Kulturowe aspekty akwizycji języka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.2.4.S2-KAAJ-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe aspekty akwizycji języka 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Założeniem kursu jest wyszczególnienie etapów rozwoju językowego dziecka czyli usystematyzowane nabywanie kompetencji językowych takich jak sprawności i umiejętności receptywne, reproduktywne i produktywne. Ocena wpływu otoczenia i kontaktu z daną wspólnotą językową na naukę języków. Wydobycie spośród wielu czynników wpływających na naukę języków tych, które są ściśle powiązane z aspektami kulturowymi i cywilizacyjnymi. Celem kursu jest nawiązanie dyskusji na dany temat na podstawie przytoczonych informacji, różnorodnych materiałów i własnych doświadczeń. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1 2 Rola mózgu w procesie zapamiętywania. Prawa pamięci 3 Fazy rozwoju językowego dziecka (dzieci bilingwalne i plurilingualne) 4 Podstawowe pojęcia związane z glottodydaktyką i nauczaniem języków obcych 5 Krótkie przybliżenie poszczególnych po kolei powstałych metod nauczania języków obcych oraz ich podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne ze szczególnym uwzględnieniem czynników cywilizacyjnych mających wpływ na zmiany nurtów metodycznych. 6 Podstawowe teorie przyswajania języka i ich wpływ na rozwój metodyki nauczania języków obcych. 7 Społeczne czynniki wpływające na naukę języka z podziałem na naukę w warunkach szkolnych i naukę w otoczeniu osób posługujących się danym językiem jako ojczystym. 8 Dobór odpowiedniego dla danej grupy uczących się podręcznika oraz treści zajęć języka obcego 9 Rola kulturoznawstwa i krajoznawstwa na lekcjach języka niemieckiego. 10 Cechy i postawa dobrego nauczyciela a motywacja uczniów. 11 Zjawisko interferencji oraz pojęcie bilingualizmu |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dąbrowska E./ Kubiński W. red.: Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków 2003. 2. BUTZKAMM, W.: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den FSU. Tübingen 2004. 3. JUNG L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning 2001. 4. NEUNER G.; HUNFELD H.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin 2004. Literatura uzupełniająca 1. HEYD G.: Deutsch lernen: Grundwissen für den Unterricht In Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Mein 1990 2. KOMOROWSKA H.: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2002. 3. www.deutsch-als-fremdsprache.de i inne strony internetowe dotyczące hasła DaF |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności Po aktywnym uczestnictwie w kursie student powinien bez problemu wykazać się zastosowaniem nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania a w szczególności: • Omówić proces zapamiętywania z podziałem na poszczególne etapy oraz przytoczyć prawa, którymi kieruje się umysł ludzki podczas zapamiętywania • Wykorzystać przytoczoną wiedzę na temat procesu zapamiętywania w celu zaplanowania efektywnej nauki nie tylko sobie ale i swoim uczniom • Definiować podstawowe pojęcia związane z dydaktyką nauczania języków obcych a w szczególności te, związane z podstawowymi teoriami przyswajania języka • Ocenić wpływ otoczenia i kontaktu z daną wspólnotą językową na naukę języków • Wyszczególnić etapy rozwoju językowego dziecka w tym dzieci bilingualnych • Usystematyzować kompetencje językowe, takie jak sprawności i umiejętności receptywne, reproduktywne i produktywne • Wydobyć i określić spośród wielu czynników wpływających na naukę języków obcych te, które są ściśle związane z aspektami kulturowymi i cywilizacyjnymi • Sprecyzować pojęcie „metoda” i omówić najważniejsze czynniki wpływające na jej powstanie • Porównać, sklasyfikować na konwencjonalne i niekonwencjonalne oraz krótko opisać powstałe metody nauczania języków obcych • Analizować cechy i postawę dobrego nauczyciela aby umieć zmotywować ucznia • Wykorzystać założenia podejścia komunikacyjnego i zaplanować zajęcia języka obcego w szczególności te, o tematyce kulturoznawczej i krajoznawczej • Przeanalizować i dobrać odpowiednią zarówno metodę nauczania, jak i treści oraz materiały do zajęć w celu jak najbardziej efektywnej pracy z grupą Kompetencje społeczne (postawy) • Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy • Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych • Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju językowego • Wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań profesjonalnych próbując odnaleźć się w roli nauczyciela • Student ma świadomość wagi refleksji na tematy etyczne związane z pracą nauczyciela, odpowiedzialnością, jaka wiąże się z zawodem nauczyciela przed członkami społeczeństwa oraz konieczności przestrzegania zasad kodeksu etycznego • Student ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • Prezentacja zagadnień przy pomocy multimediów • Analiza tekstów z dyskusją • Gry symulacyjne • Praca w grupach • Dyskusja • Analiza przypadków • Projekt praktyczny z prezentacją Podstawowe kryteria Krótka prezentacja: 25% Aktywność w dyskusji: 25% Odpowiedź ustna: 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.