Metody badawcze w psychologii zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBADZDR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badawcze w psychologii zdrowia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VI |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Student powinien posiadać wiedzę wynikającą z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych, a w szczególności z psychologii psychologii klinicznej i zdrowia. |
Założenia: | Poznanie podstaw pracy psychologa w służbie zdrowia na przykładach przypadków klinicznych osób chorych przewlekle. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia (1h) 2. Podstawowe zasady przeprowadzania diagnostyki – wywiad, obserwacja, testowanie (1h) 3. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. I – predyspozycje indywidualne jednostki (Skala Typ A, CECS) ( 2h) 4. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. II –przekonania i oczekiwania (MHLC, GSES) (2h) 5. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. III – zmaganie się z chorobą (Mini-MAC, AIS) (2h) 6. Narzędzia badawcze w diagnostyce przesiewowej u pacjentów z dysfunkcją układu nerwowego (ACE III, MoCA, FAB, KTSP) (4h) 7. Diagnoza całościowa – uzupełniające narzędzia diagnostyczne (TOZ) (3h) Problematyka konwersatoriów: 1. Wywiad i obserwacja w pracy z osobą chorą somatycznie 2. Analiza dokumentacji medycznej 3. Pułapki metodologiczne badań w ośrodkach zdrowia publicznego 4. Zastosowanie socjometrii w psychologii zdrowia 5. Studium przypadku w psychologii zdrowia 6. Bioetyka i problematyka badań w psychologii zdrowia |
Literatura: |
Literatura dotycząca wykładu: Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Wydawnictwo: GWP. Heszen I., Sęk H. (2012). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Juczyński Z. (2001). Narzędzia Pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia. Wydawnictwo: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Domańska Ł., Borkowska A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo: UMCS. Walsh K. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Wydawnictwo: GWP. Literatura dotycząca konwersatoriów: Heszen I. i Sęk H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stemplewska- Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz K. (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Wydawnictwo: GWP. Wołoszynowa (1978). Materiały do nauczania psychologii, Seria III. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna terminologię używaną w psychologii zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_W04 zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii zdrowia; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym; K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i w świetle psychologii zdrowia K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu psychologii zdrowia: K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; K_K02 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniana dotyczące wykładu: DO UZUPEŁNIENIA Metody i kryteria oceniana dotyczące konwersatoriów: Praca w grupach, studium przypadku, analiza dokumentacji medycznej, prezentacje Ocena końcowa zostanie wystawiona grupom trzyosobowym na podstawie średniej z trzech ocen uzyskanych w przeciągu semestru akademickiego: 1) Ocena z aktywności - brak aktywności grupy oceniony zostanie jako 2,0; dużą aktywność podczas zajęć zostanie oceniona jako 5,0 2) Ocena z przeprowadzonego i nagranego wywiadu z osobą chorą przewlekle 3) Ocena ze sporządzonej dokumentacji medycznej na podstawie przeprowadzonego wywiadu Oceny będą zaokrąglane w górę, tj. średnia ocen 4,33 da studentom ocenę 4,5. Można poprawiać jedynie oceny negatywne (2.0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gerymski, Anna Machnik-Czerwik | |
Prowadzący grup: | Rafał Gerymski, Anna Machnik-Czerwik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Gerymski, Anna Machnik-Czerwik | |
Prowadzący grup: | Rafał Gerymski, Anna Machnik-Czerwik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.