Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.2.II-OWFSPsem3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły podstawowej |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów specjalności nauczycielskiej z kompetencjami opiekuńczo-wychowawczymi niezbędnymi do prawidłowego wykonywania zawodu nauczyciela szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
• Dziecko i jego problemy we wczesnym wieku szkolnym; • Formy aktywności dziecka – nauka i zabawa • Pozycja społeczna dziecka w grupie • Znaczenie grupy rówieśniczej dla ucznia szkoły podstawowej • Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami • Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne • Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej • Pierwsze wybory edukacyjne • Sztuka rozwiązywania konfliktów • Edukacja zdrowotna i programy profilaktyczne • Dynamika grupy uczniowskiej • Współpraca i współdziałanie uczniów • Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą • Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne • Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci |
Literatura: |
• D. Gribble, Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Kraków 2005. • Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012. • T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1994. • Funkcje opiekuńczo-wychowawcze współczesnej szkoły, pod red. Arkadiusza Marca , Częstochowa 2008. Wybrane artykuły z czasopism: • Nauczyciel i Szkoła” • „Nowe w szkole” • „Modelowe nauczanie” • „Nowa Szkoła” • „Problemy opiekuńczo-wychowawcze” • „Życie szkoły” •Okońska-Walkowicz A., Nauczyciel wychowawca. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczycielskiego w zakresie umiejętności wychowawczych, Warszawa 2007. •Bortynowski S., Ukryty program reformy szkolnej, Warszawa 1999. •Okoń W., Osobowość nauczyciela, Warszawa 1962. •Łobocki M., ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1992. •Szkice o wychowaniu, red. W. Kojs, Katowice 1994. •Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red., K. Kruszewski, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada pogłębioną wiedzę o charakterze nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem psychologii i pedagogiki, podstaw ekonomii, socjologii pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. ( K_W17) Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. (K_U12, K_U13, K_U14) Kompetencje społeczne (postawy) Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela (K_K11) |
Metody i kryteria oceniania: |
• 70% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dst) • 80% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach uzyskanie średniej z ocen cząstkowych powyżej 3,5 (db) • Ponad 90% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz uzyskanie średniej z ocen cząstkowych powyżej 4 (bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.