Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-FP-D2-03-PZS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | trzeci |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Literatura uzupełniająca: | - Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. czasopismo dla Nauczycieli"; poradniki metodyczne. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej; doskonalenie umiejętności: tworzenia scenariusza i przeprowadzenia na jego podstawie lekcji; hospitowania zajęć i obiektywnej ich oceny. Liczba punktów ETCS: 3 2 ETCS - udział w zajęciach (30 h); 0,5 ETCS - udział w konsultacjach, przygotowanie materiałów dydaktycznych pod kierunkiem prowadzącego; 0,5 ECTS - praca własna studenta, przygotowanie do zajęć (15 h). |
Pełny opis: |
1. Tworzenie konspektu lekcji. 2. Realizacja podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły. 3. Dobór metod i technik nauczania, narzędzi dydaktycznych i metodologii literaturoznawczej. 4. Prowadzenie lekcji na podstawie wcześniej opracowanego konspektu. 5. Hospitowanie zajęć kolegów i koleżanek, obiektywne ocenianie. 6. Wykorzystanie doświadczeń osobistych i kulturowych w edukacyjnym dialogu. |
Literatura: |
- Bortnowski s., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005. - Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonisty, t. 1-2, red. E. Jaskółowa i inni, Katowice 2016. - Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017. - Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011. Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Bańkowska E., i A. Mikołajczuk, Warszawa 2006. - Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice-2 i artykuły z metodyki, t. 1, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2). - Literatura współczesna w edukacji, t. 1. Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2. Interpretacje - wartości - konteksty, red. U. Kopeć, Rzeszów 2017. - Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty, red. A. Janus-Sitarz. - Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1997. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy zna i rozumie: 1. kierunki, terminologię i metodologię badań z zakresu językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa oraz dydaktyki języka polskiego jako ojczystego; (m-W-1) 2. w stopniu zaawansowanym strategie, metody, techniki i formy pracy w szkole ponadpodstawowej; (m-W-2) 3. w stopniu pogłębionym narzędzia dydaktyczne (w tym: narzędzia cyfrowo-technologiczne) wykorzystywane w pracy nauczyciela języka polskiego; (m-W-3) W zakresie umiejętności potrafi: 4. zaplanować proces nauczania języka polskiego jako ojczystego; (m-U-1) 5. umiejętnie komunikować się z uczniami i innymi partnerami procesu edukacyjnego; (m-U-3) 6. umiejętnie kierować pracą zespołu klasowego, współpracować z partnerami procesu edukacyjnego, (m-U-4). W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: 7. korzystania z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich,( m-K-4) 8. ustawicznego rozwoju – student ma świadomość znaczenia wiedzy przedmiotowej w dydaktyce języka polskiego jako ojczystego i potrzeby jej aktualizowania i pogłębiania); (m-K-3) |
Metody i kryteria oceniania: |
25% - opracowanie konspektu zajęć; (efekty: 1, 2, 3). 50% - prowadzenie lekcji (efekty: 4,5,6,7). 25% - krytyczna ocena zajęć (efekty:8). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRAK
CZ PT PRAK
|
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burzka-Janik, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burzka-Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej; doskonalenie umiejętności: tworzenia scenariusza i przeprowadzenia na jego podstawie lekcji; hospitowania zajęć i obiektywnej ich oceny. Liczba punktów ETCS: 3 2 ETCS - udział w zajęciach (30 h); 0,5 ETCS - udział w konsultacjach, przygotowanie materiałów dydaktycznych pod kierunkiem prowadzącego; 0,5 ECTS - praca własna studenta, przygotowanie do zajęć (15 h). |
|
Pełny opis: |
1. Tworzenie konspektu lekcji. 2. Realizacja podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły. 3. Dobór metod i technik nauczania, narzędzi dydaktycznych i metodologii literaturoznawczej. 4. Prowadzenie lekcji na podstawie wcześniej opracowanego konspektu. 5. Hospitowanie zajęć kolegów i koleżanek, obiektywne ocenianie. 6. Wykorzystanie doświadczeń osobistych i kulturowych w edukacyjnym dialogu. |
|
Literatura: |
- Bortnowski s., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005. - Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonisty, t. 1-2, red. E. Jaskółowa i inni, Katowice 2016. - Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017. - Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011. Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Bańkowska E., i A. Mikołajczuk, Warszawa 2006. - Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice-2 i artykuły z metodyki, t. 1, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2). - Literatura współczesna w edukacji, t. 1. Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2. Interpretacje - wartości - konteksty, red. U. Kopeć, Rzeszów 2017. - Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty, red. A. Janus-Sitarz. - Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.