University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia społeczna

General data

Course ID: 2.1-PsS-CF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia społeczna
Organizational unit: Institute of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Supplementary literature:

(in Polish) Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Brown R. (2006). Procesy grupowe. . Gdańsk: GWP.

Buss D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP.

Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145.

Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum.

Etcof N. (2000). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: WAB.

Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP.

Nelson T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP.

Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnię-cie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40).

Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting.


Prerequisites:

(in Polish) Celem zajęć jest pokazanie społecznej natury człowieka poprzez prezentację wybranych teorii, stosowanych metod i badań wyjaśniających mechanizmy zachowań społecznych jednostki. W trakcie kursu zaprezentowane zostaną zagadnienia z obszaru wpływu społecznego (mechanizmy i techniki wpływu społecznego, obrona przed manipulacją); relacji interpersonalnych (atra-kcyjność interpersonalna, miłość, zaufanie), poznania społecznego (naiwne koncepcje natury ludzkiej, przetwarzanie infor-macji społecznej, schematy, skrypty, stereotypy); spostrzegania siebie (ja, autoprezentacja) i innych (atrybucja, zniekształcenia i błędy), relacji grupowych (grupa, normy, konformizm, zachowania prospołeczne) i międzygrupowych (konflikt, agresja, uprzedzenia, dyskryminacja, legitymizacja nierówności społecznych). Kolejnym celem kursu jest pokazanie jakie znaczenie mają teorie i badania prowadzone przez psychologów społecznych w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych (ma-nipulacje społeczne, nieufność, poczucie niesprawiedliwości, autorytaryzm, agresja, alienacja, uprzedzenia, dyskryminacja, konflikty społeczne) oraz przygotowanie studentów do zaangażowania w podnoszenie jakości życia jednostek, grup i społec-zności lokalnych.


Short description: (in Polish)

Treści programowe wykładu:

Psychologia społeczna jako nauka eksperymentalna.

Konformizm oraz czynniki nasilające uległość wobec grupy w świetle badań eksperymentalnych.

Przegląd technik wpływu społecznego wg klasyfikacji Cialdiniego i Dolińskiego.

Wpływ kultury na zachowania społeczne jednostki – wybrane koncepcje i wyniki badań.

Wybrane przekonania na temat świata społecznego i natury człowieka (legitymizacja systemu, zaufanie, autorytaryzm).

Postawy: pomiar, teorie i czynniki wyjaśniające proces skutecznej zmiany postaw.

Konflikt z perspektywy teorii i badań psychologicznych. Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktu.

O naturze, źródłach i konsekwencjach stereotypów i uprzedzeń. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń.

Full description: (in Polish)

Treści programowe konwersatorium:

Przedmiot psychologii społecznej i jej główne metody badań.

Główne motywy społeczne.

Teoria dysonansu poznawczego w świetle badań eksperymentalnych.

Wpływ społeczny.

O uległości wobec autorytetu: eksperyment Milgrama i jego replikacje na świecie i w Polsce.

Zachowania prospołeczne: teorie, wyznaczniki i następstwa pomagania.

Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji.

Moralność.

Bibliography: (in Polish)

Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Rozdz. 1 - 3.

Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa.

Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 9-16, 18-19.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

znać i stosować terminologię używaną w psychologii społecznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (szczególnie w socjologii, ale też politologii, ekonomii).

opisać główne teorie i badania z zakresu psychologii społecznej oraz znać potencjał aplikacyjny tych teorii i wyników badań.

mieć rozszerzoną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w relacjach społecznych, grupach i społeczeństwie

posiadać rozszerzoną wiedzę o wpływie na jednostkę norm społecznych i kulturowych

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

obserwowania i interpretowania złożonych sytuacji społecznych oraz zachowań jednostki w relacjach, w grupie, w sytuacjach konfliktu

wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną w celu diagnozy ważnych problemów społecznych oraz opracowania projektów zmiany społecznej.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

gotowość do realizacji zadań zawodowych związanych z przygotowaniem do angażowania się w zmiany niepożądanych postaw i zachowań społecznych

aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidulanych i zespołowych działań profesjonalnych na rzecz wystepujących w Polsce problemów społecznych, takich jak. np. redukcja poziomu uprzedzeń, przemocy, manipulacji, agresji czy nieufności społecznej.

dostrzega i formułuje problem etyczne związane ze świadomym wykorzystaniem skutecznych technik wpływu społecznego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

B. Podstawowe kryteria:

Kurs kończy się egzaminem testowym. Aby zdać egzamin (ocena do-stateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.

Podstawowe kryteria:

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów

Forma zaliczenia: ćwiczenia - kolokwium

Kurs kończy się kolokwium testowym (test wyboru) i obejmuje mate-riał z zajęć. Aby zaliczyć kolokwium (ocena dostateczna) należy od-powiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1.

Podstawowe kryteria:

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punk-tów

Classes in period "Summer semestr 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-03-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Błońska
Group instructors: Katarzyna Błońska, Radosław Boczoń
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Class - Grading
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)