Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy bibliotekoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.52
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy bibliotekoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

- Bibliotekarstwo, red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 1998.

- J. Andrzejewska, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka, Warszawa 1996.

- M. Urbaniec, Biblioteki wybranych krakowskich muzeów. Próba charakterystyki, „Archiwa, Biblioteki, i Muzea Kościelne” 2008, nr 90.

- A. Walczak-Niewiadomska, Biblioteka jako centrum zabawek, „Przegląd Biblioteczny” 2010, z. 4.

- S. Kubów, Sylwetki polskich bibliologów, Wrocław 1983.

- T. Stolarczyk, Biblioteki klasztorne Braci Kaznodziejów w Gidlach, Łęczycy, Łowiczu, Piotrkowie Trybunalskim i w Sieradzu i ich księgozbiory w XVII wieku. Analiza porównawcza, w:Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler, Łódź 2013.



Nakład pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 30 h


- Indywidualna praca studenta: 30 h


Założenia:

Zapoznanie z etapami rozwoju bibliotekoznawstwa jako dyscypliny naukowej i stosowaną metodologią. Wyjaśnienie faktów historycznych związanych z istnieniem i funkcjonowaniem bibliotek.



Skrócony opis:

Wprowadzenie studenta w zakres podstawowych pojęć i problemów z dziedziny bibliotekoznawstwa. Charakterystyka bibliotek i ich funkcji społecznych.

Pełny opis:

- Wyjaśnienie znaczenia słowa „biblioteka”. Początki polskiego bibliotekoznawstwa. Bibliotekarstwo a bibliotekoznawstwo.

- Bibliotekoznawstwo jako dyscyplina naukowa (samodzielna i autonomiczna) o charakterze interdyscyplinarnym. Metody badawcze.

- Organizacja i zarządzanie zbiorami.

- Obraz i zadania bibliotekarza.

- Kryteria podziału bibliotek (formy wykonywania usług, zakres tematyczny, metody udostępniania zbiorów, zasięg terytorialny, osobowość prawna).

- Charakterystyka bibliotek akademickich.

- Księgozbiory bibliotek zakonnych.

- Historia i zadania bibliotek zabawkowych.

- Księgozbiory bibliotek muzealnych.

- Czynniki wpływające na wzrost czytelnictwa.

- Działalność wydawnicza bibliotek.

- Edycje bibliofilskie. Zamiłowania bibliofilskie Edwarda Koźmiana.

Literatura:

- J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.

- Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich, Rzeszów – Czarna 2005.

- A. Pettegree, A. der Weduwen, Biblioteki. Krucha historia, przekł. A. Nowak-Młynikowska, Sopot 2022.

- Bibliotekarstwo, red. A. Tokarska, Warszawa 2013.

- O etosie książki. Studia z dziejów bibliotek i kultury czytelniczej, red. T. Wilkoń, Katowice 2017.

- A. Chamera-Nowak, Biblioteka, której nie ma … Andrzej Edward Koźmian i jego książki, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska

kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i

językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone

zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z

zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z

elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),

tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z

zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i

językoznawstwa polskiego

k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i

językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i

społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz

kierunki ich rozwoju

k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz

pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym

dotyczącymi edytorstwa i liternictwa

k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa

autorskiego

k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych

dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla

literaturoznawstwa (przede wszystkim wydawniczej, jak również

edukacyjnej, kulturalnej, medialnej)

k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i

językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i

edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz

popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i

nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz

wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych

przez:

- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,

dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z

przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,

adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,

artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)

- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym

zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i

narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu

literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością

uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z

zakresu edytorstwa i liternictwa)

k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną

analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod

literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i

oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym

k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i

popularnonaukowych posługując się filologicznymi i

tekstologicznymi metodami badawczymi

k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (w

tym szczególnie zespole redakcyjnym, wydawniczym kierującym

procesem wydawniczym)

k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe

życie

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i

językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania

znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu

problemów poznawczych i praktycznych

k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania

działalności na rzecz środowiska społecznego

k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,

redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w

tym:

- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od

innych,

- dbałości o dorobek i tradycje zawodu

k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego

różnorodnych form

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- aktywność na zajęciach,

- wygłoszenie referatu,

- opracowanie ankiety na temat czytelnictwa i omówienie jej wyników.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Rowińska-Szczepaniak, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Maria Rowińska-Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Maria Rowińska-Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Rowińska-Szczepaniak, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Maria Rowińska-Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-4 (2025-01-17)