Praktyka zawodowa ciągła (szkoła ponadpodstawowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-FP-D2-03-PZC2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka zawodowa ciągła (szkoła ponadpodstawowa) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | trzeci |
Profil kształcenia: | ogólnoakadeemicki |
Literatura uzupełniająca: | Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna"", Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli", "Zeszyty Szkolne". |
Skrócony opis: |
Studenci wykorzystują w praktyce zdobytą na studiach wiedzę. Przez tydzień wykonują obowiązki nauczyciela języka polskiego; przygotowują i prowadzą zajęcia; hospitują lekcje; uczestniczą w życiu szkoły; poznają dokumenty regulujące pracę szkoły. Szczegółowy opis organizacji praktyk: http://cedu.uni.opole.pl Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe: (30 h/1 ETCS)" 1 ETCS - bezpośredni kontakt z opiekunem praktyk (30 h). Praca własna studenta:( 30 h/ 1 ETCS): 1 ECTS - przygotowanie i prowadzenie zajęć (30 h). Kontakt z prowadzącym: mburzka@uni.opole.pl |
Pełny opis: |
Zapoznanie się ze specyfiką pracy w szkole i obowiązkami nauczyciela polonisty. Poznanie dokumentów regulujących pracę szkoły (podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału, planu wynikowego i in.). Aktywny udział w życiu szkoły. Hospitacja lekcji języka polskiego. Przygotowanie konspektów lekcyjnych wykorzystujących zróżnicowane metody i techniki pracy. Samodzielne prowadzanie różnych lekcji języka polskiego. Sprawdzenie i ocena pracy domowej, arkuszy maturalnych. |
Literatura: |
Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1-2, red. E Jaskółowa i inni, Katowice 2016. Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów, Lublin 2017. Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyk, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011. Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, t. 1-2, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej, t. 1 Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2 Interpretacje - wartości - konteksty, red.. U. Kopeć, Rzeszów 2017. Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000. Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, red. I. Adamek, Kraków 2002Wybrane z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy zna i rozumie: 1. kierunki, terminologię i metodologię badań z zakresu językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa oraz dydaktyki języka polskiego jako ojczystego; (m-W-1) 2. w stopniu pogłębionym narzędzia dydaktyczne (w tym: narzędzia cyfrowo-technologiczne) wykorzystywane w pracy nauczyciela języka polskiego; (m-W-3) 3. dokumenty regulujące pracę szkoły oraz prawa i obowiązki nauczyciela polonisty, (m-W-4) W zakresie umiejętności potrafi: 4. zaplanować proces nauczania języka polskiego jako ojczystego; (m-U-1) 5. oceniać prace uczniów, formułować wnioski diagnostyczne i zalecenia; (m-U-2) 6. umiejętnie komunikować się z uczniami i innymi partnerami procesu edukacyjnego; (m-U-3) 7. umiejętnie kierować pracą zespołu klasowego, współpracować z partnerami procesu edukacyjnego, (m-U-4). W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: 8. efektywnej i etycznej komunikacji w środowisku szkolnym;( m-K-2) 9. korzystania z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich,( m-K-4) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dokumentacja praktyki (twórcze scenariusze, arkusze hospitacyjne, sprawdzone pisemne i zadania domowe, opinia opiekuna praktyk) - efekty: 1-9. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burzka-Janik, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burzka-Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci wykorzystują w praktyce zdobytą na studiach wiedzę. Przez tydzień wykonują obowiązki nauczyciela języka polskiego; przygotowują i prowadzą zajęcia; hospitują lekcje; uczestniczą w życiu szkoły; poznają dokumenty regulujące pracę szkoły. Szczegółowy opis organizacji praktyk: http://cedu.uni.opole.pl Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe: (30 h/1 ETCS)" 1 ETCS - bezpośredni kontakt z opiekunem praktyk (30 h). Praca własna studenta:( 30 h/ 1 ETCS): 1 ECTS - przygotowanie i prowadzenie zajęć (30 h). Kontakt z prowadzącym: mburzka@uni.opole.pl |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie się ze specyfiką pracy w szkole i obowiązkami nauczyciela polonisty. Poznanie dokumentów regulujących pracę szkoły (podstawy programowej, programu nauczania, rozkładu materiału, planu wynikowego i in.). Aktywny udział w życiu szkoły. Hospitacja lekcji języka polskiego. Przygotowanie konspektów lekcyjnych wykorzystujących zróżnicowane metody i techniki pracy. Samodzielne prowadzanie różnych lekcji języka polskiego. Sprawdzenie i ocena pracy domowej, arkuszy maturalnych. |
|
Literatura: |
Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1-2, red. E Jaskółowa i inni, Katowice 2016. Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów, Lublin 2017. Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyk, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011. Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, t. 1-2, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej, t. 1 Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2 Interpretacje - wartości - konteksty, red.. U. Kopeć, Rzeszów 2017. Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, red. B. Myrdzik, Lublin 2000. Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, red. I. Adamek, Kraków 2002Wybrane z edukacji polonistycznej, red. H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska, Rzeszów 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.