Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura i internet

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura i internet
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Fajfer Z., Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik,

wstęp W. Kalaga, Kraków 2010.

Helman A., Literatura i film. Nowy etap partnerstwa, „Dialog” 2004, R. 49, nr 1, s. 5-15.

Kowal J., Literackie oblicze „Dziennika Wileńskiego” (1805-1806 i 1815-1830), Rzeszów 2017.

Kujawa D., Wideopoezja. Szkice, Katowice 2014.

Maryl M., Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcję przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010 nr 101(2), s. 157-178.

Narracyjność języka i kultury. Literatura i media, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Lublin 2013.

Nasiłowska A., Hipertekstualna estetyka i literatura w dobie Internetu, „Teksty Drugie” 2006, nr

4, s. 205-218.

Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna,

Kraków 2015.

Rypson P., Obraz słowa. Historia poezji wizualnej, Warszawa1989.

Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 31, s. 14-37.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ects

przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 h 1 ects

Skrócony opis:

Cele zajęć/przedmiotu:

- przekazanie wiedzy na temat podstawowych zjawisk związanych z nowym – intermedialnym –

statusem literatury;

- przekazanie wiedzy na temat nowych kontekstów badawczych, adekwatnych do omawianych

zjawisk;

- wdrożenie do dyskusji na temat: nowych funkcji literatury w kulturze, nowych obiegów literackich,

życia literackiego w Internecie

Pełny opis:

1.Wpływ mediów na rozwój i odbiór literatury.

2. Literatura audialna (słuchowiska, reportaże, / powieści radiowe). Audiobooki.

3. Literatura a nowe media. Życie literackie w sieci (archiwizacja literatury w Internecie, sieciowe czasopisma literackie, blogi, e-booki).

4. Hipertekst jako nowa forma literacka.

5. Nowe gatunki literatury cybernetycznej i problem jej odbioru.

6. W kręgu liberatury.

7. Popularyzacja literatury w mediach. Blogosfera literacka (blog Spacer wśród słów).

8. Współczesna kultura literacka w przestrzeni wirtualnej nowych mediów

Literatura:

Bodzioch-Bryła B., Pietruszewska-Kobiela G., Regiewicz A., Literatura – nowe media. Homo

irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, wyd. 2, Toruń 2015.

Henrykowski M., Związki filmu i literatury, „Polonistyka” 1996, nr 5, s. 265-272.

Hiperteksty literackie. Literatura i Nowe Media, red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011.

Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010.

Janusiewicz M., Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu,

Kraków 2013.

Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 4, s. 959-973.

Literatura w mediach. Media w literaturze III. Nowe wizerunki, red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014.

Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.

Od pióra do sieci: zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W02

k_W03

k_W04

k_W05

k_W07

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U02

k_U03

k_U04

k_U05

k_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01

k_K04

k_K05

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajeciach 50%

prezentacja zaliczeniowa 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Koper, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Beata Koper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Tomasz Wielg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-9 (2024-12-18)