Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy psychologa w szkole i przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-MN-0001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy psychologa w szkole i przedszkolu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dymecka, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Joanna Dymecka, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Wójcik, Barbara Zmaczyńska-Witek
Prowadzący grup: Natalia Wójcik, Barbara Zmaczyńska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

A. Problematyka wykładu:

1. Rola psychologa w systemie oświaty.

2. Usługi psychologiczne na rzecz dziecin i młodzieży w systemie oświaty – aspekt prawny i etyczny

3. Dokumentacja psychologiczna w kontekście systemu oświaty.

4. Współpraca psychologa z nauczycielami i rodzicami

5. Diagnoza . Diagnoza indywidualna, diagnoza sytuacji rodzinnej. Diagnoza klasy. Diagnozowanie problemów wycho-wawczych.

6. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – rozwijanie kompetencji emocjonalno – społecznych, wsparcie ucznia zdolnego w szkole.

7. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – terapia czy porady i konsultacje

8. Fobia szkolna: rodzaje i objawy, przyczyny i leczenie

9. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

10. Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych

11. Bulling – charakterystyka zjawiska, działania prewencyjne i interwencyjne

12. Wsparcie dla uczniów z chorobami przewlekłymi. ADHD

B. Problematyka konwersatoriów.:

1. Rozwój dziecka w kontekście edukacyjnym- wspieranie rozwoju, wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych.

2. Wspomaganie dzieci i uczniów w adaptacji do przedszkola/ szkoły.

3. Podstawy pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym i szkolnym- sposoby realizacji zajęć z dziećmi i uczniami w różnym wieku, o różnych możliwościach.

4. Wspieranie rozwoju dziecka lub ucznia

5. Projektowanie zajęć z uczniami i nauczycielami: metody i formy pracy.

6. Przeprowadzanie konsultacji i warsztatów dla rodziców.

7. Tworzenie opinii psychologicznej i formułowanie zaleceń z perspektywy psychologa w przedszkolu i szkole.

Literatura:

Chodkowski Z. (2018). Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania. Kultura – Przemiany – Edukacja, t. VI, 211-227.

Góralczyk, E. (2009). One są wśród nas. Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Katra G., Sokołowska E.(2010).Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wyd Fraszka Edukacyjna.

Liberska H., Trempała J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN.

Okun B.F. (2002) Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza. PWN.

Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej Poz. 323, 1591, 1601

Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN.

Wojnarowska B.(2010). Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój zdrowie i edukację. PWN, r.1 (str. 19-21).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)