Methodology with statistics
General data
Course ID: | 2.5-METSTATBP2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0313) Psychology
|
Course title: | Methodology with statistics |
Name in Polish: | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot wprowadza studentów w metodykę prowadzenia badań z zakresu nauk społecznych - psychologii. Przedmiot skupia się głównie na badaniach ilościowych, metodyce badawczej, zagadnieniem teoretycznym, sposobie komunikowania wyników badań itp. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć, na przykład: Tematyka wykładów: 1. Pomiar w psychologii. 2. Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Opis statystyczny jednej zmiennej. Rozkłady zmiennych losowych. 4. Korelacja i regresja. Korelacja zmiennych porządkowych i nominalnych. 5. Próba badawcza jako reprezentacja populacji. 6. Etapy wnioskowania statystycznego. Założenia testów statystycznych. 7. Testy dla danych interwałowych i ilorazowych. 8. Testy dla danych porządkowych i nominalnych. 9. Statystyczne podstawy analizy wariancji jednoczynnikowej 10. Statystyczne podstawy analizy wariancji dwuczynnikowej 11. Efekty główne, interakcji i proste w wieloczynnikowej analizie wariancji 12. Modele analizy wariancji z powtórzonym pomiarem 13. Wskaźniki wielkości efektu eksperymentalnego, 14. Statystyczne podstawy wielokrotnej regresji liniowej. Tematyka ćwiczeń: 1. Psychologiczne i etyczne czynniki związane z procesem badawczym jako interakcją – badacz – osoba badana – ćwiczenia w rozumieniu procesów psychologicznych tj. efekt oczekiwań interpersonalnych badacza, status motywacyjny osoby badanej, wskaźniki sugerujące hipotezę, lęk przed oceną, 2 Testy parametryczne dotyczące różnic między dwiema średnimi dla grup zależnych oraz grup niezależnych: ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji testu t oraz testu z dla grup niezależnych i zależnych (założenia testu t oraz testu z: testy sprawdzające normalność rozkładu i homogeniczność wariancji zmiennej zależnej, obliczanie wielkości efektu dla testów przy pomocy, których porównujemy dwie średnie). 3. Testy nieparametryczne dotyczące różnic pomiędzy dwiema grupami : ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji nieparametrycznych testów dla grup niezależnych: Manna- Whitneya, Kołmogorowa – Smirnowa i X² oraz nieparametrycznych testów dla grup zależnych: Wilcoxona i McNermara). 4. Testy parametryczne dotyczące różnic między więcej niż dwiema średnimi– ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji analizy wariancji (testu F) dla grup niezależnych i zależnych (założenia analizy wariancji: testy sprawdzające normalność rozkładu i homogeniczność wariancji zmiennej zależnej; jednoczynnikowa vs wieloczynnikowa analiza wariancja; obliczanie testu F: wariancja wewnątrzgrupowa i międzygrupowa; efekty główne, efekty proste i efekty interakcyjne - interpretacja; hipotezy a priori i post hoc; obliczanie wielkości efektu dla testu F). 5. Testy nieparametryczne dotyczące różnic pomiędzy więcej niż dwiema grupami ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji testów dla grup niezależnych: Kruskala – Wallisa i X² oraz dla grup zależnych: testu Friedmana i Cochrana. 6. Korelacje – obliczanie związku pomiędzy zmiennymi - ćwiczenia w zastosowaniu, analizie statystycznej i interpretacji współczynników korelacji r Persona , R Spearmana, ι Kendalla, phi i V-Cramera oraz współczynnika zgodności W Kendalla . 7. Badania empiryczne w praktyce - praca w grupach nad przeprowadzonymi badaniami, pisanie raportu i prezentacje studenckie wyników badań. Problematyka laboratoria semestr 4 1. Jak wykonać jednoczynnikową analizę wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym [założenia, obliczanie wyników post hoc i analiza kontrastów, interpretacja, wizualizacja różnic]. 2. Jak wykonać dwuczynnikową i trójczynnikową analizę wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym [założenia, obliczanie wyników - post hoc i analiza kontrastów, interpretacja, wizualizacja różnic]. 3. Jak wykonać nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji w schemacie międzygrupowym oraz wewnątrzgrupowym (test Kruskala – Wallisa, test: Friedmana ). 