Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGDOR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 semestr |
Profil kształcenia: | ogólny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu psychometrii i różnic indywidualnych potwierdzona pozytywną oceną z zajęć właściwych dla tych tematów. |
Literatura uzupełniająca: | Testy psychologiczne: Brzezinski, J., Gaul, M., Hornowska, E., Machowski, A., & Zakrzewska, M. (1996). Skala inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana. WAIS-R (PL). Podręcznik. • Hornowska, E. (2004) Skala Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera WAIS- R oraz WAIS- III. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Siuta, J. (2009). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae: adaptacja pol-ska: podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Weidlich, S., & Lamberti, G. (1996). DUM-diagnozowanie uszkodzeń mózgu wg. F. Hillersa: podręcznik. |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach i laboratoriach:27 h • przygotowanie do zajęć lab.: 30h • zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 20 h • realizacja złożonych zadań projektowych: 15h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 10h • samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25h Suma 140 h = 5 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest teoretycznym i praktycznym aspektom diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego. Studenci posiądą wiedzę na temat metodologii i metodyki diagnozy, rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie testów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej: rozumienie diagnozy w psychologii i naukach pokrewnych. 2. Rodzaje diagnoz psychologicznych. 3. Proces diagnozowania i jego etapy. 4. Diagnoza w praktyce psychologicznej – metody diagnozy. 5. Testy psychologiczne i ich rola w diagnozie. 6. Profesjonalne oraz interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu 7. Zagadnienia etyczne w procesie diagnozy B. Problematyka lab.: 1. Diagnoza intelektu (WAIS-R) 2. Diagnoza osobowości: a. MMPI-2 b. metody projekcyjne 3. Diagnoza neuropsychologiczna. 4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego 5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego 6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych 7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej |
Literatura: |
Podstawowa: Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Kryteria diagnostyczne WHO (https://icd.who.int/browse10/2016/en#/V) Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna: Podejście ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Naukowe" Scholar". Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., 2003: Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie. GWP, Gdańsk. A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. • Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP • Stemplewska-Żakowicz, K. i Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Stre-lau i D. Doliński (red.), Psychologia. Gdańsk: GWP. B. H. Sęk (2000), Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłe-go na poziomie rozszerzonym • wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię • wykazywać się uporządkowaną wiedzą dot. rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie te-stów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań • diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę • gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą psychologa w obszarze diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz/lub pytań otwartych. Do egzaminu może przystąpić jedynie osoba, która otrzymała pozytywną ocenę z laboratorium. • Laboratoria: Praca zaliczeniowa na którą składa się: Przeprowadzenie badania psychologicznego człowieka dorosłego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych, testów i kwestionariuszy Przygotowanie raportu (studium przypadku) z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych). Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Ogólne wyznaczniki oceniania: • Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Wiktoria Kubiec, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pajestka, Magdalena Raszka, Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pajestka, Magdalena Raszka, Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz, Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.