University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Assertiveness

General data

Course ID: 2.5-FAK83-10
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Assertiveness
Name in Polish: Asertywność
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy – nabycie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu teorii i praktyki asertywności, znajomość badań pokazujących konsekwencje zachowań asertywnych oraz ich percepcję w kontekście atrakcyjności interpersonalnej.

- w zakresie umiejętności – znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce wybranych procedur z treningu asertywności w różnych kontekstach praktycznych;

- w zakresie kompetencji – uświadomienie roli stosowania w praktyce różnych technik zachowań asertywnych do obrony

przed manipulacją oraz w konfliktach interpersonalnych

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

1.Scenariusz treningu asertywności wg Król-Fijewskiej (1991)

1. Pojęcie asertywności i narzędzia do diagnozy poziomu asertywności

2. Asertywna odmowa i zdarta płyta.

3. Radzenie sobie z krytyką i pochwałami.

4. Wyrażanie odmiennej opinii.

5-6. Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych.

7. Monolog wewnętrzny

8-9.Asertywność jako element inteligencji emocjonalnej i społecznej.

10. Główne wyznaczniki zachowań asertywnych.

11-12. Ewaluacja treningów asertywności.

13-15. Percepcja zachowań asertywnych.

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.

Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP

Makower I. (2010). Szanse rozwoju osób o niskiej samoocenie za pomocą terapii poznawczo-behawioralnej. w „Motywacje umysłu” – Kolańczyk A., Wojciszke B.(red.). Smak Słowa.

Oleś, M. (1998) Asertywność u dzieci w okresie wczesnej adolescencji. Lublin: TNKUL.

Sęk H. (1988). Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Przegląd Psychologiczny, 31, 787-808

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Berne, E. (1987). W co grają ludzie? Warszawa: PWN

Gut ,J., Haman W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt

Golińska, L.(1995). Złość. Warszawa: IPZiT

Król-Fijewska M. (1992). Stanowczo, łagodnie, bez leku czyli 13 wykładów o asertywności. Warszawa. INTRA

M. McKay, M. Davis, P. Faning (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk: GWP

Phelps, S. (2002). Kobieta asertywna. Poznań: Dom Wydawniczy "Rebis"

Robinson D. (1998). Między grzecznością a szczerością: 9 błędów miłych ludzi. Warszawa: "Świat Książki".

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza K_W01

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

znać terminologię z zakresu treningu asertywności (w teorii i praktyce), główne procedury zachowań asertywnych oraz wyniki badań nad konsekwencjami zachowań asertywnych.

Umiejętności K_U02

w wyniku przeprowadzonych zajęć student

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu asertywności w celu analizy złożonych problemów interpersonalnych (osobistych, rodzinnych, zawodowych) w celu projektowania działań praktycznych (umie zastosować w praktyce wybrane procedury z treningu asertywności w różnych kontekstach praktycznych).

Kompetencje społeczne K_K03; K_K02

Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści (ma świadomość roli stosowania w praktyce różnych technik zachowań asertywnych do obrony

przed manipulacją oraz w konfliktach interpersonalnych, rozumie znaczenie ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy);

Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z dylematami psychologa praktyka prowadzącego zajęcia treningowe rozwijające asertywność.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny z prezentacji wybranego zagadnienia (konieczny warunek) oraz rejestrowanej aktywności ustnej studenta na zajęciach (nie jest obowiązkowa)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)