym: 10h/ 0,5 ECTS B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zaliczenia: 25h/ 1 ECTS Kontakt z prowadzącym: jnocon@uni.opole.pl/ marta.chyb@uni.opole.pl |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest poznanie koncepcji i lingwistycznych podstaw lingwodydaktyki jako teorii kształcenia językowego w L1. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Tożsamość dydaktyki polonistycznej. Lingwistyka a lingwodydaktyka. 2. Cele kształcenia językowego w ujęciu historycznym. Dyskusja nad hierarchią celów. 3. Struktura treści kształcenia językowego od 1990 roku a podejścia do kształcenia językowego (gramatyczno-normatywne, komunikacyjne, tekstocentryczne, aksjologiczne). 4. Uczeń komunikujący się. Od sprawności językowej do kompetencji komunikacyjnej - konceptualizacja [pojęć z perspektywy lingwodydaktycznej. 4. Modele kształcenia językowego a podejście funkcjonalne do uczenia o języku. 6. Między schematyzmem a kreatywnością. Rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczej w L1. 7. Glottodydaktyczne inspiracje w nauczaniu J1. |
Literatura: |
Nocoń J., Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole 2018. Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student: Wiedza zna i rozumie: 1. współczesne i dawne teorie i koncepcje lingwodydaktyczne (m-W-1; m-W-2; M_N_W02; P7S_WG/ M_N_W01-04, 15); 2. podstawy prawne kształcenia językowego (m-W-4; M_N_W09; P7S_WK/ M_N_W08-09). Umiejętności potrafi: 3. ocenić przydatność podejść i koncepcji lingwodydaktycznych do realizacji celów i zadań kształcenia językowego w L1 (M-U-1; s-U-1; M_N_U02; P7S_UW). |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne kolokwium zaliczeniowe - waga 100% (weryfikacja efektów 1-3). Próg zaliczenia: 60% Obecność na wykładach jest obowiązkowa. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach fakultetu nauczycielskiego praktyka zawodowa śródroczna i ciągła. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.