Metodyka pracy psychologa w szkole i przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-MN-0001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy psychologa w szkole i przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dymecka, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Joanna Dymecka, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Wójcik, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Prowadzący grup: | Natalia Wójcik, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu: 1. Rola psychologa w systemie oświaty. 2. Usługi psychologiczne na rzecz dziecin i młodzieży w systemie oświaty – aspekt prawny i etyczny 3. Dokumentacja psychologiczna w kontekście systemu oświaty. 4. Współpraca psychologa z nauczycielami i rodzicami 5. Diagnoza . Diagnoza indywidualna, diagnoza sytuacji rodzinnej. Diagnoza klasy. Diagnozowanie problemów wycho-wawczych. 6. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – rozwijanie kompetencji emocjonalno – społecznych, wsparcie ucznia zdolnego w szkole. 7. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – terapia czy porady i konsultacje 8. Fobia szkolna: rodzaje i objawy, przyczyny i leczenie 9. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. 10. Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych 11. Bulling – charakterystyka zjawiska, działania prewencyjne i interwencyjne 12. Wsparcie dla uczniów z chorobami przewlekłymi. ADHD B. Problematyka konwersatoriów.: 1. Rozwój dziecka w kontekście edukacyjnym- wspieranie rozwoju, wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych. 2. Wspomaganie dzieci i uczniów w adaptacji do przedszkola/ szkoły. 3. Podstawy pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym i szkolnym- sposoby realizacji zajęć z dziećmi i uczniami w różnym wieku, o różnych możliwościach. 4. Wspieranie rozwoju dziecka lub ucznia 5. Projektowanie zajęć z uczniami i nauczycielami: metody i formy pracy. 6. Przeprowadzanie konsultacji i warsztatów dla rodziców. 7. Tworzenie opinii psychologicznej i formułowanie zaleceń z perspektywy psychologa w przedszkolu i szkole. |
|
Literatura: |
Chodkowski Z. (2018). Wyznaczniki agresji i metody jej przeciwdziałania. Kultura – Przemiany – Edukacja, t. VI, 211-227. Góralczyk, E. (2009). One są wśród nas. Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Katra G., Sokołowska E.(2010).Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wyd Fraszka Edukacyjna. Liberska H., Trempała J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Okun B.F. (2002) Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza. PWN. Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej Poz. 323, 1591, 1601 Sikorska, I. (2010). Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Wojnarowska B.(2010). Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój zdrowie i edukację. PWN, r.1 (str. 19-21). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.