Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język łaciński

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11.LEK.D6.1.08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język łaciński
Jednostka: Instytut Nauk Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kształcenie w zakresie języka łacińskiego umożliwi studentowi zapoznanie się z łacińską terminologią medyczną, poprzez naukę języka od podstaw, tłumaczenie, fachowego słownictwa, posługiwanie się słownikiem łaciny medycznej oraz przysłów i sentencji odnoszących się do zdrowia.

Pełny opis:

Ćwiczenia:

Dzieje języka łacińskiego. Alfabet. Wymawianie liter łacińskich. Iloczas. Akcent. Czytanie wyrazów łacińskich.

Zakres tematyczny (leksykalny):

Laboramus, Aegrotamus, Linguae Latinae studemus

Przydatność języka łacińskiego w nazewnictwie medycznym – przykłady terminów łacińskich w medycynie.

Zakres gramatyczny:.

Omówienie koniugacji łacińskiej.

Rzeczowniki deklinacji I. Szyk zdania w języku łacińskim.

Zakres tematyczny: Anatomiam discimus, De tunicis, De morbis, De vocabulis Graecis. Podstawowe słownictwo anatomiczne: części i okolice ciała oraz biologii komórki.

Zakres gramatyczny:

Rzeczowniki deklinacji II. Ćwiczenia gramatyczne.

Zakres tematyczny: De musculis. Myologia, nauka o mięśniach. Choroby układu mięśniowego.

Zakres gramatyczny: Strona bierna czasownika. Deklinacja III, typ spółgłoskowy. Rzeczowniki rodzaju męskiego. Wyjątki.

Zakres tematyczny: De pede, De vertebris. Podstawowe słownictwo anatomiczne w niektórych elementach układu kostno – stawowego (np. stopa, kręgi). Przykłady rozpoznań z ortopedii i traumatologii.

Zakres gramatyczny: Rzeczowniki deklinacji IV.

Zakres tematyczny: Ante colloquium. Układ nerwowy, podział, czynności. Rozpoznania schorzeń neurologicznych i w psychiatrii.

Zakres gramatyczny: Wprowadzenie zwrotów występujących w rozpoznaniach. Stany zapalne – tworzenie. Ćwiczenia w tłumaczeniu rozpoznań.

Zakres tematyczny: De corde. Wybrane wyrażenia z anatomii i fizjologii układu naczyniowego. Przykłady rozpoznań kardiologicznych.

Zakres gramatyczny: Rzeczowniki deklinacji III c.d. Przymiotniki deklinacji III. Typowe zwroty w rozpoznaniach: status post, cum, observatio quoad, sub forma. Konstruowanie terminów wielowyrazowych z użyciem przydawki.

Zakres tematyczny: De scabie parasitis. Parazytologia, nauka o pasożytach. Słownictwo obejmujące nazwy pasożytów.

Zakres gramatyczny: Rzeczowniki deklinacji III. Powtórzenie. Przygotowanie się do zaliczenia semestru.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

2. M. Piekarz Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna, Kraków 1996

3. A. i S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

1. B. Dąbrowska, Słownik medyczny polsko-łaciński i łacińsko – polski, PZWL., Warszawa

2. W. Szulc, Łacina medyczna, Poznań 1995.

Efekty uczenia się:

Kierunkowe efekty kształcenia:

Umiejętności:

D.U19. rozumie nazewnictwo i zwroty łacińskie w codziennej praktyce lekarskiej; zna aparat pojęciowy z zakresu fachowej terminologii medycznej służący prawidłowemu rozumieniu pojęć;

Kompetencje społeczne:

K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się

K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;

Przedmiotowe efekty kształcenia:

EK – 1 Zapoznanie z podstawowymi zasadami gramatyki łacińskiej w zakresie deklinacji i odmiany wybranych czasowników

EK – 2 Gromadzenie i utrwalenie słownictwa z różnych dziedzin medycznych

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:

Forma ustna: czytanie i tłumaczenie tekstów.

Forma pisemna: dokumentacja pacjenta, testy dydaktyczne(wyboru , uzupełnień , mieszany).

Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:

EK – 1

 Ocena bardzo dobra(5): student czyta tekst ze zrozumieniem, potrafi tłumaczyć i analizować gramatycznie tekst w stopniu bardzo dobrym

 Ocena dobra(4) : student w stopniu dobrym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę

 Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę.

 Ocena niedostateczna(2): student nie opanował czytania, ani tłumaczenia tekstu, nie potrafi dokonać analizy gramatycznej.

EK – 2

 Ocena bardzo dobra(5): student bardzo dobrze opanował słownictwo medyczne, potrafi zastosować je w praktyce.

 Ocena dobra(4): student w stopniu dobrym opanował terminologię medyczną

 Ocena dostateczna(3): student zna słownictwo medyczne w stopniu dostatecznym

 Ocena niedostateczna(2): student nie zna podstawowego słownictwa medycznego.

Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:

Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie egzaminu jeżeli uzyskał:

51% - ocena dostateczna

61% - ocena plus dostateczna

71% - ocena dobra

81% - ocena plus dobra

91% - ocena bardzo dobra

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie: pisemnej.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

 Obecność na zajęciach(dopuszczalne 2 nieobecności )

 Aktywne uczestnictwo w zajęciach

 Bieżące przygotowywanie się do zajęć.

 Pozytywne oceny z odpowiedzi ustnych.

Egzamin – forma pisemna:

 Student rozpoznaje odpowiedzi (test leksykalno-gramatyczny)

 Test uzupełniania odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Irena Kosiorowska-Majka, Norbert Widok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Kosiorowska-Majka, Norbert Widok
Prowadzący grup: Irena Kosiorowska-Majka, Norbert Widok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)