Diagnoza psychologiczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGDZ-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia - wiedza z zakresu metodologii testów psychologicznych i statystyki |
Literatura uzupełniająca: | Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwa UW. Zazzo, R. (1974). Metody psychologicznego badania dziecka. Warszawa: PZWL |
Nakład pracy studenta: | Literatura studiowana przed studenta samodzielnie: Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka - w zakresie umiejętności ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod diagnozy psychologicznej dzieci i interpretacji uzyskiwanych wyników w świetle wiedzy z zakresu diagnozy psychologicznej - w zakresie kompetencji kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie diagnozy psychologicznej dziecka; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne. 2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka. 3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi 4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju. 5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym. 6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka 7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki 8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży. 9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka 10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka. |
Literatura: |
Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium: - 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny - Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20% - Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50% Egzamin pisemny Ocena z egzaminu: Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kalus | |
Prowadzący grup: | Alicja Kalus, Wiktoria Kubiec, Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
WYK
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.