Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MN-FP-D2-03-PZS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła ponadpodstawowa)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

trzeci

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Literatura uzupełniająca:

- Wybrane artykuły z czasopism: "Edukacja Humanistyczna", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. czasopismo dla Nauczycieli"; poradniki metodyczne.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej; doskonalenie umiejętności: tworzenia scenariusza i przeprowadzenia na jego podstawie lekcji; hospitowania zajęć i obiektywnej ich oceny.

Liczba punktów ETCS: 3

2 ETCS - udział w zajęciach (30 h);

0,5 ETCS - udział w konsultacjach, przygotowanie materiałów dydaktycznych pod kierunkiem prowadzącego;

0,5 ECTS - praca własna studenta, przygotowanie do zajęć (15 h).

Pełny opis:

1. Tworzenie konspektu lekcji.

2. Realizacja podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły.

3. Dobór metod i technik nauczania, narzędzi dydaktycznych i metodologii literaturoznawczej.

4. Prowadzenie lekcji na podstawie wcześniej opracowanego konspektu.

5. Hospitowanie zajęć kolegów i koleżanek, obiektywne ocenianie.

6. Wykorzystanie doświadczeń osobistych i kulturowych w edukacyjnym dialogu.

Literatura:

- Bortnowski s., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.

- Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonisty, t. 1-2, red. E. Jaskółowa i inni, Katowice 2016.

- Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017.

- Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.

Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Bańkowska E., i A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.

- Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice-2 i artykuły z metodyki, t. 1, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).

- Literatura współczesna w edukacji, t. 1. Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2. Interpretacje - wartości - konteksty, red. U. Kopeć, Rzeszów 2017.

- Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty, red. A. Janus-Sitarz.

- Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1997.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy zna i rozumie:

1. kierunki, terminologię i metodologię badań z zakresu językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa oraz dydaktyki języka polskiego jako ojczystego; (m-W-1)

2. w stopniu zaawansowanym strategie, metody, techniki i formy pracy w szkole ponadpodstawowej; (m-W-2)

3. w stopniu pogłębionym narzędzia dydaktyczne (w tym: narzędzia cyfrowo-technologiczne) wykorzystywane w pracy nauczyciela języka polskiego; (m-W-3)

W zakresie umiejętności potrafi:

4. zaplanować proces nauczania języka polskiego jako ojczystego; (m-U-1)

5. umiejętnie komunikować się z uczniami i innymi partnerami procesu edukacyjnego; (m-U-3)

6. umiejętnie kierować pracą zespołu klasowego, współpracować z partnerami procesu edukacyjnego, (m-U-4).

W zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

7. korzystania z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich,( m-K-4)

8. ustawicznego rozwoju – student ma świadomość znaczenia wiedzy przedmiotowej w dydaktyce języka polskiego jako ojczystego i potrzeby jej aktualizowania i pogłębiania); (m-K-3)

Metody i kryteria oceniania:

25% - opracowanie konspektu zajęć; (efekty: 1, 2, 3).

50% - prowadzenie lekcji (efekty: 4,5,6,7).

25% - krytyczna ocena zajęć (efekty:8).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Burzka-Janik, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej; doskonalenie umiejętności: tworzenia scenariusza i przeprowadzenia na jego podstawie lekcji; hospitowania zajęć i obiektywnej ich oceny.

Liczba punktów ETCS: 3

2 ETCS - udział w zajęciach (30 h);

0,5 ETCS - udział w konsultacjach, przygotowanie materiałów dydaktycznych pod kierunkiem prowadzącego;

0,5 ECTS - praca własna studenta, przygotowanie do zajęć (15 h).

Pełny opis:

1. Tworzenie konspektu lekcji.

2. Realizacja podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły.

3. Dobór metod i technik nauczania, narzędzi dydaktycznych i metodologii literaturoznawczej.

4. Prowadzenie lekcji na podstawie wcześniej opracowanego konspektu.

5. Hospitowanie zajęć kolegów i koleżanek, obiektywne ocenianie.

6. Wykorzystanie doświadczeń osobistych i kulturowych w edukacyjnym dialogu.

Literatura:

- Bortnowski s., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.

- Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonisty, t. 1-2, red. E. Jaskółowa i inni, Katowice 2016.

- Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017.

- Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.

Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. Bańkowska E., i A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.

- Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice-2 i artykuły z metodyki, t. 1, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).

- Literatura współczesna w edukacji, t. 1. Analizy i reinterpretacje, red. E. Mazur, Rzeszów 2017, t. 2. Interpretacje - wartości - konteksty, red. U. Kopeć, Rzeszów 2017.

- Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty, red. A. Janus-Sitarz.

- Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1997.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)