Podstawy pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTPOM-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM. |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z udzielaniem pomocy psychologicznej, funkcjonowaniem w kryzysie i związanych z kryzysem zaburzeń. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pomocy psychologicznej, z wiedzą na temat funkcjonowania w kryzysie i towarzyszących mu zaburzeń - w zakresie umiejętności ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod pracy w różnych obszarach pomocowych - w zakresie kompetencji kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań związanych z udzielaniem pomocy; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie udzielania pomocy |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): wykorzystywana podczas zajęć Drat-Ruszczak, K., Drążkowska – Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t.2 (s. 735-784). Gdańsk: GWP. studiowana samodzielnie przez studenta James, R. K., Gilliland, B., E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. Warsza-wa: PARPA. Kubacka- Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Aka-demickie i Profesjonalne. Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Literatura uzupełniająca Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu pod-staw pomocy psychologicznej na poziomie rozszerzonym • Zaprezentować teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii, z uwzględnieniem zasad praktyki opartej na dowodach • Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wywiedzą obejmującą mechanizmy zaburzeń związanych z sytuacjami kryzysowymi W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie • Diagnozowania wybranych właściwości z wykorzystaniem wybranych technik • Obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą |
Metody i kryteria oceniania: |
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJXN1G8kgwcuICnZXzMcyj0LT8fKukGadYVExdse0UBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e41a33e0-6fd2-4c6d-a159-520fbb200c66&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem. |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania, jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy, jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej, jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie 2. Charakterystyka relacji pomagania 3. Czynniki warunkujące skuteczność pomocy psychologicznej 4. Charakterystyka podstawowych form pomocy psychologicznej: psychoedukacja, promocja zdrowia, prewencja psychopatologii, poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna osób niepełnosprawnych 5. Zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Strelau, J. (2002) (red.) Psychologia podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się na MSTeams Link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJXN1G8kgwcuICnZXzMcyj0LT8fKukGadYVExdse0UBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e41a33e0-6fd2-4c6d-a159-520fbb200c66&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 Proszę o dołączenie do zespołu najpóźniej 15 minut PRZED rozpoczęciem wykładu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.