Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KOMUN-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Instytut Psychologii Zdrowia. Keltner, D., Oatley, K., Jenkins, J.M. (2021). Zrozumieć emocje. PWN. Rozdział 4. Król - Fijewska,M.(2005). Stanowczo, łagodnie, bez lęku. W.A.B. Kirby, A., Pietrzak, T., Masłowska-Pietrzak, K. (2011). Gry szkoleniowe: materiały dla trenerów. ABC a Wolters Kluwer business. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. GWP. Rozdział 7 i 10. Sambor, W., Skrobisz, W., Babrzyński, D., Łabędzki, R. (2013). Scenariusze negocjacji biznesowych. Trening umiejętności. Poltext. |
Założenia: | 1. Wprowadzenie w tematykę komunikacji interpersonalnej, omówienie kursu i warunków zaliczenia 2. Jak mówić, by być zrozumianym? 3. Jak słuchać, by zrozumieć? 4. Komunikacja niewerbalna 5. Rola informacji zwrotnej w praktyce |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie podstawowych umiejętności komunikacyjnych niezbędnych zarówno w codziennym życiu, jak i podczas studiów i w pracy psychologa. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie najważniejszych zagadnień z obszaru komunikacji interpersonalnej oraz ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych koniecznych, by skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi podczas studiów, w pracy psychologa, a także codziennym życiu. Tematyka obejmuje podstawowe aspekty komunikacji interpersonalnej, takie jak elementy modeli komunikacji, znaczenie komunikacji niewerbalnej, aktywne słuchanie, asertywność, przeciwdziałanie konfliktom w relacjach, a także zagadnienia związane z różnymi kontekstami komunikacji, takie jak m.in. wystąpienia publiczne czy komunikacja międzykulturowa. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, z naciskiem na praktyczne ćwiczenia i refleksje studentów. |
Literatura: |
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna elementy procesu komunikacji. Student zna zasady dobrej komunikacji interpersonalnej i potrafi wskazać przeszkody w komunikacji. Student zna modele udzielania informacji zwrotnej, wyrażania myśli i uczuć. Student zna rolę pytań, parafrazy, komunikacji niewerbalnej oraz języka w procesie komunikacji. Umiejętności Student potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia. Student potrafi udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej. Student potrafi formułować odpowiednie pytania, które pozwalają zrozumieć znaczenie nadawanego komunikatu i nawiązywać kontakt z rozmówcą. Student potrafi sformułować adekwatny komunikat do bieżącej sytuacji. Kompetencje Student potrafi reagować w sposób asertywny poprzez przyjmowanie krytyki, pochwał, wyrażanie swoich opinii i emocji. Student przeciwdziała dyskryminacji i stosowaniu stereotypów w relacjach społecznych. Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność obowiązkowa, 1 dopuszczalna nieobecność, dodatkowe nieobecności należy odrobić poprzez przygotowanie konspektu zajęć na temat omawiany na zajęciach opuszczonych; - spóźnienie powyżej 15 minut wiąże się z nieobecnością; - zadania wykonywane podczas zajęć na ocenę; - aktywna praca podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bronowicka | |
Prowadzący grup: | Anna Bronowicka, Zofia Kardasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.