Konwersatorium monograficzne 2:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.18.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium monograficzne 2: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Długosz K., Język, religia, kultura, Szczecin 2001. 2. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin 2005. 3. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów, t. 1-5, Lublin 2016-2019 (wybrane zagadnienia). 4. W zwierciadle języka i kultury, red. J. Adamowski, S. Niebrzegowska, Lublin 1999. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Przygotowanie do zajęć i pracy zaliczeniowej w porozumieniu z prowadzącym: 20h B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 20h Przygotowanie do zaliczenia: 30h |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu badań nad relacją język – człowiek – kultura w ramach lingwistyki antropologiczno-kulturowej. Przedmiot z zakresu językoznawstwa. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje zdobycie przez studenta wiedzy na temat badań nad relacją język – człowiek – kultura w ramach lingwistyki antropologiczno-kulturowej. Student zapoznaje się z głównymi kierunkami badawczymi rozpatrującymi powyższą relację, takimi jak lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, lingwistyka antropologiczno-kulturowa, etnolingwistyka, i potrafi dokonać charakterystyki dorobku dwu głównych ośrodków badawczych wrocławskiego i lubelskiego. Przedmiot umożliwia wypracowanie umiejętności opisu podstawowych pojęć: językowy obraz świata, stereotypy językowe, wartości i wartościowanie w języku, oraz charakterystyki odmian języka w perspektywie kulturowej. Zakres tematów: 1. Relacja język – człowiek – kultura jako przedmiot badań lingwistycznych. 2. Kierunki badawcze lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, lingwistyka antropologiczno-kulturowa, etnolingwistyka (ośrodek wrocławski i ośrodek lubelski). 3. Językowy obraz świata (JOS). 4. Stereotypy językowe. 5. Wartościowanie w języku. 6. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów (EUROJOS). |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995. 2. Bartmiński J., Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, [w:] Język a Kultura, t. 20, Wrocław 2008, s. 15–33. 3. Chlebda W., W poszukiwaniu językowo-kulturowego obrazu świata Słowian, [w:] Etnolingwistyka a leksykografia. Tom poświęcony Jerzemu Bartmińskiemu, red. W. Chlebda, Opole 2010, s. 7–20. 4. Czachur W., Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Pytania badawcze, zadania i perspektywy, [w:] Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia, red. Tenże, Warszawa 2017, s. 7–38. 5. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Język a kultura, t. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, pod red. J. Puzyniny i J. Bartmińskiego, Wrocław 1991. Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, red. S. Gajda, Opole 2008. Puzynina J., Słowo, wartość, kultura, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
1) Wiedza - Student: zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia lingwistyki kulturowej, takie jak JOS, stereotyp, wartościowanie, zna kierunki badawcze zajmujące się językiem w ujęciu kulturowym - W02, P7S-_WG. 2) Umiejętności – Student: potrafi przeprowadzić własną analizę materiału językowo-kulturowego z wykorzystaniem metody i pojęć lingwistyki kulturowej - U01 3) Kompetencje społeczne – Student: rozumie mechanizmy kształtowania się stereotypów negatywnych i jest otwarty na przeciwdziałania im we współczesnym świecie (K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną Analiza tekstów Referowanie wybranych pozycji lekturowych Dyskusja/debata A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) 1) Aktywne uczestnictwo w dyskusji/debacie na zajęciach, wygłoszenie referatu/prezentacji/sprawozdania z lektury (efekty 1-3 ) 2) samodzielna analiza materiału językowego (JOŚ, stereotypy, wartościowanie) (efekty 1-2) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Praca analityczna - 60% próg oceny dostatecznej; 60 % oceny końcowej. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (rozmowie, debacie) - 20%. Zreferowanie lektury/problemu - 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Makuchowska, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Marzena Makuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.