Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.2.II-OWFSPsem3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opiekuńczo-wychowawcze funkcje szkoły podstawowej
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów specjalności nauczycielskiej z kompetencjami opiekuńczo-wychowawczymi niezbędnymi do prawidłowego wykonywania zawodu nauczyciela szkoły podstawowej.

Pełny opis:

• Dziecko i jego problemy we wczesnym wieku szkolnym;

• Formy aktywności dziecka – nauka i zabawa

• Pozycja społeczna dziecka w grupie

• Znaczenie grupy rówieśniczej dla ucznia szkoły podstawowej

• Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami

• Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne

• Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej

• Pierwsze wybory edukacyjne

• Sztuka rozwiązywania konfliktów

• Edukacja zdrowotna i programy profilaktyczne

• Dynamika grupy uczniowskiej

• Współpraca i współdziałanie uczniów

• Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą

• Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne

• Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci

Literatura:

• D. Gribble, Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Kraków 2005.

• Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012.

• T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1994.

• Funkcje opiekuńczo-wychowawcze współczesnej szkoły, pod red. Arkadiusza Marca , Częstochowa 2008.

Wybrane artykuły z czasopism:

• Nauczyciel i Szkoła”

• „Nowe w szkole”

• „Modelowe nauczanie”

• „Nowa Szkoła”

• „Problemy opiekuńczo-wychowawcze”

• „Życie szkoły”

•Okońska-Walkowicz A., Nauczyciel wychowawca. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczycielskiego w zakresie umiejętności wychowawczych, Warszawa 2007.

•Bortynowski S., Ukryty program reformy szkolnej, Warszawa 1999.

•Okoń W., Osobowość nauczyciela, Warszawa 1962.

•Łobocki M., ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1992.

•Szkice o wychowaniu, red. W. Kojs, Katowice 1994.

•Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red., K. Kruszewski, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada pogłębioną wiedzę o charakterze nauk społecznych ze szczególnym uwzględnieniem psychologii i pedagogiki, podstaw ekonomii, socjologii pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk. ( K_W17)

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. (K_U12, K_U13, K_U14)

Kompetencje społeczne (postawy)

Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela (K_K11)

Metody i kryteria oceniania:

• 70% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dst)

• 80% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach uzyskanie średniej z ocen cząstkowych powyżej 3,5 (db)

• Ponad 90% obecności i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz uzyskanie średniej z ocen cząstkowych powyżej 4 (bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)