Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia nowożytna Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.2.II.1.9
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia nowożytna Polski
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:


Literatura uzupełniająca:

Achremczyk S., Historia Warmii i Mazur, Olsztyn 1992.

Bardach J., Krewo i Lublin. Z problemów unii polsko-litewskiej, w: „Kwartalnik Historyczny”, R. LXXVI, 1969, nr 3.

Czaja A., Między tronem, buławą a dworem petersburskim. Z dziejów Rady Nieustającej 1786 - 1789, Warsza-wa 1988.

Jučas M., Unia polsko-litewska, Warszawa 2004.

Kosman M., Orzeł i Pogoń. Z dziejów polsko-litewskich XIV-XX wieku, Warszawa 1992.

Kempa T., Wobec kontrreformacji. Protestanci i prawosławni w obronie swobód wyznaniowych w Rzeczypospo-litej w końcu XVI i w pierwszej połowie XVII wieku, Toruń 2007.

Makiłła D., Władza wykonawcza w Rzeczypospolitej. Od połowy XVII do 1763 r., Toruń 2003.

Malec J., Stosunek Polski do Litwy w dobie Sejmu Czteroletniego, „Czasopismo-Prawno-Historyczne, 1982, z.1.

Małłek J., Dwie części Prus. Studium z dzejów Prus Książęcych i Prus Królewskich w XVI i XVII wieku, Olsztyn 1987.

Małłek J., Dwie części Prus - nowsze spojrzenie, [w:] Prusy Królewskie i Książęce w XVI-XVIII w., red. J. Wijaczki, Kielce 1997.

Salmonowicz S., Prusy Królewskie w XVII-XVIII wieku. Studia z dziejów kultury, Toruń 2002.

Topolski J., Gospodarka polska a europejska w XVI-XVIII w., Poznań 1977


Założenia:


Skrócony opis:

Prezentacja przestrzennego postrzegania historii, wiązania ze sobą faktów z naciskiem na ich genezę i konsekwencje. Uzmysłowienie zjawiska przenikania się epok, czyli charakteryzowanie istniejących w epoce staropolskiej osiągnięć i nie-dociągnięć epoki wcześniejszej, oraz wskazywanie przykładów na relikty nowożytności widoczne w epoce późniejszej.

Pełny opis:

1.Litwini wobec unii z Koroną.

2. Prusy Królewskie i Mazowsze w granicach Rzeczypospolitej. Centralizm i partykularyzm.

3. Władza królewska de iure i de facto.

4. Zasada równości szlachty a jej rzeczywiste uprawnienia.

5. Stan mieszczański w strukturze społecznej Rzeczypospolitej szlacheckiej oraz monarchii konstytucyjnej.

6. „Zły pan. U niego nie będę!”. Stan chłopski w strukturze społecznej Rzeczypospolitej szlacheckiej i monarchii konstytucyjnej.

7. Protestanci w polityce zagranicznej Rzeczypospolitej.

8. Kościół unicki i Kościół prawosławny w polityce zagranicznej Rzeczypospolitej.

9. Mediator a gwarant. Wpływ polityki rosyjskiej na Rzeczpospolitą w XVIII wieku

10. Stosunki Rzeczypospolitej z Brandenburgią i Prusami w drugiej połowie XVII i w XVIII wieku.

11. „Sarmatyzm” w mitach i rzeczywistości.

12. Prekursorzy i epigoni „złotego wieku”.

13. „Srebrny wiek” w faktach i legendzie.

14. ”Blaski i cienie” epoki saskiej.

15. „Blaski i cienie” epoki stanisławowskiej.

Literatura:

Augustyniak Urszula, Wazowie i królowie rodacy. Studium władzy królewskiej w Rzeczypospolitej XVII wieku, Warszawa 1999.

Bardach J., Leśnodorski B., Pietrzak M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1998.

Czaja A., Między tronem, buławą a dworem petersburskim. Z dziejów Rady Nieustającej 1786-1789, Warszawa 1988.

Czaja A., Lata wielkich nadziei. Walka o reformę państwa polskiego w drugiej połowie XVIII w., Warszawa 1992.

Dubas – Urwanowicz E., Koronne zjazdy szlacheckie w dwóch pierwszych bezkrólewiach po śmierci Zygmunta Augusta, Białystok 1998.

Polska w epoce Odrodzenia. Państwo, społeczeństwo, kultura, pod red. A. Wyczańskiego, Warszawa 1986

Polska XVII w., Państwo, społeczeństwo, kultura, red. J. Tazbir, Warszawa 1969.

Polska w epoce Oświecenia. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. B. Leśnodorski, Warszawa 1971.

Sobolewski L., Uruszczak W., Artykuły mielnickie z roku 1501, „Czasopismo Prawno-Historyczne”, t. 42, 1990.

Ekes J., Trójpodział władzy i zgoda wszystkich. Naczelne zasady ustroju mieszanego w staropolskiej refleksji po-litycznej, Siedlce 2001.

J. Gierowski, Między saskim absolutyzmem a złotą wolnością, Wrocław 1953.

Grodziski S., Obywatelstwo w szlacheckiej Rzeczpospolitej, Kraków 1963 („Zeszyty Naukowe UJ”, t. 67: Prace Prawnicze, z..12).

Gruszecki S., Walka o władzę w RP po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów, Warszawa 1966.

Konopczyński W., Geneza i ustanowienie Rady Nieustającej, Kraków 1917.

Korolko M., „Klejnot swobodnego sumienia”, Warszawa 1974.

Maciszewski J., Wojna domowa w Polsce (1606-1609). Od Stężycy do Janowca, Wrocław 1960.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Pogłębienie wiedzy z zakresu historii Polski (H1A_W03).

Znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych (H1A_W04, H1A_W05)

Umiejętności

Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (H1A_U06)

Kompetencje społeczne (postawy)

Potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu (H1A_K02

H1A_K03)

Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach (H1A-K04)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny.

Wiedza obejmująca historię ustroju I Rzeczypospolitej, oraz organiza-cję i funkcjonowanie społeczeństwa staropolskiego. Umiejętność do-konywania syntetycznych ocen epoki i najważniejszych wydarzeń historycznych.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-8 (2025-07-09)