Język łaciński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11.LEK.D6.2.18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński |
Jednostka: | Instytut Nauk Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kształcenie w zakresie języka łacińskiego umożliwi studentowi zapoznanie się z łacińską terminologią medyczną, poprzez naukę języka od podstaw, tłumaczenie , fachowego słownictwa, posługiwanie się słownikiem łaciny medycznej oraz przysłów i sentencji odnoszących się do zdrowia. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Zakres tematyczny (leksykalny): De corpore humano, De pancreate et pancreatis morbis, Hepar et de hepatis morbis. Słownictwo opisujące narządy jamy brzusznej. Trzustka, wątroba: budowa i schorzenia. Zakres gramatyczny:. Deklinacja III, typ samogłoskowy. Ćwiczenia leksykalne w zakresie rozpoznań medycznych. 2. Zakres tematyczny: De gastre et gastris morbis. Systema digestorium. Powtórzenie przerobionego materiału z zakresu układu pokarmowego. Zakres gramatyczny: Deklinacja III, typ mieszany. 3. Zakres tematyczny: De pulmonibus et de pulmonum morbis, Thorax. Narządy jamy klatki piersiowej. Zakres gramatyczny: Nieregularności w odmianie niektórych rzeczowników deklinacji III. Tłumaczenie rozpoznań, w których występują nieregularności. Słowotwórstwo: wyrażanie ilości, wielkości : podstawowe liczebniki. Stopniowanie przymiotników. 4. Zakres tematyczny: Miednica i narządy rozrodcze. Wybrane miana anatomiczne z zakresu ginekologii i położnictwa. Zakres gramatyczny: Typowe zwroty: suspicio, status post, observation quoad, propter, subsequente cum. 5. Zakres tematyczny: Verte in linquam Polonicam. Zakres gramatyczny: rzeczowniki deklinacji V. Wyjątki. Odmiana zaimka względnego: qui, quae, quod. Tworzenie i stopniowanie przysłówków. 6. Zakres tematyczny: Przykłady rozpoznań z różnych specjalności medycznych. Analiza tekstów. Zakres gramatyczny: Skróty w rozpoznaniach medycznych, wyrażenia interdyscyplinarne. 7. Zakres tematyczny: Terminologia łacińska stosowana w dokumentacji medycznej. Krótkie wiadomości o języku greckim. Zakres gramatyczny: Ćwiczenia leksykalno- gramatyczne. 8. Zakres tematyczny: Medycyna w starożytności. Wybrane teksty Celsusa, Galena, Pliniusza - analiza i praca ze słownikiem. Zakres gramatyczny: Ćwiczenia leksykalno – gramatyczne pod kątem przygotowania studentów do zaliczenia i egzaminu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Filipczak-Nowicka, Z. Grech-Żmijewska, Lingua Latina ad usum medicinae studentium, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014 2. M. Piekarz Lingua Latina medicinalis, Medycyna Praktyczna, Kraków 1996 3. A. i S. Kołodziej, Lingua Latina medicinalis”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013 Literatura uzupełniająca: 1. B. Dąbrowska, Słownik medyczny polsko-łaciński i łacińsko – polski, PZWL., Warszawa 2. W. Szulc, Łacina medyczna, Poznań 1995. |
Efekty uczenia się: |
Kierunkowe efekty kształcenia: Umijętności: D.U19. rozumie nazewnictwo i zwroty łacińskie w codziennej praktyce lekarskiej; zna aparat pojęciowy z zakresu fachowej terminologii medycznej służący prawidłowemu rozumieniu pojęć; Kompetencje społeczne: K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych; Przemiotowe efekty kształcenia: EK – 1 Zapoznanie z podstawowymi zasadami gramatyki łacińskiej w zakresie deklinacji i odmiany wybranych czasowników EK – 2 Gromadzenie i utrwalenie słownictwa z różnych dziedzin medycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny: Forma ustna: czytanie i tłumaczenie tekstów. Forma pisemna: dokumentacja pacjenta, testy dydaktyczne(wyboru , uzupełnień , mieszany). Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia: EK – 1 Ocena bardzo dobra(5): student czyta tekst ze zrozumieniem, potrafi tłumaczyć i analizować gramatycznie tekst w stopniu bardzo dobrym Ocena dobra(4) : student w stopniu dobrym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę Ocena dostateczna (3): student w stopniu dostatecznym czyta i rozumie tekst oraz analizuje gramatykę. Ocena niedostateczna(2): student nie opanował czytania, ani tłumaczenia tekstu, nie potrafi dokonać analizy gramatycznej. EK – 2 Ocena bardzo dobra(5): student bardzo dobrze opanował słownictwo medyczne, potrafi zastosować je w praktyce. Ocena dobra(4): student w stopniu dobrym opanował terminologię medyczną Ocena dostateczna(3): student zna słownictwo medyczne w stopniu dostatecznym Ocena niedostateczna(2): student nie zna podstawowego słownictwa medycznego. Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu: Student może zostać dopuszczony do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie egzaminu jeżeli uzyskał: 51% - ocena dostateczna 61% - ocena plus dostateczna 71% - ocena dobra 81% - ocena plus dobra 91% - ocena bardzo dobra Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie przedmiotu przeprowadzone zostanie w formie: pisemnej. Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na zajęciach(dopuszczalne 2 nieobecności ) Aktywne uczestnictwo w zajęciach Bieżące przygotowywanie się do zajęć. Pozytywne oceny z odpowiedzi ustnych. Egzamin – forma pisemna: Student rozpoznaje odpowiedzi (test leksykalno-gramatyczny) Test uzupełniania odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.