Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturowe aspekty akwizycji języka 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.4.S2-KAAJ-2
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kulturowe aspekty akwizycji języka 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Założeniem kursu jest wyszczególnienie etapów rozwoju językowego dziecka czyli usystematyzowane nabywanie kompetencji językowych takich jak sprawności i umiejętności receptywne, reproduktywne i produktywne. Ocena wpływu otoczenia i kontaktu z daną wspólnotą językową na naukę języków. Wydobycie spośród wielu czynników wpływających na naukę języków tych, które są ściśle powiązane z aspektami kulturowymi i cywilizacyjnymi. Celem kursu jest nawiązanie dyskusji na dany temat na podstawie przytoczonych informacji, różnorodnych materiałów i własnych doświadczeń.

Pełny opis:

Treści programowe

1

2 Rola mózgu w procesie zapamiętywania.

Prawa pamięci

3 Fazy rozwoju językowego dziecka (dzieci bilingwalne i plurilingualne)

4 Podstawowe pojęcia związane z glottodydaktyką i nauczaniem języków obcych

5 Krótkie przybliżenie poszczególnych po kolei powstałych metod nauczania języków obcych oraz ich podział na konwencjonalne i niekonwencjonalne ze szczególnym uwzględnieniem czynników cywilizacyjnych mających wpływ na zmiany nurtów metodycznych.

6 Podstawowe teorie przyswajania języka i ich wpływ na rozwój metodyki nauczania języków obcych.

7 Społeczne czynniki wpływające na naukę języka z podziałem na naukę w warunkach szkolnych i naukę w otoczeniu osób posługujących się danym językiem jako ojczystym.

8 Dobór odpowiedniego dla danej grupy uczących się podręcznika oraz treści zajęć języka obcego

9 Rola kulturoznawstwa i krajoznawstwa na lekcjach języka niemieckiego.

10 Cechy i postawa dobrego nauczyciela a motywacja uczniów.

11 Zjawisko interferencji oraz pojęcie bilingualizmu

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dąbrowska E./ Kubiński W. red.: Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków 2003.

2. BUTZKAMM, W.: Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den FSU. Tübingen 2004.

3. JUNG L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning 2001.

4. NEUNER G.; HUNFELD H.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin 2004.

Literatura uzupełniająca

1. HEYD G.: Deutsch lernen: Grundwissen für den Unterricht In Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Mein 1990

2. KOMOROWSKA H.: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa 2002.

3. www.deutsch-als-fremdsprache.de

i inne strony internetowe dotyczące hasła DaF

Efekty uczenia się:

Wiedza i umiejętności

Po aktywnym uczestnictwie w kursie student powinien bez problemu wykazać się zastosowaniem nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania a w szczególności:

• Omówić proces zapamiętywania z podziałem na poszczególne etapy oraz przytoczyć prawa, którymi kieruje się umysł ludzki podczas zapamiętywania

• Wykorzystać przytoczoną wiedzę na temat procesu zapamiętywania w celu zaplanowania efektywnej nauki nie tylko sobie ale i swoim uczniom

• Definiować podstawowe pojęcia związane z dydaktyką nauczania języków obcych a w szczególności te, związane z podstawowymi teoriami przyswajania języka

• Ocenić wpływ otoczenia i kontaktu z daną wspólnotą językową na naukę języków

• Wyszczególnić etapy rozwoju językowego dziecka w tym dzieci bilingualnych

• Usystematyzować kompetencje językowe, takie jak sprawności i umiejętności receptywne, reproduktywne i produktywne

• Wydobyć i określić spośród wielu czynników wpływających na naukę języków obcych te, które są ściśle związane z aspektami kulturowymi i cywilizacyjnymi

• Sprecyzować pojęcie „metoda” i omówić najważniejsze czynniki wpływające na jej powstanie

• Porównać, sklasyfikować na konwencjonalne i niekonwencjonalne oraz krótko opisać powstałe metody nauczania języków obcych

• Analizować cechy i postawę dobrego nauczyciela aby umieć zmotywować ucznia

• Wykorzystać założenia podejścia komunikacyjnego i zaplanować zajęcia języka obcego w szczególności te, o tematyce kulturoznawczej i krajoznawczej

• Przeanalizować i dobrać odpowiednią zarówno metodę nauczania, jak i treści oraz materiały do zajęć w celu jak najbardziej efektywnej pracy z grupą

Kompetencje społeczne (postawy)

• Student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

• Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych

• Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju językowego

• Wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań profesjonalnych próbując odnaleźć się w roli nauczyciela

• Student ma świadomość wagi refleksji na tematy etyczne związane z pracą nauczyciela, odpowiedzialnością, jaka wiąże się z zawodem nauczyciela przed członkami społeczeństwa oraz konieczności przestrzegania zasad kodeksu etycznego

• Student ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• Prezentacja zagadnień przy pomocy multimediów

• Analiza tekstów z dyskusją

• Gry symulacyjne

• Praca w grupach

• Dyskusja

• Analiza przypadków

• Projekt praktyczny z prezentacją

Podstawowe kryteria

Krótka prezentacja: 25%

Aktywność w dyskusji: 25%

Odpowiedź ustna: 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-8 (2025-07-09)