Foundations of psychology
General data
Course ID: | 02.06-S-PP |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Foundations of psychology |
Name in Polish: | Podstawy psychologii |
Organizational unit: | Institute of Pedagogical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest: - w zakresie wiedzy: wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. Pokazanie różnych koncepcji psychologicznych omawiających funkcjonowanie człowieka od najdawniejszych czasów do współczesności, zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami psychologii oraz mechanizmami funkcjonowania psychicznego człowieka w społeczeństwie. - w zakresie umiejętności: Rozpoznawanie zasad: gromadzenia, przechowywania i przetwarzania doświadczeń. Rozumienie zasad działania procesów emocjonalnych i motywacyjnych dynamizujących zachowanie człowieka. Poznanie reguł spostrzegania społecznego oraz wybranych umiejętności interpersonalnych powinno przyczynić się do większej skuteczności własnych działań w relacjach prywatnych i instytucjonalnych. - w zakresie kompetencji: Uwrażliwienie na specyfikę funkcjonowania człowieka zarówno w sferze indywidualnej jak i grupowej z uwzględnieniem aspektów historii myśli psychologicznej. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: A. Problematyka wykładu: 1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej. 2. Przedmiot psychologii i metodologia badań psychologicznych w różnych orientacjach psychologicznych. 3. Psychologiczne koncepcje człowieka 4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy, popędy, lęki. Założenia koncepcji Freuda. 5. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej. 6. Założenia psychologii humanistycznej i ewolucyjnej. 7. Najważniejsze założenia psychologii poznawczej. B. Problematyka ćwiczeń 1.Percepcja – organizacja obrazu świata i własnej osoby. Spostrzeganie oparte na właściwościach zmysłów. Złudzenia optyczne. 2. Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania procesów poznawczych. 3. Procesy poznawcze - uczenie się, pamięć, myślenie, rozumowanie, twórczość. 4. Procesy emocjonalne – źródła i natura emocji. 5. Motywacja – najważniejsze pojęcia. 6. Problematyka różnic indywidualnych z perspektywy wybranych teorii temperamentu i osobowości. 7. Inteligencja - definicje, źródła, pomiar. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: A. Wykorzystywana podczas zajęć: Strelau J.(Red.). (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, Gdańsk: GWP Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk 2003 Zimbardo P. G., (1999). Psychologia i życie Warszawa. PWN B. Studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta) Oatley K., Jenkins J. M., (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN. Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. SZUTROWA (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999. Literatura uzupełniająca: Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP Eysenck, H.,&Eysenck,M. (1998). Podpatrywanie umysłu. GWP Kozielecki J., 2000, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa, PWN; Tomaszewski T., /red./ 1992, Psychologia ogólna, Warszawa, PWN |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy: - ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami. - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne. W zakresie umiejętności: - potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne - rozumie podstawy procesów motywacyjnych i emocjonalnych W zakresie kompetencji: - Rozumie i docenia znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych - Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów - Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Wykład: - Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru) 2. Ćwiczenia: - ocena z aktywności na zajęciach - prezentacja wybranego zagadnienia – analiza studium przypadku - przygotowanie materiałów (teksty źródłowe, materiały filmowe) na zadany temat Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach. Kolejne wymagają wykonania dodatkowego ćwiczenia zaliczeniowego. W ramach zajęć ćwiczeniowych można zdobyć 60 punktów, z cze-go do zaliczenia koniecznych jest minimum 31. Punktacja do oceny z ćwiczeń: 31-36 -dst 37-42 - dst plus 43-48 - db 49-54 - db plus 55-60 - bdb Ocena z egzaminu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Copyright by University of Opole.