Życie codzienne i obyczajowość od antyku po czasy współczesne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.2.3.WYK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Życie codzienne i obyczajowość od antyku po czasy współczesne |
Jednostka: | Szkoła Doktorska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | M. Mączyńska, Wędrówki ludów, Kraków 1996, s. 46-90. A.Kokowski, Goci od Skandzy do Campi Gothorum, Warszawa 2007, 159-174; 227-249. H. Wolfram, Historia Gotów, Warszawa 2003, s. 53-112; 141-198. J. Strzelczyk, Wandalowie i ich afrykańskie państwo, Warszawa 1992, s.19-183. J. Strzelczyk, Zapomniane Narody Europy, Wrocław 2006, s.129-139 A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995, s. 27-85. P.Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969, s. 97-230. Historia świata śródziemnomorskiego, red. J. Carpentier, Wrocław 2003, s. 111-125. R. Collins, Europa wczesnośredniowieczna 300-1000, Warszawa 1996, s. 275-335. McCornick, Narodziny Europy, Warszawa 2007, s. 307-313, 551-612. P. Riche, Karolingowie, ród który stworzył Europę, Warszawa 1996, (całość). J. Herrin, Krwawe cesarzowe, Warszawa 2006, s. 81-115. Poppe A., Ruś i Bizancjum w latach 986-989, w: Kwartalnik Historyczny, R. 85,1978, s. 3-22. K. Zakrzewski, Historia Bizancjum, Kraków 1999, s.244-248. S. Runciman, Teokracja bizantyńska, Warszawa 1982, s.104-107. G. Labuda, Państwo Samona, Warszawa 2009, s. 22-75. H. Paskiewicz, Poczatki Rusi, Poznań 1996, s. 15-70. T. Wasilewski, Bizancjum i Słowianie w IX wieku, Warszawa 1972, s. 23-38. T. Wasilewski, Historia Bułgarii, Warszawa 1988, s. 36-61. D.M. Lang, Bułgarzy, Warszawa 1983, s. 44-66. W. Duczko, Ruś wikingów, Warszawa 2006, s. 17-104. E. Roesdahl, Historia Wikingów, Gdańsk 2001, s.53- 155. F. Mowat, Wyprawy Wikingów, Katowice 2008, s. 9-114. R. Brown, Historia Normanów, Gdańsk 1996, s. 22-78. P. Johnson, Historia Anglików, Gdańsk 1995, s. 37- 86. L.Bazylow, Historia Mongolii, Wrocław 1981, s. 69-159. W. Rodziński, Historia Chin, Wroclaw 1992, s. 233-242, 260-269. J.P. Roux, Historia Turków, Gdańsk 2003, s. 159-198. J. Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2004, s. 120-149. H. Zins, Historia Anglii, Wrocław 2001, s. 87-116. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie doktorantów ze znaczeniem historii regionalnej krajów Azji, Afryki Północnej, oraz Europy, która nawet dzisiaj silnie wpływa na miejscowe relacje między ludzkie, w szczególnie kształtowanie się świadomości narodowych. |
Pełny opis: |
Starożytne monarchie Bliskiego Wschodu Grecy. Cesarstwo Rzymskie -rys historyczny. Kontynuacja czy nowa jakość-Bizancjum Słowianie na Bałkanach Rola chrystianizacji Polski w procesie rozwoju cywilizacyjnego Słowian Zachodnich. Relacje Słowian z Niemcami w pojęciu kulturowym na przykładzie Polski, Czech i Połabia (X-XII w.) Ormianie-rys historyczny Chazarowie i Żydzi środkowo europejscy w średniowieczu. Ruś Kijowska, jako konglomerat kulturowy i etniczny. Skandynawowie w Bizancjum i na Morzu Śródziemnym Wenecja i jej rola ekonomiczno-polityczna na Bałkanach w średniowieczu. Normanowie europejscy w średniowieczu. Rola cywilizacyjna Zakonu Krzyżackiego Pomiędzy Polska a Litwą- Jagiellonowie i ich znaczenie w rozwoju Europy Wschodniej w XV w. |
Literatura: |
T. Manteufell, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2002. R. Michałowski, Historia powszechna średniowiecze, Warszawa 2009. B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych. P7S_WG K_W13 Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności znaczeń. P7S_WG/K Umiejętności K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł, metod i dzieł literackich oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW K_U14 wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. P7S_UU Kompetencje społeczne (postawy) K_K01 Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. P7S_KO K_K06 Docenia i szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i swojego regionu. P7S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład konwersatoryjny/ wykład z prezentacją multimedialną/ dyskusja panelowa wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub udział w dyskusji panelowej przeprowadzonej na zakończenie kursu przygotowanie prezentacji na egzamin, który zostaje nagrany poprzez platformę MS Teams Aktywność na zajęciach: 20% Ocena za prace zaliczeniową 20% Zdany pozytywnie egzamin 40% Znajomość lektur z podanej listy: 20% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.