Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-BADANIA-RYN-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania rynku
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania:

- metodologia

- psychologia społeczna

Literatura uzupełniająca:

Makarenko, V (2008) Tajne służby kapitalizmu. Skąd firmy tyle o nas wiedzą? Kraków: Znak

Churchill, G., A. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Garczarczyk, J. (2006). Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność. Poznań: Wydaw-nictwo Akademii Ekologicznej w Poznaniu


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3+2*


• udział w wykładach: 9h

• udział w zajęciach kon. :9h


• przygotowanie do zajęć kon: 15h


• zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć:30h

• realizacja złożonych zadań projektowych: 30h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 10h


Suma 115 h = 5 ECTS


Skrócony opis:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć

A. Problematyka wykładu:

1. Badania ilościowe: metody

2. Badania jakościowe: metody

3. Badania w Polsce, rynek, firmy, klienci; gdzie szukać pracy

4. Badania implicte: ET, EEG, Eksperyment

5. Badania reklam

B. Problematyka ćw.:

1. Case studies dotyczące

a. – potrzeby prowadzenia badań

b. – Etyki Badań rynku i opinii

c. – Interpretowania i tworzenia zaawansowanych wizualizacji danych

d. – Interpretowania danych z badań jakościowych

e. – Interpretowania danych uzyskanych z nowych technik badawczych (np. eye-tracking)

2. Narzędzia do badań ilościowych

3. Narzędzia i metody badań jakościowych

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Stasiuk, Maison (2014) Psychologia Konsumenta. Warszawa: PWN

(Dostęp przez ibuk BG UO: http://han.uni.opole.pl/han/ibuk/libra.ibuk.pl/book/107327)

2. Maison, D., Noga-Bogumilski, A. (2007) BADANIA MARKETINGOWE. Od teorii do praktyki. Gdańsk:GWP

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

3. Maison, D., Noga-Bogumilski, A. (2007) BADANIA MARKETINGOWE. Od teorii do praktyki. Gdańsk:GWP

4. Mazurek-Łopacińska, K. (1999 i późń.) Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. Wrocław: Wydawnictwo AE

5. Underhil, P. (2009) Dlaczego kupujemy? Warszawa: MT Biznes

6. Międzynarodowy kodeks badań rynku i badań opinii społecznej

http://ofbor.pl/public/File/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf

7. Walczak, R. (2013) Jak rozpoznać bogacza? Ocena ludzi komunikujących status za pomocą przedmiotów w perspek-tywie badań rynku. W: M. Bombol (red.) Badania polskiej klasy wyższej. Problemy, diagnozy, dylematy. Warszawa: Oficyna wydawnicza SGH

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• scharakteryzować najważniejsze metody używane w badaniu rynku ;

• wymienić i opisać zalety i wady oraz zastosowania poszczególnych metod;

• zrozumieć specyfikę prowadzenia badań rynku ;

• podać etyczne zasady badań

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wybrać metodę badania odpowiednią do napotkanego problemu

• objaśniać zasadność stosowania wybranej metody

• zebrać i zweryfikować dane według potrzeby badawczej

• zinterpretować wyniki w perspektywie konkretnego problemu badawczego

• opracować propozycję badania

• wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego prowadzenia badań rynku

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość sensu prowadzenia badań rynku

• gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów rynkowych

• zaangażowanie w działanie

• rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków

• profesjonalizm w przygotowywaniu ofert badań

• odpowiedzialność i świadomość

• Świadomość problemów etycznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z wykładu:

- Umiejętność stosowania omawianych pojęć, zrozumienie kontek-stu rynkowego, świadomość procesów społecznych i gospodar-czych, realność przyjętych założeń, stopień opanowania warsz-tatu badawczego z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu

Ocena ćwiczeń:

- Ocena z ćwiczeń składa się w 80% z ocen cząstkowych uzyska-nych w trakcie semestru, oraz w 20% z oceny aktywności i zaangażowania w prowadzone zajęcia.

Możliwe jest opuszczenie maksymalnie 2 godzin lekcyjnych zajęć.

W przypadku nieusprawiedliwionego opuszczenia większej ilości zajęć nie można uzyskać zaliczenia (ocena NK).

Nie przesłane w terminie prace skutkują automatyczną oceną 2.

Nie ma możliwości poprawiania ocen cząstkowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Walczak
Prowadzący grup: Radosław Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)