4. Jak wykonać korelacje i analizę regresji (regresja liniowa i nieliniowa). 5. Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności; 2. Problematyka ćwiczeń: 1. Wprowadzenie w problematykę zajęć – dyskusja po co psychologom metodologia i statystyka? 2. Metody i etyka badań psychologicznych: analizowanie przykładów: naukowego i nienaukowego poznawania rzeczywistości, podstawowych metod badawczych, etycznych problemów – ćwiczenia w zakresie praktycznego wykorzystania etyki w prowadzeniu badań w psychologii Polsce. 3.Problemy, pytania i hipotezy badawcze: jak w praktyce wygląda schemat postępowania badawczego w psychologii; jak poszukiwać problemu badawczego; ćwiczenia w poprawnym stawianiu pytań badawczych oraz hipotez badawczych. 4. Zmienne: czym jest zmienna; zmienne ilościowe i jakościowe; pomiar; rodzaje skal do pomiaru zmiennych; ćwiczenia w zastosowaniu klasyfikacja Stevensa w tworzeniu i pomiarze zmiennych w eksperymentach psychologicznych, badaniach różnicowych i korelacyjnych. 5. Operacjonalizacja zmiennych i projektowanie badań: terminy teoretyczne i terminy empiryczne – ćwiczenia w operacjonalizacji poprzez budowanie wskaźników; jak dobrać narzędzie pomiarowe; przykłady i ćwiczenia w modelowania badań empirycznych: plany eksperymentalne; badania różnicowe i korelacyjne (bez manipulacji). 6. Prawdopodobieństwo w badaniach psychologicznych: ćwiczenia w rozumieniu podstawowych pojęć tj. próba i populacja, doborze próby, parametrów rozkładu zmiennej losowej (średnia arytmetyczna, mediana, moda, kwartyle, skośność, kurtoza), wskaźniki zmienności ( wariancja, odchylenie standardowe, rozstęp). 7. Wnioskowanie statystyczne - ćwiczenia w rozumieniu pojęć powiązanych z wnioskowaniem statystycznym i zastosowaniu wnioskowania statystycznego w weryfikacji hipotez badawczych (rodzaje rozkładów, prawo wielkich liczb, estymacja i estymatory, centralne twierdzenie graniczne, właściwości rozkładu normalnego, przedział ufności; hipotezy badawcze a hipotezy statystyczne, etapy testowania hipotez, błędy wnioskowania statystycznego (α i β) 8. Badania empiryczne w praktyce - praca w grupach nad projektami badawczymi i prezentacje projektów. 1. Problematyka laboratoria: 1. Interfejs programu Statistica, zakładanie baz danych, rodzaje zmiennych i skal . Prezentacja innych alternatywnych programów statystycznych (PSPP/ SPSS; R). 2. Jak wykonać podstawowe operacje na zmiennych ( rangowanie obserwacji, selekcja przypadków, podział na podgrupy, operacje algebraiczne na zmiennych, rekodowanie zmiennych) 3 . Jak policzyć statystyki opisowe i przeprowadzić wizualizację danych (średnia arytmetyczna, mediana, moda, kwartyle, skośność, kurioza, wariancja, odchylenie standardowe, minimum, maksimum, rozstęp, częstości, tworzenie podstawowych wykresów (histogram, wykres kołowy i słupkowy, eksportowanie wykresów i zapis w formie JPG) 5. Testy t (test t dla jednej próby; test t dla prób niezależnych, test t dla prób zależnych), założenia testów, obliczanie wyników, interpretacja, wizualizacja różnic). 6. Testy nieparametryczne (test Manna- Whitneya, test Wilcoxona). 7. Jak wyliczyć korelacje (R-Pearsona, Ro – Spearmana, tau-b – Kendalla, V-Cramara, Phi, W – Kendalla). 8. Jak wyliczyć test X² . |
Bibliography: |
(in Polish) Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft. B. Literatura uzupełniająca Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar. Zdybek, P., Walczak, R. i Zdybek, M. (2012). Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. Psychologia Społeczna, Oleszkowicz, A. i Zdybek, P. (2009). Psychologia ilości, psychologia jakości. Uzupełniające się spojrzenia. Wrocław: Atut. *Podając literaturę do przedmiotu należy zapewnić jej dostępność dla studentów (w ramach sieci bibliotecznej UO albo bezpośrednio od prowadzącego zajęcia); * Przy ustalaniu liczby pozycji literaturowych należy uwzględnić ogólną liczbę punktów ECTS przyznanych za dany przedmiot, obejmującą także szacowany czas pracy własnej studenta |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia Efekty kształcenia (Szczegółowe zalecenia i wskazówki praktyczne przedstawiono w „Jak przygotować programy kształcenia…” Kraśniewski A., s.50-59; 61-66) Wiedza -w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych: • znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycznych; • znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); • rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w odniesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie; • rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej; • rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowania metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość społeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych. • pytania dotyczące lektur zadawane w trakcie ćwiczeń • dyskusja i zadania w małych grupach w trakcie ćwiczeń (analiza tekstów empirycznych z zakresu nauk społecznych) • zastosowanie terminologii w pisaniu pracy empirycznej (projektu i raportu ) • egzamin/kolokwium (testy wiedzy ) K_W01 (3) K_W02 (3) K_W04 (2) K_W10 (2) K_W11 (2) K_W15 (2) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • potrafi na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy oraz zaprojektować i przeprowadzić oraz zanalizować badanie empiryczne; • posiada umiejętność dobrania grupy badawczej adekwatnej do problemu badawczego; • potrafi opracować raport z przeprowadzonego badania (napisać pracę empiryczną); • potrafi prezentować i interpretować wyniki badań (prezentacje multimedialne + ustne wypowiedzi¬); • na podstawie wyników badań potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych. • Umiejętność zastosowania wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów metodologicznych w pytaniach testowych • punkty za aktywność za wypowiedź ustną w trakcie zajęć, • ocena wykonania projektu badawczego w 3 osobowej grupie, jego realności oraz prawidłowości postawienia hipotez badawczych i operacjonalizacji zmiennych • ocena umiejętności prezentacji swoich pomysłów badawczych oraz wyników gotowych badań • punkty za wykonanie ćwiczeń indywidualnie oraz/lub grupowo podczas zajęć • ocena z realizacji projektu badawczego (grupowa) • ocena za wykonanie zadań domowych K_U01 (3) K_U03 (2) K_U04 (1) K_U06 (3) K_U09 (2) K_U10 (1) Kompetencje społeczne -w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; • potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych; • ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; • potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne. • ocena z realizacji grupowego projektu badawczego (zawierająca elementu umiejętności podziału zadań w grupie, komunikacji, rozwiązywania problemów) • ocena za wykonanie zadań domowych (związanych z kompetencjami społecznymi, takimi jak umiejętność przeprowadzenia sondażu ulicznego, przeprowadzenie wywiadu z osobą badaną) • ocena systematyczności prowadzenia badań terenowych i pracy w grupie • bieżąca ocena postępów w tworzeniu projektu badawczego podczas zajęć konsultacyjnych i umiejętność komunikacji z prowadzącym • ocena radzenia sobie przez studenta z bieżącymi trudnościami (także etycznymi) wynikającymi z prowadzenia badań. K_K02 (1) K_K04 (2) K_K05 (1) K_K08 (1) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne • wykłady • prezentacje multimedialne • dyskusja na temat zagadnień analizowanych w ramach realizacji treści programowych • zajęcia praktyczne – kształcenie umiejętności ana-lizy i interpretacji statystycznej wyników badań psychologicznych • projekty i prace terenowe - grupowe przygotowanie projektu badawczego/ przeprowadzenie badania/ napisanie pracy empirycznej (raportu) /zaprezentowanie wyników pracy • konsultacje indywidualne • praca własna z literaturą B. Formy zaliczenia: 1) Wykład: Zaliczenie test sprawdzającego wiedzę semestralną z zakresu wykładów, aktywność na wykładzie i przygotowanie do niego. 2) Ćwiczenia : wykonanie pracy zaliczeniowej: (przygotowanie projektu badawczego, przeprowadzenie badań i prezentacji wyników badań (pisemna i ustna); zadania domowe; 2) kolokwium - test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji i umiejętności; 3) zadania domowe Laboratoria:1) test praktyczny – wykonanie zadań statystycznych przy pomocy programu statystycznego - test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji oraz umiejętności; 2) zadania domowe |
Copyright by University of Opole.