Psychological diagnosis of the child
General data
Course ID: | 2.5-DIAGDZ-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychological diagnosis of the child |
Name in Polish: | Diagnoza psychologiczna dziecka |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty semestru 5 - psychologia zaoczna (in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements: | (in Polish) - wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia - wiedza z zakresu metodologii testów psychologicznych i statystyki |
Supplementary literature: | (in Polish) Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW. Zazzo, R. (1974). Metody psychologicznego badania dziecka. Warszawa: PZWL |
Student workload: | (in Polish) Literatura studiowana przed studenta samodzielnie: Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka - w zakresie umiejętności ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod diagnozy psychologicznej dzieci i interpretacji uzyskiwanych wyników w świetle wiedzy z zakresu diagnozy psychologicznej - w zakresie kompetencji kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie diagnozy psychologicznej dziecka; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne. 2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka. 3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi 4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju. 5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym. 6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka 7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki 8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży. 9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka 10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka. |
Bibliography: |
(in Polish) Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Laboratorium: - 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny - Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20% - Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50% Egzamin pisemny Ocena z egzaminu: Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA LAB
LAB
WYK
SU LAB
|
Type of class: |
Lab, 18 hours
Lecture, 9 hours
|
|
Coordinators: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Group instructors: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lab - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Opole.