Rzecznictwo prasowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12.05.D2.PM2-MR-RP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzecznictwo prasowe |
Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
Grupy: |
Plan zajęć I Public Relations magisterskie - semestr 2 (2024/25-L) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | Public Relations |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Zaremba, M. (2007). Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–2006. Warszawa: WAiP. Rozwadowska, B. (2002). Public relations: teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: PWE. Świątkowski, W. (2006). Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Dayan, D., Katz, E. (1994). Wydarzenia telewizyjne. Kultura, historia, przekaz. Warszawa: Oficyna Naukowa. Łaszyn, A. (2013). Media i Ty: jak zarządzać kontaktem z mediami? Warszawa: Ośrodek Analiz i Edukacji Communiqué. |
Nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć i lektura uzupełniająca: 10 godzin Przygotowanie materiałów (np. komunikatów, wypowiedzi, prezentacji): 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia końcowego (symulacja, analiza przypadku): 10 godzin |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do wykonywania funkcji rzecznika prasowego instytucji publicznych, organizacji pozarządowych lub firm. Omawiane są zadania rzecznika, relacje z mediami, zasady tworzenia komunikatów prasowych i wystąpień publicznych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy rzecznika prasowego. Omawiane są modele komunikacji instytucjonalnej, etyka zawodowa, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi oraz budowanie wizerunku organizacji. Studenci uczą się redagowania komunikatów prasowych, organizacji konferencji prasowych oraz przygotowywania wypowiedzi medialnych. Ćwiczenia obejmują także symulacje kontaktów z dziennikarzami i reagowania na pytania kryzysowe. Przedmiot kształtuje także kompetencje miękkie: autoprezentację, jasność przekazu i asertywność. |
Literatura: |
Bajka, Z. (2013). Public relations. Warszawa: PWE. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Misztal, A. (red.). (2011). Rzecznik prasowy w teorii i praktyce. Warszawa: CeDeWu. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.). (2020). Public relations. Znaczenie komunikacji we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocena aktywności podczas zajęć i ćwiczeń praktycznych Ocena przygotowanych materiałów (komunikaty prasowe, wystąpienia) Zadanie zaliczeniowe: symulacja konferencji prasowej lub analiza przypadku Kryteria oceniania: Zrozumienie roli i zadań rzecznika prasowego Poprawność językowa i strukturalna przygotowanych materiałów Umiejętność pracy pod presją i reagowania na sytuacje trudne Umiejętność pracy zespołowej Znajomość podstaw etyki i prawa medialnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Choroś, Maciej Kochański, Magdalena Ozimek-Hanslik | |
Prowadzący grup: | Maciej Kochański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Zaremba, M. (2007). Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–2006. Warszawa: WAiP. Rozwadowska, B. (2002). Public relations: teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: PWE. Świątkowski, W. (2006). Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Dayan, D., Katz, E. (1994). Wydarzenia telewizyjne. Kultura, historia, przekaz. Warszawa: Oficyna Naukowa. |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Podstawowa wiedza z zakresu komunikowania społecznego i funkcjonowania mediów. Umiejętność analizy tekstów medialnych i swobodne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie. |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do wykonywania funkcji rzecznika prasowego instytucji publicznych, organizacji pozarządowych lub firm. Omawiane są zadania rzecznika, relacje z mediami, zasady tworzenia komunikatów prasowych i wystąpień publicznych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy rzecznika prasowego. Omawiane są modele komunikacji instytucjonalnej, etyka zawodowa, zarządzanie sytuacjami kryzysowymi oraz budowanie wizerunku organizacji. Studenci uczą się redagowania komunikatów prasowych, organizacji konferencji prasowych oraz przygotowywania wypowiedzi medialnych. Ćwiczenia obejmują także symulacje kontaktów z dziennikarzami i reagowania na pytania kryzysowe. Przedmiot kształtuje także kompetencje miękkie: autoprezentację, jasność przekazu i asertywność. |
|
Literatura: |
Bajka, Z. (2013). Public relations. Warszawa: PWE. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Misztal, A. (red.). (2011). Rzecznik prasowy w teorii i praktyce. Warszawa: CeDeWu. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.). (2020). Public relations. Znaczenie komunikacji we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dostępność: dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Opolskiego. Łaszyn, A. (2013). Media i Ty: jak zarządzać kontaktem z mediami? Warszawa: Ośrodek Analiz i Edukacji Communiqué. Dostępność: posiadam kilka egzemplarzy do udostepnienia studentom |
|
Uwagi: |
Metody oceniania: Ocena aktywności podczas zajęć i ćwiczeń praktycznych Ocena przygotowanych materiałów (komunikaty prasowe, wystąpienia) Zadanie zaliczeniowe: symulacja konferencji prasowej lub analiza przypadku Kryteria oceniania: Zrozumienie roli i zadań rzecznika prasowego Poprawność językowa i strukturalna przygotowanych materiałów Umiejętność pracy pod presją i reagowania na sytuacje trudne Umiejętność pracy zespołowej Znajomość podstaw etyki i prawa medialnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.