Praca z dzieckiem w rodzinie zagrożonej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-05PDRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem w rodzinie zagrożonej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Aronson E. i in., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań 1997. Bach-Olasik T., Lęk i szkoła. Rozwój lęku, obrona i obniżanie leku szkolnego. „Nowa Szkoła” 1993, nr 3. Gaś Z. B., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin 2000. Hanek L., Passeka M., Arteterapia a proces leczenia i postępowania psychokorekcyjnego, Wrocław 1990. Hart A. Twoje dziecko i stres, Warszawa 1995. Kaja B., Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Bydgoszcz 1995. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 1999. |
Założenia: | C.1 Student potrafi rozpoznawać symptomy sytuacji dziecka zagrożonego i trafnie je nazywa; C.2 Dokonuje diagnozy sytuacji dziecka zagrożonego; C.3 Wie kto i kiedy może pomóc dziecku zagrożonemu dysfunkcją rodziny; C.4 Prawidłowo dobiera metody, formy i środki do pracy z dziećmi zagrożonymi. |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotowe obejmują: podstawowe pojęcia, cele, formy, rodzaje i metody terapii z dzieckiem wychowującym się w rodzinie zagrożonej dysfunkcjami; stawianie diagnozy dziecka w rodzinie zagrożonej, podstawy prawne funkcjonowania dziecka w rodzinie, reagowanie i kierowanie dziecka zagrożonego do konkretnych osób i instytucji. |
Pełny opis: |
Praca z dzieckiem w rodzinie zagrożonej to przedmiot przygotowujący studenta do praktycznego podejmowania profesjonalnych działań wobec dziecka wychowującego się w rodzinie zagrożonej dysfunkcjami. Treści przedmiotowe obejmują: podstawowe pojęcia, cele, formy, rodzaje i metody terapii z dzieckiem wychowującym się w rodzinie zagrożonej dysfunkcjami; stawianie diagnozy dziecka w rodzinie zagrożonej, podstawy prawne funkcjonowania dziecka w rodzinie, reagowanie i kierowanie dziecka zagrożonego do konkretnych osób i instytucji. |
Literatura: |
Aichinger A., Holl W., Psychodrama – terapia grupowa z dziećmi, Kielce 1999. Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywni – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2003. CarsonR., Butcher J., Susan M., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2003. Cooper P. , Ideus K., Zrozumieć dziecko z nadpobudliwością psychoruchową. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 2001. Czabała J. C., Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 2002. Herbert M., Społeczny rozwój ucznia, Gdańsk 2004. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996 Marzec-Holka K, (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T. I i II, Byd-goszcz 2003, 2004. Meyer R., Psychopatia, Gdańsk 2003. Michilewicz S., Dziecko z trudnościami w rozwoju, Kraków 2001. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, T. 1 i 2, Warszawa 2003. Wiącek R., Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć, Kraków 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Umiejętności K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych. Kompetencje K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny wystawiane na podstawie obecności oraz aktywnego udziału w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bąkowska, Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bąkowska, Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bąkowska, Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.