Elementy bibliotekoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.52 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy bibliotekoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | - Bibliotekarstwo, red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 1998. - J. Andrzejewska, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka, Warszawa 1996. - M. Urbaniec, Biblioteki wybranych krakowskich muzeów. Próba charakterystyki, „Archiwa, Biblioteki, i Muzea Kościelne” 2008, nr 90. - A. Walczak-Niewiadomska, Biblioteka jako centrum zabawek, „Przegląd Biblioteczny” 2010, z. 4. - S. Kubów, Sylwetki polskich bibliologów, Wrocław 1983. - T. Stolarczyk, Biblioteki klasztorne Braci Kaznodziejów w Gidlach, Łęczycy, Łowiczu, Piotrkowie Trybunalskim i w Sieradzu i ich księgozbiory w XVII wieku. Analiza porównawcza, w:Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler, Łódź 2013. |
Nakład pracy studenta: | - Udział w zajęciach: 30 h - Indywidualna praca studenta: 30 h |
Założenia: | Zapoznanie z etapami rozwoju bibliotekoznawstwa jako dyscypliny naukowej i stosowaną metodologią. Wyjaśnienie faktów historycznych związanych z istnieniem i funkcjonowaniem bibliotek. |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studenta w zakres podstawowych pojęć i problemów z dziedziny bibliotekoznawstwa. Charakterystyka bibliotek i ich funkcji społecznych. |
Pełny opis: |
- Wyjaśnienie znaczenia słowa „biblioteka”. Początki polskiego bibliotekoznawstwa. Bibliotekarstwo a bibliotekoznawstwo. - Bibliotekoznawstwo jako dyscyplina naukowa (samodzielna i autonomiczna) o charakterze interdyscyplinarnym. Metody badawcze. - Organizacja i zarządzanie zbiorami. - Obraz i zadania bibliotekarza. - Kryteria podziału bibliotek (formy wykonywania usług, zakres tematyczny, metody udostępniania zbiorów, zasięg terytorialny, osobowość prawna). - Charakterystyka bibliotek akademickich. - Księgozbiory bibliotek zakonnych. - Historia i zadania bibliotek zabawkowych. - Księgozbiory bibliotek muzealnych. - Czynniki wpływające na wzrost czytelnictwa. - Działalność wydawnicza bibliotek. - Edycje bibliofilskie. Zamiłowania bibliofilskie Edwarda Koźmiana. |
Literatura: |
- J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002. - Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich, Rzeszów – Czarna 2005. - A. Pettegree, A. der Weduwen, Biblioteki. Krucha historia, przekł. A. Nowak-Młynikowska, Sopot 2022. - Bibliotekarstwo, red. A. Tokarska, Warszawa 2013. - O etosie książki. Studia z dziejów bibliotek i kultury czytelniczej, red. T. Wilkoń, Katowice 2017. - A. Chamera-Nowak, Biblioteka, której nie ma … Andrzej Edward Koźmian i jego książki, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym dotyczącymi edytorstwa i liternictwa k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla literaturoznawstwa (przede wszystkim wydawniczej, jak również edukacyjnej, kulturalnej, medialnej) k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, - właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne, adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny, artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła) - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa) k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych posługując się filologicznymi i tekstologicznymi metodami badawczymi k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (w tym szczególnie zespole redakcyjnym, wydawniczym kierującym procesem wydawniczym) k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy, redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w tym: - przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, - dbałości o dorobek i tradycje zawodu k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - aktywność na zajęciach, - wygłoszenie referatu, - opracowanie ankiety na temat czytelnictwa i omówienie jej wyników. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Rowińska-Szczepaniak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Maria Rowińska-Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Maria Rowińska-Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Rowińska-Szczepaniak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Maria Rowińska-Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.