Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium monograficzne 2:

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.18.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium monograficzne 2:
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Długosz K., Język, religia, kultura, Szczecin 2001.

2. Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Lublin 2005.

3. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów, t. 1-5, Lublin 2016-2019 (wybrane zagadnienia).

4. W zwierciadle języka i kultury, red. J. Adamowski, S. Niebrzegowska, Lublin 1999.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Przygotowanie do zajęć i pracy zaliczeniowej w porozumieniu z prowadzącym: 20h


B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 20h

Przygotowanie do zaliczenia: 30h

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu badań nad relacją język – człowiek – kultura w ramach lingwistyki antropologiczno-kulturowej.

Przedmiot z zakresu językoznawstwa.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje zdobycie przez studenta wiedzy na temat badań nad relacją język – człowiek – kultura w ramach lingwistyki antropologiczno-kulturowej. Student zapoznaje się z głównymi kierunkami badawczymi rozpatrującymi powyższą relację, takimi jak lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, lingwistyka antropologiczno-kulturowa, etnolingwistyka, i potrafi dokonać charakterystyki dorobku dwu głównych ośrodków badawczych wrocławskiego i lubelskiego. Przedmiot umożliwia wypracowanie umiejętności opisu podstawowych pojęć: językowy obraz świata, stereotypy językowe, wartości i wartościowanie w języku, oraz charakterystyki odmian języka w perspektywie kulturowej.

Zakres tematów:

1. Relacja język – człowiek – kultura jako przedmiot badań lingwistycznych.

2. Kierunki badawcze lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, lingwistyka antropologiczno-kulturowa, etnolingwistyka (ośrodek wrocławski i ośrodek lubelski).

3. Językowy obraz świata (JOS).

4. Stereotypy językowe.

5. Wartościowanie w języku.

6. Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów (EUROJOS).

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.

2. Bartmiński J., Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna, [w:] Język a Kultura, t. 20, Wrocław 2008, s. 15–33.

3. Chlebda W., W poszukiwaniu językowo-kulturowego obrazu świata Słowian, [w:] Etnolingwistyka a leksykografia. Tom poświęcony Jerzemu Bartmińskiemu, red. W. Chlebda, Opole 2010, s. 7–20.

4. Czachur W., Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Pytania badawcze, zadania i perspektywy, [w:] Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia, red. Tenże, Warszawa 2017, s. 7–38.

5. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Język a kultura, t. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, pod red. J. Puzyniny i J. Bartmińskiego, Wrocław 1991.

Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, red. S. Gajda, Opole 2008.

Puzynina J., Słowo, wartość, kultura, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

1) Wiedza - Student:

zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia lingwistyki kulturowej, takie jak JOS, stereotyp, wartościowanie, zna kierunki badawcze zajmujące się językiem w ujęciu kulturowym - W02, P7S-_WG.

2) Umiejętności – Student:

potrafi przeprowadzić własną analizę materiału językowo-kulturowego z wykorzystaniem metody i pojęć lingwistyki kulturowej - U01

3) Kompetencje społeczne – Student:

rozumie mechanizmy kształtowania się stereotypów negatywnych i jest otwarty na przeciwdziałania im we współczesnym świecie (K01).

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną

Analiza tekstów

Referowanie wybranych pozycji lekturowych

Dyskusja/debata

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

1) Aktywne uczestnictwo w dyskusji/debacie na zajęciach, wygłoszenie referatu/prezentacji/sprawozdania z lektury (efekty 1-3 )

2) samodzielna analiza materiału językowego (JOŚ, stereotypy, wartościowanie) (efekty 1-2)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Praca analityczna - 60% próg oceny dostatecznej; 60 % oceny końcowej.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (rozmowie, debacie) - 20%.

Zreferowanie lektury/problemu - 20%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Makuchowska, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Marzena Makuchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)